۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییر فاز بازار از منفی به مثبت با صعود 1243 واحدی شاخص بورس/ بازگشت اقبال اشخاص حقیقی با چراغ سبزحمایت حقوقی‌ها

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 282517
تغییر فاز بازار از منفی به مثبت با صعود 1243 واحدی شاخص بورس/ بازگشت اقبال اشخاص حقیقی با چراغ سبزحمایت حقوقی‌ها

در جریان معاملات مثبت امروز بازار سهام، تمام نماگرها در محدوده مثبت قرار گرفتند. این در حالی بود که روز گذشته شاخص کل ریزش سنگینی را تجربه کرد. از سوی دیگر همچنین حجم و ارزش معاملات افزایش 20 درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز در حالی معاملات تالار شیشه‌ای انجام شد که اثری از افت بیش از دو هزار واحدی شاخص در روز گذشته در پیش گشایش بازار امروز نبود. روز جاری در گروه‌های مطرح بازار، شاهد شکل گیری جو مثبت خرید و افزایش تقاضا بودیم که این امر سبب جهش 1243 واحد ی شاخص کل شد. همچنین سایر نماگرهای بازار نیز با رشد مطلوب مواجه شدند و در محدوده های مثبت آرام گرفتند.

بازار چرا سبز شد؟

امروز پس از بازگشایی بازارهای جهانی شاهد رشد ایندکس دلار بودیم که کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها را به دنبال داشت. اما با این حال شرایط در بازار داخل به نحوی متفاوت عمل کرد. در ساعات ابتدایی با رشد تقاضا در نماد‌های «فارس» و «فولاد» و «فملی» شاخص به سمت مثبت‌ها حرکت کرد که در ساعات میانی افزایش تقاضا به دیگر نماد‌های فعال در بازار بورس نیز شرایط کرد.

دلار بازهم پرواز کرد

یکی از دلایل مهمی را که می توان به این جهت گیری ناگهانی نسبت داد، افزایش قیمت دلار در بازار‌های غیر رسمی بود که به سطوح 8400 تومان هم رسید.

افزایش نرخ سود سپرده بانکی فعلا متوقف-ممنوع شد

همچنین طرح پیشنهادی افزایش نرخ سود سپرده های بانکی که اخیر مطرح شده بود، مورد تایید دولت قرار نگرفت و این خود جو روانی تازه‌ای را بر بازار حاکم کرد.

اخبار ضد و نقیض در خصوص عرضه اولیه «پارس»

از ابتدای هفته زمزمه های عرضه 10 درصدی شرکت پتروشیمی پارس (حدود 600 میلیون سهم) به گوش می رسید که جلسه معارفه آن ر روز گذشته برگزار شد، موجب تحرک بیشتر برای نقد کردن در بازار شده بود اما امروز با اعلام به تعویق افتادن عرضه  تا حدودی از فشار فروش کاسته شد.

در فلزی ها چه خبر بود؟

و اما در گروه فلزات اساسی همانطور که بیان شد بر خلاف افت قیمت‌های جهانی فلزات رنگی، نماد‌هایی از جمله «فخوز» با حمایت حقوقی ها رو به رو شد و در قیمت‌های مثبت نوسان کرده و در نهایت تا پای صف خرید رفت. اما علت اصلی توجه بازار به صنعت فولاد تقاضای بالا برای محصولات فولادی در بورس کالای دیروز بود. البته رشد تقاضا چندی است که به جان بورس کالا به ویژه برای کالاهای فولادی افتاده است.

 احتمال افزایش قیمت دلار و تمایل به دارایی‌های غیر ریالی در بین سرمایه گذاران در روز های آتی و همچنین کمبود الکترود گرافیتی از دلایل پر رنگ حمله خریداران است. الکترود گرافیتی یکی از اصلی ترین مواد اولیه در فرآیند تولید فولاد است که اثر مستقیمی بر روی میزان تولید و عرضه فولاد دارد. محصول نام برده کاملا به صورت واردات تامین می شود و در حال حاضر در لیست تحریم های جدید آمریکا است.

مضاف بر اینکه برای تولید این نوع الکترود در کوره‌های خاص نیاز به کک سوزنی است که تولید این کک تنها در انحصار کشور آمریکا است. حال باید دید شرکت‌های فولاد سازی برای مقابله با این شوک ناگهانی قطع واردات چه مقدار الکترود ذخیره کرده اند تا بتوانند راه حلی برای تامین آن در آینده پیدا کنند. لازم به ذکر است که در روز های اخیر قیمت محصول ذکر شده به شدت افزایش یافته که تا حدودی بر کاهش میزان خرید و انبار کردن آن توسط شرکت های داخلی اثر گذاشته است.

خودوریی‌ها آهسته و پیوسته در حال حرکت

دیگر گروه پیشتاز بازار که در معاملات امروز خودنمایی می کرد گروه خودرو و قطعه سازی بود. بیشتر نماد های قطعه ساز صف های خریدهرچند اندک را به دنبال خود دیدند. یکی از علل این اقبال روشن خبر طرح 10 میلیارد دلاری به منظور نوسازی 202 هزار دستگاه انواع  خودرو های فرسوده درون شهری و برون شهری بود که از زبان معاون وزیر راه بیان شد.

طبق گفته های وی قرار است هزینه های مربوط به این طرح از محل صرفه جویی در مصرف سوخت (مابه التفاوت مبلغ میزان مصرف سوخت خودرو های فرسوده و نو) و توسط شرکت ملی نفت ایران تامین گردد. همچنین به منظور فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز برای مالکان خودرو، هماهنگی های لازم با بانک مرکزی صورت گرفته است. طی این برنامه قرار است پس از دریافت خودروی فرسوده و تحویل خودروی جدید به مالکان، 20 درصد مبلغ کل را خریداران پرداخت کرده و 30 درصد دیگر آن را به صورت تسهیلات بانکی و با نرخ سود مشخص پرداخت می شود و ما بقی آن را دولت به عنوان کمک بلاعوض پرداخت کرده که از محل صرفه جویی سوخت تامین خواهد شد.

در این روش، تولید کنندگان قطعات نیز نسبت به گشایش LC اقدام کرده و قطعات مورد نیاز را  از طریق فاینانس تامین می‌ کنند. گفتنی است که باز پرداخت فاینانس نیز از محل اجرای این طرح با تضمین دولت انجام می‌ شود، به ‌طوری که در موعد سررسید اقساط از سوی وزارت نفت بر اساس تخصیص سازمان برنامه‌ و بودجه پرداخت می ‌شود.

از سوی دیگر انتظار افزایش نرخ خودروهای تولید داخل یکی دیگر از موارد جذابیت این روزهای قیمت سهام گروه خودرویی است که سبب شده در بازار مثبت و منفی، این گروه همچنان متعادل و تقریبا مثبت به کار خود ادامه دهد.

آمار و ارقام بازار

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای شاخص کل با صعود 1243 واحدی (معادل 1.14 درصدی) به ارتفاع 109 هزار و 937 واحد رسید. در این بین شاخص هم وزن اما با شیب کمتری به کار خوا ادامه داد و با صعود 64 واحدی (معادل0.35 درصد) به ارتفاع 18 هزار و 625 واحد رسید.

همچنین در این بازار بیش از 950 میلیون ورقه بهادار به ارزش 262 میلیارد تومان در 65 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان، بیش از 240 میلیارد تومان به معاملات خرد سهم و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. اما امروز شاهد چرخش تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی بودیم. این تغییر به میزان 24 میلیارد تومان و بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد «ذوب»، و «دی» اتفاق افتاد.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های حاضر در بورس، فلزات اساسی، شیمیایی و کانه های فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار نیز، فلزی ها پیشتاز رشد شاخص بودند و معاملات مثبت «فولاد»، «فارس» و «فملی» هرکدام به ترتیب 214، 213 و 114 واحد نماگر اصلی را تقویت کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس اما تا میانه های بازار روز سبز و مثبتی را پشت سرگذاشت. اما با بازگشایی نماد بانک دی پس از دو سال و با افت 50 درصدی، به یکباره هشت واحد تنزل پیدا کرد و در نهایت تقریبا بدون تغییر نسبت به روز گذشته در ارتفاع یک هزار و 230 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز «زاگرس»، «ارفع» و «خراسان» به ترتیب بیشترین تاثیر را در تقویت شاخص فرابورس داشتند.  از سوی دیگر اما معاملات منفی «دی»، «مارون» و«میدکو» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

«دی» نفس آیفکس را گرفت

در اواخر بازار نماد بانک دی طی فرآیند کشف قیمت، هر سهم بانک دی 695 ریال قیمت خورد. این در حالی است که دو سال پیش در تاریخ 29 تیرماه 95، نماد «دی» با قیمت 140 تومان متوقف شده بود. در واقع سهامداران بانک طی مدت دو سال توقف معاملات سهام این شرکت، بیش از 50 درصد زیان کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک دی طی سه سال گذشته بیش از 11هزار و 144 میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده است. اما تمام درآمد بانک از محل پرداخت تسهیلات در این سه سال تنها 6هزار و 382 میلیارد تومان بوده است. زیاندهی ادامه‌دار این بانک در سال‌های اخیر باعث شکل ‌گیری زیان انباشته 4هزار و 259 میلیارد تومانی شده است که این رقم بیش از 6.6 برابر سرمایه بانک است. گفتنی است سازمان بورس به این بانک یک سال فرصت داده است تا تمهیدات لازم را برای خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت اتخاذ کند.