۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود 143 واحدی شاخص بورس در فضای تردید/ موتور خودرویی‌ها روشن شد

۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 283070
صعود 143 واحدی شاخص بورس در فضای تردید/ موتور خودرویی‌ها روشن شد

شاخص بورس تهران در آخرین روزکاری هفته رفت و برگشت هیجانی را تجربه کرد تا جایی که در ابتدای معاملات تا 900 واحد افزایش یافت اما با هجوم معامله گران به فروش سهام فلزی-نفتی شاخص راه رفته را بازگشت و در پایان با رشد 143 واحدی در میانه‌های کانال 112 هزار واحد متوقف شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات امروز تالار شیشه‌ای در حالی ادامه یافت که وجود فضای بیم و امید در بین معامله گران مانع از جهش شاخص شد. البته گفتنی است کوچ سهامداران از گروه فلزی به خودرویی عامل اصلی از دست رفتن کانال 113 هزار واحد شد. از سوی دیگر اما شاخص هم وزن با وجود اقبال حقیقی‌ها به این گروه نتوانست صعود کند و نهایتا با افت 25 واحدی به پله 18 هزار و 705 واحد بازگشت.

ریشه یابی تغییرات شاخص در قیمت های جهانی

در این بین اما شاید یکی از مهمترین دلایل تغییر رویه معامله گران در فروش سهام فلزی و صف نشینی در گروه خودرویی اخبار منفی از بازارهای بین المللی باشد.

1-افزایش فشار بر روی کامودیتی‌ها با شدت گرفتن جنگ تجاری

از بازار کم رونق این روزهای فلزات به گوش می رسد جنگ تجاری آمریکا با اروپا و بخصوص با چین موجب کاهش تجارت جهانی و صادرات خواهد شد و می تواند دلیل محکمی برای افت قیمت کامودیتی ها شود. دلیل این ادعا نیز افت قیمت قابل توجه «مس»، «سرب» و «روی» در معاملات امروز بود.

 فولاد نیز با پُررنگ شدن آثار جنگ تعرفه ای آمریکا با سایر کشورها روزهای سختی را پشت سر می گذارد. دراین بین دولت چین در پاسخ به اجراى تعرفه هاى گمرکى جدید آمریکا علیه کالاهایش ، واردات سویا و برخى دیگر از محصولات کشاورزى آمریکا را به کل کنسل می‌کند. همچنیم رویترز به نقل از منابع چین گفت: این کشور از جمعه 6 جولاى بر واردات کالاهاى آمریکایى تعرفه گمرکى جدیدى با مبلغ 34 میلیارد دلار وضع خواهد کرد. البته از لیست اقلامى که مورد تعرفه‌هاى چین قرار گرفتند هنوز جزئیاتى منتشر نشده است.

از سویی دیگر اما خبرگزارى فرانسه می‌گوید آمریکا هم از جمعه 6 جولاى تعرفه‌هاى جدید 25 درصدى علیه کالاهاى چین را شروع و اجرا خواهد کرد. حال به نظر می‌رسد با ادامه یافتن این روند و بروز تنش های سیاسی-اقتصادی در سطح کشورهای بزرگ، در آینده نه چندان دور باید منتظر منفی شدن شاخص رشد اقتصادی و پایین آمدن سطح تجارت بین الملل باشیم.

2-گروه پالایشی همچنان درگیر حواشی

روز گذشته و با سخنان پُرقدرت رییس جمهور در خصوص آینده صادرات نفت ایران و اینکه اگر ایران نتواند نفت صادر کند، هیچ کدام از کشورهای منطقه نمی‌توانند نفت صادر کنند،  قیمت نفت برنت وارد 79 دلار شد و به نظر می رسد در روزهای آینده نیز روند رو به رشدی را خواهد داشت.

اما در بازار داخلی امروز گروه پالایشی از ابتدای صبح در هاله‌ای از ابهام به دادوستدهای خود ادامه دادند تازمانی که شایعه‌ای در فضای مجازی درخصوص تعطیلی احتمالی پالایشگاه اصفهان منتشر شد. اما روابط عمومی پالایشگاه اصفهان سریعا این خبر را تکذیب کرد و گفت: خبر توقف تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه اصفهان صحت ندارد، اما به سبب مشکل کمبود منابع آبی، تولید بنزین در دو هفته گذشته تا حدودی کاهش یافته‌است. اخیرا و با توجه به شرایط نامطلوب آبی در استان اصفهان، صنایع این شهر ملزم به کاهش تولید و صرفه جویی در مصرف آب شده اند.

همچنین رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش نیز در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص آینده تولیدات پالایشگاه اصفهان گفت: باتوجه به تصمیماتی که درباره تسهیل شرایط آبی صنایع اصفهان گرفته شده‌است مقرر شد تا هفته سوم تیرماه، میزان تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان به حجالت سابق باز خواهد گشت.

حال اینکه هدف برخی افراد در جوسازی‌های بی جهت و بی اساس، سوء استفاده از شرایط خواهد بود و یا خالی کردن سهم از پرتفوی سهامداران است، در روزهای آتی روشن خواهد شد. همچنین گفتنی است روز جاری با وجود درج چنین اخبار کذبی، حقیقی ها بیش از 15 میلیارد تومان از این سهم را از حقوقی ها خریدند و به پرتفوی خود اضافه کردند که این مطلب خود گواهی بر باطل بود شایعات دارد. در این بین منفی شدن جو «شپنا» به سایر هم گروهی‌هایش نیز سرایت کرد و سایر نمادهای پالایشی نیز در محدوده قرمز رنگ به تعطیلات رفتند.

3-کوچ حقیقی‌ها از فلزی به خودرویی

روز گذشته انتشار خبر تسویه مطالبات قطعه سازان توسط سایپا بار دیگر هیجان را به گروه خودرو و ساخت قطعات آورد. این روند امروز نیز با شدت بیشتری ادامه یافت و تا پایان بازار نیز قوی تر شد. از این رو تمام نمادهای خودرویی امروز در محدوده های مثبت معامله شدند. همچنین حقیقی ها امروز 4.5 میلیارد سهم از حقوقی‌ها خریداری کردند.

فروکش کردن تب دلار با مسکن بازار ثانویه

رئیس کل بانک مرکزی امروز در نشست خبر از آغاز به کار بازار ثانویه ارز خبر داد وگفت امروز اولین روز است که بازار ثانویه کار خود را آغاز کرده و از محل ٢٠ درصد صادرات کالاهای بخش خصوصی فعال می‌شود. وی همچنین گفت: در این بازار واردکننده با صادرکننده تفاهم می‌کند. از سوی دیگر اما ارز به صورت فیزیکی ارائه نمی شود، بلکه از حساب صادرکننده به حساب وارد کننده منتقل می‌شود. اما در خصوص زمان از سرگیری فعالیت صرافی‌ها خرید و فروش اسکناس در صرافی‌ها در مرحله بعدی تصمیم گیری خواهد شد. سیف در این برنامه همچنین به ارز مسافرتی نیز اشاره کرد و گفت: فعلا برنامه ای برای حذف ارز مسافرتی نداریم.

انتشار این خبر سبب افت قیمت دلار در بازار آزاد به زیر هشت هزار تومان شد چراکه طبق اخبار واصله قیمت توافقی در بازار ثانویه بین 6000 تا 6500 تومان ثبت شده است. همچنین نوعی سردرگمی نیز به بازار سهام در خصوص آینده نرخ گذاری و شناسایی سود شرکتهای بورسی ایجاد کرد از این رو باید منتظر نتایج این نرخ جدید بر روند روزهای آتی بورس تهران باشیم. به نظر می رسد با توجه به افزایش نرخ از 4200 تومان به 6000 هزار تومان، باید شاهد تعدیل مثبت در اغلب گروهای های کالا وحور و صادراتی بازار باشیم.

کوتاه از آمار بازار

اما مجموعا امروز دو میلیارد و600 میلیون ورقه بهادار به ارزش 900 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 430 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص داشت.

همچنین در بین گروه های مطرح بورسی گروه فلزات اساسی، کانه های فلزی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این بین اما نمادهای «فارس»، «پارسان» و «کچاد» هرکدام به ترتیب 137، 129 و 98 واحد شاخص کل را تقویت کردند. از سوی دیگر اما معاملات منفی «شپنا»، «تاپیکو»، «وصندوق» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

اما در فرابورس آیفکس رشد چندانی را تجربه نکرد و تنها با افزایش 2.5 واحدی به رقم یک هزار و 252 واحد رسید. در این بازار نیز «زاگرس»، «مارون» و «ارفع» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند.  اما معاملات منفی «میدکو» و «شاوان» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

از سهم تازه وارد فرابورسی چه خبر؟

امروز اما اولین عرضه اولیه فرابورس با ورود پتروشیمی غدیر کلید خورد. از این رو امروز 130 میلیون سهم «شغدیر»، به ارزش هر سهم 170 تومان در فرابورس کشف قیمت شد که در این عرضه به هر کد (نفر)، حدود 887 تعلق گرفت. گفتنی است محصول عمده این شرکت PVC است که درامدی بالغ بر 417 میلیارد تومان در سال گذشته برای شرکت ایجاد کرده است. همچنین سود هر سهم سال گذشته «شغدیر»، 155 ریال بود که 150 ریال آن در مجمع شرکت تقسیم شد.