۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

14 توقف، 9 بازگشایی و ۱ تعلیق سهم امروز بازار از پیام‌های ناظران بورس و فرابورس/ «تکنو» تعدیل مثبت داد

۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹
کد خبر: 283064
 14 توقف، 9 بازگشایی و ۱ تعلیق سهم امروز بازار از پیام‌های ناظران بورس و فرابورس/ «تکنو» تعدیل مثبت داد

امروز چهار شنبه 13 تیر ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین -  محمد امین خدابخش؛ سیزدهمین روز از تیرماه امسال، رشد کم رمق شاخص را شاهد بودیم. در این روز بورس تهران تنها 143 واحد توانست خود را بالاتر بکشد. پیام های ناظران بورس و فرابورس نیز امروز وضعیتی مشابه حال شاخص داشت به طوری که هیچ توقف یا بازگشایی با اهمیتی را به جز تعدیل منفی پیش بینی درآمد «تکنو» و شفاف سازی «شپترو» را شامل نشد. آنچه در ادامه می خوانید٬ شرحی از تعداد و چگونگی این پیام ها است.

بورس:

•    «شپترو» و آتش سوزی نا به هنگام: نماد شرکت پتروشیمی آبادان (شپترو) امروز درخصوص نشت گاز وی سی ام و متعاقب آن آتش سوزی در برج تفکیک وی سی ام واحد600 اطلاعاتی را به شرح زیر منتشر کرد:

نشت گاز وی سی ام و متعاقب آن آتش سوزی در برج تفکیک وی سی ام واحد 600 در ساعت 23:45 مورخ ششم تیر ماه ۹۷ بر اثر اتفاق غیر قابل پیش بینی و خارج از اراده در ریبویلر برج تفکیک وی سی ام (DA603) نشت گاز وی سی ام و متعاقب آن آتش سوزی در واحد600 در محل برج وی سی ام اتفاق افتاد. به رغم حجم بالای آتش به دلیل مقدار زیاد گاز وی سی ام در برج مذکور با عملیات فوق العاده قابل تقدیر آتش نشانی و مدیریت بسیار خوب بحران و فعال شدن تمام سیستم های اطفای حریق ثابت شرکت حادثه در کانون آتش مهار و کنترل و از گسترش آن به سایر واحدها ومخازن و بقیه قسمت های واحد 600 جلوگیری شد و در ساعت ۶:۳۰ بامداد با اتمام گاز وی سی ام موجود، آتش خاموش و محل، ایمن سازی شد. امکان تعمیر نسبی واحد جهت برج 603 و دو عدد ریبویلر مربوط وجود دارد اما با توجه قدمت کل واحد برابر تصمیمات اتخاذ شده در کمیته فنی و حمایت مالی تاپیکو نوسازی کامل واحد و مدرن سازی سیستم های کنترل اتاق فرمان تصویب شد. عملیات مربوطه با تشکیل کمیته ویژه نوسازی واحد از تاریخ ۱۰ تیر ماه ۹۷ پس از تصویب هیات مدیره شرکت آغاز شد. پیش بینی مدت زمان اجرای پروژه شش ماهه است، در این مدت سایر واحدهای شرکت فعال و تولید محصول پی وی سی با تهاتر EDC تولیدی این شرکت با وی سی ام شرکت پتروشیمی انجام خواهد شد. آثار سود و زیانی تا حداکثر یک ماه آینده ارائه خواهد شد. لازم به ذکر است مجموعه مجتمع تحت پوشش کامل بیمه پارسیان به مبلغ 750 میلیارد تومان است که پس از اتمام کارشناسی و مراحل اداری خسارت وارده به واحد از طریق بیمه وصول خواهد شد. هیات مدیره تاپیکو روز شنبه ۹ تیر ۹۷ پس از بررسی حادثه جهت تسریع، عملیات نوسازی موافقت کرد. هزینه های لازم به صورت علی الحساب به پتروشیمی آبادان پرداخت و پس از دریافت خسارت از بیمه هزینه عودت داده شود. با توجه به جمیع اقدامات اصلاح ساختارهای فنی و نیروی انسانی صورت گرفته در دو سال اخیر و تداوم این اقدامات در سال97 و نصب و راه اندازی کمپرسورهای جدید گاز کوب در پالایشگاه آبادان تا نیمه دوم سال جاری شرکت پتروشیمی آبادان در سال 98 دوران جدید فعالیت خود و سودآوری را تجربه خواهد کرد.     درخصوص وضعیت بیمه نیز مجموعه مجتمع تحت پوشش کامل بیمه پارسیان به مبلغ 750میلیارد تومان است که پس از اتمام کارشناسی و مراحل اداری خسارت وارده به واحد از طریق بیمه وصول خواهد شد.     

•    افزایش زیان در«تکنو»: نماد شرکت تکنوتار (تکنو) اعلام کرد که به موجب لزوم پرداخت مالیات از سنوات گذشته زیان پیش بینی شده خود را از 1.7 میلیارد تومان به 3.1 میلیارد تومان افزایش می دهد.

•    بورسی هایی که به مجمع می روند: نماد شرکت های پتروشیمی خارک (شخارک)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، داده پردازی ایران (مداران)، سیمان دارب (ساراب)، معادن بافق (کبافق) و سایپا آذین (خاذین) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی در پایان معاملات امروز متوقف شدند. نماد شرکت سیمان قاین (سقاین) نیز برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری درخصوص افزایش سرمایه از ادامه روند معاملات بازماند.

•    بازگشت «والبر»: نماد شرکت های گروه دارویی البرز (والبر) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی به میزان 37 تومان و از 47 تومان سود ساخته شده برای هر سهم، امروز بازگشایی شد و در پایان معاملات به 184 تومان و یک  ریال (3.71 درصد کاهش) بسنده کرد.

فرابورس:

•    «تجار» به مجمع رفت: نماد شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان (تجار) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شد.

خلاصه اتفاقات در سایر نماد های بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

13970412