۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد یک درصدی شاخص کل در هفته پرتلاطم بورسی/ تب و تاب معاملات در فضای پُرهیجان بازار

۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 283256
رشد یک درصدی شاخص کل در هفته پرتلاطم بورسی/ تب و تاب معاملات در فضای پُرهیجان بازار

نماگر اصلی بورس تهران در هفته گذشته پس از فراز و نشیب بسیار سرانجام با 1020 واحد افزایش در ارتفاع 112 هزار و 490 واحد به کار خود در این هفته پایان داد. این در حالی بود که حجم و ارزش معاملات خرد در این هفته به دو هزار میلیارد تومان رسید. اما مجموع خالص خرید حقیقی‌ها در این بازه منفی بود و چرخش مالکیت از حقیقی به حقوقی به میزان 10 میلیارد تومان بود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ هفته جاری در حالی بورس تهران سبزپوش به تعطیلات رفت که افت و خیزهای نسبتا شدیدی را تجربه کرد. شاخص کل کار خود را در ابتدای هفته در ارتفاع 111 هزار و 478 واحد شروع کرد ولی در روزهای یکشنبه و دوشنبه افت‌های سنگینی را به سبب افزایش فشار فروش و تشکیل جو هیجانی منفی نتوانست روند صعودی خود را ادامه دهد. اما از سه شنبه ناگهان شاهد تغییر جهت شاخص به میزان 2400 واحد بودیم. روز چهارشنبه نیز در ساعت اولیه صبح شاخص تا 900 واحد صعود کرد اما در ادامه و چرخش زمین بازی به نفع خودرویی‌ها، دماسنج بازار نتوانست رشد بیش از 140 واحدی را ثبت کند.

تحولات مهم هفته

اما در هفته جاری انتشار اخباری مبنی بر راه اندازی بازار ثانویه ارز در بورس سبب افت نسبی قیمت دلار در بازار آزاد شد که در چهارشنبه و با خبر منتفی شدن این بازار و انجام معاملات توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان، دلار آزاد مجددا وارد کانال هشت هزار تومان شد.

کوتاه از بازارهای بین المللی

در بازارهای جهانی اما ایندکس دلار هفته جذابی را پشت سر گذاشت و با نوسانات زیادی همراه بود. عامل اصلی نوسانات یاد شده شدت گرفتن تنش‌های تجاری و ترس از افت شاخص تجارت جهانی بود.

خبر دیگر اینکه در بازارهای جهانی شاهد سقوط آزاد انس طلا تا 1235 دلار بودیم. اما این افت جدی نه تنها بر قیمت این فلز در داخل تاثیر نداشت که بی محلی به نرخ‌های جهانی، هر گرم طلای داخلی را تا قیمت 255 هزار تومان رساند. در بازار سکه نیز برای آرام کردن التهابات قیمتی، قرار بود از تاریخ 10 تیرماه اوراق سکه‌های پیش فروش شده در بورس قابلیت نقل و انتقال در نماد «عسکه» داشته باشد که خبر تعویق این معاملات تا مدت نامعلوم سبب اوج گرفتن مجدد قیمت‌ها در بازار سکه نقدی و همچنین آتی شد.

در فضای سیاسی اما سخنان اخیر رئیس جمهور و هشدار در خصوص عدم فروش نفت ایران سبب فروکش کردن نسبی التهابات سیاسی مرتبط با برجام شد. همچنین روز جاری خبر جدید از پارلمان اروپا که حاکی از حمایت آمریکا  با ۵۷۳ رای موافق در برابر ۹۳ رای مخالف،‌ پارلمان ‎اروپا دیشب رای داد که EIB با ایران داد و ستد کند.  این یک بانک سرمایه گذاری درازمدت غیرانتفاعی است که حالا برغم ‎تحریم‌های ‎آمریکا،‌ با ایران همکاری خواهد کرد. حال باید دید این آرامش نسبی در فضای سیاست بین الملل اثر خود را چگون نشان می دهد؟

پربازده ترین های هفته

اما در بین صنایع حاضر در بورس گروه استخراج کانه‌های فلزی با بازدهی 5.7 درصد در صدر جدول پُربازده ترین گروه‌ها قرار دارد. از سوی دیگر اما محصولات کاغذی با افت 10 درصدی بازده بیشترین کاهش را داشته است. همچنین گروه فرآورده های نفتی نیز با افت بازدهی 1.5 درصدی هفته را به پایان رساند. اما همچنان گروه فلزات اساس، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی به ترتیب با ارزش 459، 239 و 178 میلیارد تومان در صدر جدول پُرارزش ترین گروه‌ها هستند.

همچنین در بین نمادهای پُربازده نیز فولادی‌ها پیشتاز بازار بودند. از این رو «فمراد»، «فولاژ» و «ارفع» به 16.23درصد، 9.5 درصد و 8.3 درصد بیشترین بازده هفتگی را داشتند. در سمت منفی ها اما «فسپا»، «وتوکا» و «هرمز» بیشترین افت هفتگی را تجربه کردند.

فرش قرمز بورس برای مهمانان تازه وارد

در پایان این هفته شاهد عرضه اولیه شرکت پتروشیمی غدیر در فرابورس بودیم. روز گذشته 130 میلیون سهم «شغدیر»، به ارزش هر سهم 170 تومان در فرابورس کشف قیمت شد که در این عرضه به هر کد (نفر)، حدود 887 تعلق گرفت. گفتنی است محصول عمده این شرکت PVC است که درامدی بالغ بر 417 میلیارد تومان در سال گذشته برای شرکت ایجاد کرده است. همچنین سود هر سهم سال گذشته «شغدیر»، 155 ریال بود که 150 ریال آن در مجمع شرکت تقسیم شد.

همچنین در یکشنبه گذشته جلسه معارفه بزرگترین پتروشیمی گازی کشور برگزار شد. این غول گازی 600 میلیارد تومانی ، در حال حاضر با تولیدات بیش از 4.5 میلیون تن در سال یکی از بزرگترین واحدهای تولید اتان، پروپان و بوتان در خاورمیانه است. گفتنی است؛ سهامداران اصلی شرکت پتروشیمی پارس، شرکت هلدینگ خلیج فارس (60 درصد)؛ سرمایه گذاری غدیر (19.78 درصد) و شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (19.78 درصد)  هستند. همچنین سود هر سهم شرکت در سال 96 بالغ بر 508 تومان برآورد شده است که افزایش 20 درصدی نسبت به سال 95 را نشان می دهد.