۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش 2409 واحدی شاخص بورس با چاشنی هیجان/ شروع رالی جدید با پیشتازی گروه نفتی و پتروشیمی

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 282778
جهش 2409 واحدی شاخص بورس با چاشنی هیجان/ شروع رالی جدید با پیشتازی گروه نفتی و پتروشیمی

در ادامه صعود پُرقدرت شاخص از روز گذشته، امروز نیز معاملات مثبت سهامداران سبب افزایش تمام نماگرهای بازار سهام شد. این در حالی بود که حجم و ارزش معاملات خرد نیز بالاتر از میانگین چهار روز گذشته و به میزان 450 میلیارد تومان ثبت شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ سه شنبه داغی بورسی درحالی پیگیری شد که از ابتدای بازار شاهد افزایش اقبال به سهام بزرگ و شاخص ساز بودیم. اما این روند با گذشت زمان شدت گرفت و در یک ساعت ابتدایی، رشد بیش از دو هزار واحدی را تجربه کرد. در این رالی صعودی ابتدا فلزی-معدنی‌ها موتور محرک شاخص را روشن کردند و نهایتا با اقبال حقیقی‌ها به گروه پالایشی-پتروشیمی ادامه یافت. در مجموع امروز اشخاص حقیقی پُررنگ‌تر از روز گذشته در نقش خریدار نمادهای نفتی-فلزی حاضر شدند. اما برخلاف رشد قیمتی در گروه فلزی-معدنی و پالایشی، گروه خودرو انگیزه‌ای برای صعود نداشت و روز کم تقاضایی را سپری کرد. اما همه این‌ها در حالی بود که با شروع معاملات بازار ارز، کمی از هیجان روزهای گذشته دلار کاسته شد و نهایتا نرخ ارز آزاد به زیر هشت هزار تومان سقوط کرد.

آغاز به کار بازار ثانویه ارز در کمتر از 24 ساعت آینده

اما بحث مهمی که بازار فردا را تحت تاثیر خواهد گذاشت، آغاز به کار بازار ثانویه ارز در بورس است. اما به دلیل وجود ابهاماتی در خصوص نحوه نرخ دهی و سقف افزایش و کاهش در این بازار نمی توان تصویر درستی از نقشه راه فردای بورس ترسیم کرد. قرار بر این است که صادر کنندگان ارز خود را در سامانه نیما ثبت می کنند و گواهی آن را در بازار ثانویه با نرخ توافقی به فروش برسانند.

اما چرا بازار سبز شد؟

دو روز گذشته با اوج گیری مجدد نرخ دلار آزاد تا محدوده 8700 تومان، بار دیگر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری در تلاش برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش دارایی های ریالی خود، به بازار سرمایه پناه آوردند تا با تبدیل ریال به سهم، پوشش ریسکی در برابر افزایش نرخ ارز داشته باشند.

از سوی دیگر همچنین انتشار اخبار مثبت از فضای اقتصادی-سیاسی سبب متعادل تر شدن جو روانی بازارهای موازی شد. این آرامش سرانجام به تقویت شاخص اصلی و بازگشت اعتماد حقیقی‌ها به بورس شد.

اما امروز شاهد سقوط 20 دلاری قیمت هر انس طلا تا 1245 دلار بودیم. پیش بینی می شود با تدام روند افزایشی ایندکس دلار و تقویت مولفه های تاثیرگذار بر اقتصاد امریکا همچنان طلا راه کانال نزولی را در پیش گیرد. اما گفتنی است به دلیل نبود اطمینان و تحلیل دقیق از اینده اقتصاد کلان در کشور، این روزها با وجود افت محسوس قیمت طلای جهانی، اما قیمت این فلز در بازار داخلی رو به افزایش است. از ان رو امروز نیز همچون روز گذشته طلا با جهش پنج درصدی به رقم 248 هزار تومان در هر گرم رسید.

همچنین از بازار سکه آتی اخباری که به گوش می رسد حاکی از ریزش قابل توجه تمام سررسیدهای سکه تا 5 درصد است. این درحالی است که روز جاری سکه نقدی با رشد 4.5 درصدی به دو میلیون و 900 هزار تومان رسید. به نظر می رسد دلیل اصلی کاهش قیمت سررسیدهای سکه اتی انتظار ادامه دار شدن افت قیمت طلای جهانی و همچنین خوشبینی به نتایج مذاکرات رئیس جمهور با طرف اروپایی برجام است.

در بازارهای جهانی چه خبر بود؟

اما در بازار های جهانی با بالا گرفتن تنش های تجاری حاصل از وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم توسط آمریکا بود، اکنون با مقابله به مثل کردن اروپا و چین در مقابل موضع گیری تجاری ایالات متحده که به وضع تعرفه های سنگین بر واردات محصولات آمریکایی انجامید حال باید دید کدام سمت می تواند بر قدرت نمایی خود ادامه داده و چه گروه هایی از این نزاع پر حاشیه متضرر می‌شوند.

در حال حاضر شرایط موجود اثر منفی خود را بر روی اقتصاد چین گذاشته است به طوری که شاخص PMI (شاخصی برای سنجش روند کسب و کار در یک کشور است) تولید ماه ژوئن در صنایع بزرگ و کوچک کاهش یافته که دلیل اصلی آن نگرانی از کاهش صادرات و تقاضا می باشد. آمارها از کاهش موجودی انبارها در چین حکایت دارند که این امر نه فقط به دلیل شرایط زیست محیطی در چین است بلکه به دلیل انتظار کاهش تقاضا در روز های آتی بوده و توقف خط های تولید را به دنبال داشته است.

و اما آمریکا به دلیل کاهش تورم و نرخ بیکاری که نشان از سلامت اقتصاد این کشور دارد توانسته به قدرت نمایی خود ادامه دهد. شاخص PMI ماه ژوئن در ایالات متحده با رشد همراه بوده و حتی فراتر از پیش بینی ها نیز محقق شده است. با این حساب انتظار می رود ترامپ از برقراری چنین شرایطی نگران نبوده و قصد تغییر آن را ندارد. پس کاهش تقاضایی که گریبان گیر تجارت جهانی شده است ادامه دار بوده و شاهد کاهش قیمت جهانی کامودیتی ها خواهیم بود، کما که اثرات آن در بازار جهانی فعلی نیز به خوبی رویت می‌شود.

البته با قرار داشتن در فصل پیک مصرفی چین تا حدودی کاهش تقاضای موجود، تعدیل شده است. حال باید دید که آمریکا به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز برای طرح تغییرات در ساختار عمرانی کشور چه راه حلی را خواهد یافت زیرا میزان خروجی واحد های تولیدی در داخلی آن کشور کفاف نیاز پر حجم این پروژه عظیم را نمی‌دهد.

طبق آمار های اعلامی از سوی گمراکات چین در ماه میلادی گذشته موجودی انبار های فلز «روی» کاهش 23 درصدی را نشان می دهد. این کاهش موجودی موجب افزایش تقاضا در بازار های چین به ویژه شانگهای شده است که اختلاف قیمتی را بین بازار های چین و لندن پدید آورده است. این فرصت آربیتراژ موجب شده است تا محصولات «روی» از بازار های LME لندن به سمت بازار های شانگهای حرکت کرده و تا حدودی افزایش موجودی در دیگر بازار های دنیا را تعدیل کند. اما با وجود رشد موجودی «روی» در انبار های رسمی دنیا همچنان موجودی ها در ماه ژوئن با 7.8 درصد کاهش توام بوده و در مجموع به حجم 491 هزار تن رسیده است.

گفتنی است روند کاهش تولید در چین بیانگر آینده خوبی از قیمت های «روی» است اما از طرفی پیامد های جنگ تجاری عامل فشاری بر روی قیمت های این فلز شده است. زیرا با وجود آمار های مناسبی که به دست می رسد، شاهد افت قیمت‌های کنونی هستیم.

اخبار موثر در گروههای بورسی

افزایش نرخ تایر پیشخور شده بود

در گروه لاستیک و پلاستیک امروزستاد تنظیم بازار مجوز افزایش حدود 9 درصدی قیمت تایر را صادر کرد. در این خصوص سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان گفت: این افزایش قیمت ابلاغ شده و در حال طی کردن تشریفات این کار برای اعمال قیمت‌های جدید هستیم. کارخانه‌های تولیدی باید ابتدا قیمت‌های جدید را به سازمان حمایت اعلام کرده و پس از آن محصولات خود را با قیمت‌های جدید در بازار عرضه کنند. طبق اولویت بندی جدیدی که صورت گرفته برای تهیه مواد اولیه اصلی می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومان بگیریم در حالی که پیش از این باید اقلام خود را از ارز حاصل از صادرات تامین می‌کردیم. با شرایط به وجود آمده تهیه مواد اولیه نسبت به گذشته راحت‌ تر شده است و تولیدکنندگان با مشکلات کمتری روبه رو هستند.

اما با وجود انتشار این خبر امروز گروه لاستیک و پلاستیک رشد قیمتی را تجربه نکرد. ببرسی بازده ماهانه این گروه نشان می دهد بورس تاثیر این خبر را در ماه گذشته پیشخور کرده است و افزایش 28 درصدی بازده این گروه تایید کننده این مطلب است.

بازهم موتور خودرویی ها روشن نشد

در گروه کم تقاضای این روزهای خودرو و ساخت قطعات امروز شاهد انتشار خبر پرداخت 600 میلیارد تومان از مطالبات معوق قطعه سازها توسط سایپا بودیم.  مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو پیرامون این خبر گفته است: به دنبال پی‌گیری‌های انجمن قطعه‌سازان و اهتمام گروه خودروسازی سایپا، 600 میلیارد تومان از مطالبات معوقه قطعه‌سازان در قالب خرید دین پرداخت می‌شود که تاکنون 330 میلیارد تومان از این رقم پرداخت و در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود الباقی این رقم که 270 میلیارد تومان خواهد بود با اتمام مراحل بانکی، ظرف دو، سه هفته آینده به قطعه‌سازان پرداخت شود. ر حال حاضر کل مطالبات سررسیده شده بالای 120 روزه قطعه‌سازان از گروه سایپا  کمتر از 500 میلیارد تومان است. در چنین شرایطی پرداخت  600 میلیارد تومان از مطالبات قطعه‌سازان مسلما نسبت به روال قبلی رقم قابل قبولی است.

کاغذی ها هچنان سبزپوش می مانند؟

در ماه های گذشته رخدادهای مهمی در صنعت کاغذ اتفاق افتاده که شاید بتوان برخی از آن ها را به عنوان مهمترین رخدادها نام برد. گران شدن قیمت کاغذ در بازارهای جهانی، حذف تعرفه کاغذ و ورود نام کاغذ به لیست اسامی کالاهای اساسی برای دریافت ارز ۴٢٠٠ تومانی از مهمترین این اتفاقات هستند. البته در این میان نباید از رشد نرخ دلار و تاثیر آن بر قیمت کاغذ غافل ماند. رشد دلار از یک سو انگیزه های صادراتی شرکت های فعال در این صنعت را افزایش می دهد و از سوی دیگر قیمت کاغذ را در بازار داخلی با رشد همراه می سازد که می تواند به رشد نرخ فروش شرکت ها و در نتیجه افزایش سودآوری آن ها منجر شود. همچنین بررسی شرکت های صنعت کاغذ که در بازار سرمایه فعال هستند نشان می دهد عمده محصولات این شرکت ها در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رشد قابل توجهی یافته است.

کوتاه از آمار و ارقام بازار

در مجموع امروز شاخص کل با رشد 2409 واحدی (معادل 2.19 درصد) به کانال 112 هزار و 346 واحد رسید. شاخص هم وزن ما با شتاب کمتری رشد کرد و در نهایت با افزایش 105 واحدی (معادل 0.57 درصد) به ارتفاع 18 هزار و 730 واحد رسید. شاخص فرابورس هم صعود نسبتا پُرقدرتی را تجربه کرد و با رشد 20 واحدی (معادل 1.59 درصدی) به پله یک هزار و 250 واحد رسید.

در این بین مجموعا یک میلیارد و 600 میلیون ورقه بهادار به ارزش 790 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شد که از این میزان بیش از 450 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشت.

در بین گروه های صنعت فلزات اساسی، شیمیایی و کانه‌های فلزی بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای بزرگ و شاخص ساز بورسی نیز «فارس»، «فولاد» و «کگل» هرکدام به ترتیتب 383، 334 و 325 واحد شاخص اصلی را تقویت کردند. در بین فرابورسی ها نیز «زاگرس»، «ذوب» و «میدکو» نمادهای با اهمیتی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. همچنین نماد تازه بازگشایی شده «دی» در محدوده مثبت یک درصد در نوسان بود. امروز همچنین شاهد بازگشت سبزرنگ «کگل» از مجمع سالانه بودیم. گل گهر پس از تقسیم 650 ریالی در مجمع سالانه با رشد 10 درصدی در قیمت 5120 ریال و با صف خرید بازگشایی شد.