۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

12 توقف و 7 بازگشایی حاصل فعالیت امروز بازار/ کمر «دی» زیر سنگینی زیان انباشته خم شد

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 282545
12 توقف و 7 بازگشایی حاصل فعالیت امروز بازار/ کمر «دی» زیر سنگینی زیان انباشته خم شد

امروز پس از افتی چند روزه بازار برخاست تا 1243 واحد فراتر از آنچه که دیروز را به پایان برده بود٬ بپیماید. در مجموع در این روز به سبب پیام‌های صادره از ناظران بورس و فرابورس 12 نماد متوقف شدند و هفت نماد به چرخه معاملات بازگشتند که مهمترین آنها بازگشایی نماد بانک دی و تعدیل مثبت «رمپنا» بود.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار یازدهمین روز از تیرماه  1397 را پس از چند روز شیب تند نزولی با صعود شاخص آغاز کرد، این رشد اگرچه قدرتی همچون رشد 9 روزه اخیر بازار سهام نداشت اما در نهایت توانست بازار را 1243 واحد بالاتر بکشد و نگرانی فعالان بازار مبنی بر کاهش هرچه بیشتر قیمت ها را هرچند موقتی پایان ببخشد. امروز هم ناظران بازارهای بورس و فرابورس پیام هایی مبنی بر توقف و بازگشایی نماد شرکت ها منتشر کردند که از مهمترین آنها توقف بخشی از فعالیت فولاد خراسان، افزایش درآمد پیش بینی شده چشمگیر «رمپنا» و بازگشایی ناامیدکننده بانک دی بعد از حدود دو سال بود. آنچه که در ادامه می خوانید شرحی از تعداد و چگونگی این پیام ها است.

بورس:

•    «مرقام» و رفت و آمد در یک روز: نماد شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری ایران‌ارقام‌ (مرقام) در ابتدای معاملات امروز متوقف بود. دلیل این توقف توضیحاتی بود که شرکت درخصوص خرید سامانه مدیریت یکپارچه داده ها، هوش تجاری و داده کاوی (انبار داده ها) ارائه داده بود. این شرکت همچنین افزوده بود که با توجه به اینکه پیشتر سیستم هوش تجاری توسط این شرکت در بانک ملی ایران پیاده سازی و راه اندازی شده است، شرکت توانایی انجام مناقصه را داراست. در ادامه این توضیحات و توقف صورت گرفته در میانه معاملات امروز این نماد در قیمت  361 تومان و 9 ریال بازگشایی شد و با 3 ریال کمتر از این قیمت با افزایشی معادل 4.9 مثبت در قیمت پایانی به روز خود خاتمه داد.

    «مپنا» و افزایش درآمد: نماد گروه مپنا (رمپنا) نیز امروز به دلیل افزایش درآمد پیش بینی شده دچار توقف شد. این شرکت از تعدیل مثبت در پیش بینی درآمد از 566 میلیارد تومان به 739 میلیارد تومان خبر داده است. دلایل این افزایش سود چنین ذکر شده است:

1- تعدیل زیان پروژه های فاز 13 و 14 پارس جنوبی براساس اخذ تائیدیه از کارفرما درخصوص کارهای اضافه شده به حجم عملیات قرارداد (بعد از ارائه اطلاعات سود و زیان قبلی) که موجب کاهش زیان حاصل از فعالیت ها شده است (درصد تغییر ایجاد شده در افزایش سود خالص به میزان 66 درصد). 2- شناسایی سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت ها درخصوص شرکت هایی که مجامع آنها بعد از ارسال گزارش سود و زیان قبلی برگزار و سهم سود مپنا در آنها مشخص شده است (درصد تغییر ایجاد شده در افزایش سود خالص به میزان 34 درصد ). لازم به ذکر است با احتساب مبلغ مذکور عمده سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت ها شناسایی شده است و تغییر با اهمیتی نخواهد داشت.   

•    «فخاس» و تعمیرات اساسی: نماد شرکت فولاد خراسان (فخاس) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درمورد توقف بخشی از فعالیت های شرکت متوقف شد. در توضیحی که شرکت بابت این توقف داده٬ آمده است: بهسازی کوره و تعمیر اساسی ترانس کوره واحد فولادسازی شماره یک. قابل ذکر است که واحد فولادسازی شماره یک واحد تولید میانی است که شمش مورد نیاز واحد نورد را تامین می کند و مبلغ درآمد عملیاتی مستقیم ذکر شده مربوط به شمش مازاد فروش رفته واحد فولادسازی شماره یک در سال 1396 بوده است. با توجه به افزایش راندمان واحد فولادسازی شماره یک پس از اجرای بهسازی و پیش بینی افزایش تولید واحد فولادسازی شماره دو در طول سال 1397 و نیز فروش آهن اسفنجی مازاد واحدهای احیاء مستقیم و برنامه شرکت برای تامین بخشی از شمش مورد نیاز واحد نورد از محل خدمات کارمزدی، پیش بینی می شود که بخش عمده ای از کاهش تولید و فروش شمش از منابع یاد شده  تامین شود.

فرابورس:

•    فرابورسی ها در راه مجمع: نماد شرکت های فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، توسعه سرمایه گذاری کشاورزی آرین توسکا (وآتوس)، سرمایه گذاری ساختمانی اعتماد گستر (ثعتما) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه ۱۳ تیر ۹۷  در پایان معاملات امروز متوقف شدند.

•    بازگشت «دی» بعد از دو سال: نماد بانک دی (دی) امروز پس از حدود دو سال در شرایطی حدود 69 تومان و بازگشایی شد که نسبت به 29 تیر ماه 95 که تاریخ آخرین معامله آن بود 50 درصد افت قیمت را تجربه کرد. این کاهش قیمت ناشی از زیان انباشته چهار هزار و 259 میلیارد تومانی است که بیش از شش برابر سرمایه ثبت شده شرکت را شامل می شود. قیمت هر سهم این بانک اگرچه در میانه معاملات امروز خود رقم 74 تومان و هفت ریال را نیز تجربه کرد اما در نهایت با قیمت پایانی 69 تومان و هشت ریال، یعنی 50.28 درصد منفی روز خود را خاتمه داد.

•    «پارتا» و ارائه مدارک مثبته: نماد شرکت مجتمع‌ صنعتی ‌آرتاویل ‌تایر (پارتا) امروز به دلیل ارائه مدارک مثبته درمورد فروش بخشی از تولید نخ تایر متوقف شد. این شرکت بخشی از تولید نخ تایر تاکستان را که محصولات آن به طور مستقل قابلیت فروش به سایر کارخانه ها را دارد٬ به دلیل جبران کسری نقدینگی و پوشش هزینه های TBR واگذار کرده است.

خلاصه اتفاقات در سایر نماد های بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

13970411