۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

19توقف و 15بازگشایی در معاملات امروز/ توقف‌های پی‌درپی به خاطر نوسان شدید

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۶
کد خبر: 280950
19توقف و 15بازگشایی در معاملات امروز/ توقف‌های پی‌درپی به خاطر نوسان شدید

امروز دوشنبه چهارم تیر ۱۳۹۷، بازار شاهد اعلام و لغو مزایده «شاراک» از سوی «وبانک» بود. «فولاد» متعلق به «وامید» هم به فروش نرفت. این روزهای بورس که با رشد قابل توجه می گذرد، بازار بیش از پیش شاهد توقف نمادها به خاطر نوسان های شدید قیمت است. این اتفاق امروز در 10 سهم افتاد.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز دوشنبه چهارم تیر 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز 19 نماد متوقف شدند که دو نماد همین امروز به معاملات برگشتند. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، 15 نماد کشف قیمت شدند. از خبرهای مهم امروز این بود که عرضه عمده «فولاد» از سوی «وامید» فروش نرفت. «وبانک» هم «شاراک» را به مزایده گذاشت اما سپس پشیمان شد و آگهی را لغو کرد. امروز «قنیشا» خبر از افزایش نرخ چغندرقند از مهرماه سال جاری داد. در فرابورسی ها نیز «ریشمک» و «ارفع» به خاطر نوسان قیمت بیش از 50 درصدی ملزم به برگزاری کنفرانس شدند.

بورس:

  • «مداران» برنده یک مناقصه شد: نماد شرکت داده‌ پردازی‌ ایران‌ (مداران) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت اعلام کرده که جلسه نهایی کمیسیون معاملات بانک ملی ایران درخصوص مناقصه خرید تجهیزات رده بزرگ کامپیوتری در تاریخ سوم تیر ۹۷ برگزار و قیمت و امتیاز فنی شرکت داده پردازی ایران حائز رتبه اول شد که این شرکت منتظر ابلاغ رسمی و نهایتا مبادله قرارداد است. مبلغ کل قرارداد حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده و با توجه به اینکه بخشی از درآمد حاصل از فروش و ارایه خدمات سال ۹۷ در زمان پیش بینی فاقد قرارداد قطعی بوده است٬ بنابراین این قرارداد تاثیری بر پیش بینی سود هر سهم اعلام شده قبلی برای سال ۹۷ نخواهد داشت. این نماد امروز در قیمت ۳۱۲ تومان و ۲ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۳۱۶ تومان و قیمت پایانی ۳۱۶ تومان و ۷ ریال (2.69 درصد مثبت) بود.
  • عرضه عمده سهام «فولاد» به فروش نرفت: نماد شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی اعلام نتیجه مزایده متوقف شد. این مزایده مربوط به عرضه 1.5 درصد سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به صورت عمده (غیر مدیریتی) متعلق به شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید بوده که در تاریخ سوم تیر ماه برگزار شده است. این سهام با شرایط اعلامی به فروش نرسیده است. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.
  • «وبانک»٬ «شاراک» را به مزایده گذاشت و پشیمان شد: نماد شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی برگزاری مزایده متوقف شد. این مزایده مربوط به واگذاری سه درصد از سهام شرکت پتروشیمی شازند (سهامی عام) به صورت یکجا و نقد و یا شرایطی و طبق شرایط اعلامی از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران بود. قرار بود مزایده در تاریخ ۱۰ تیر ماه برگزار شود اما «وبانک» در اطلاعیه دیگری اعلام کرد که عرضه و واگذاری سه درصد از سهام شرکت پتروشیمی شازند حسب تصمیمات اتخاذ شده، منتفی است. این نماد امروز در قیمت 296 تومان و 9 ریال (4.99 درصد مثبت) بازگشایی شد اما پس از شفاف سازی دوم مبنی بر منتفی شدن واگذاری سهام «شاراک»، دوباره متوقف شد.
  • «برکت» منفی به معاملات آمد: نماد شرکت گروه دارویی برکت (برکت) که نتایج برگزاری مزایده برای فروش ۹۶ قطعه زمین جنب شهرک دارویی برکت را منتشر کرده بود٬ امروز در قیمت ۱۵۱ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۴۵ تومان و ۹ ریال و قیمت پایانی ۱۴۴ تومان و ۸ ریال (3.01 درصد منفی) بود. شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر برنده مناقصه اعلام شد. مبلغ مورد توافق ۳۹ میلیارد تومان و نحوه تسویه از محل مطالبات است. ارزش دفتری این دارایی حدود ۱۳ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان بوده است.
  • «فایرا» مثبت برگشت: نماد شرکت آلومینیوم‌ ایران‌ (فایرا) که اطلاعات با اهمیت منتشر کرده بود٬ امروز  در قیمت ۲۵۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۵۸ تومان و قیمت پایانی ۲۵۴ تومان (21.76 درصد مثبت) بود. این شفاف سازی مربوط به تغییرات در قرارداد بود. موضوع قرارداد تبدیل ریالی مانده بدهی ارزی (یورو) و طرف قرارداد بانک صنعت و معدن است. پیرو بخشنامه ای درخصوص تبدیل و تسویه ریالی مانده بدهی ارزی به بانک صنعت و معدن ناشی از تسهیلات ارزی دریافتی در شهریورماه ۸۶ در قالب فروش اقساطی به مبلغ ۵۰ میلیون یورو با استفاده از آئین‌نامه اجرائی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید، شرکت اعلام کرده که جزئیات محاسبات توسط بخش مالی بانک مزبور صورت گرفته و رقم نهایی تعدیل به مبلغ ۱۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان براساس اظهار نظر کمیته فنی سازمان حسابرسی به حساب درآمدهای دوره منظور شد و به ثبت رسید که در گزارش مالی میاندوره‌ای سه ماهه اول ۹۷ و توضیحات لازم در گزارش تفسیری مدیریت دوره مزبور ارائه خواهد شد.
  • «ولملت» به معاملات برگشت: نماد شرکت واسپاری ملت (ولملت) که به دلیل اعلام نتایج برگزاری مزایده متوقف شده بود٬ امروز در قیمت ۱۸۱ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۷۲ تومان و قیمت پایانی ۱۷۴ تومان (2.96 درصد مثبت) بود. این مزایده مربوط به فروش ۱۶۲ میلیون و ۲۴۰ هزار سهام شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق (سهامی خاص) بود. گروه مالی ملت (سهامی عام) به عنوان تنها شرکت کننده در مزایده اعلام شد و مبلغ مورد توافق حدود ۱۷ میلیارد تومان بود.
  • اتمام تعهدات در «سشرق»: نماد شرکت سیمان‌ شرق ‌(سشرق) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شفاف سازی مربوط به اتمام تعهدات قبلی است. این تعهدات مربوط به تسهیلات صندوق ذخیره ارزی (یورو) و فیوچر بانک بحرین (درهم) است. تعهدات به مبلغ ۶۸ میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان٬ در تاریخ دوم تیر ۹۷ به اتمام رسیده است. درخصوص تسهیلات صندوق ذخیره ارزی، شرکت موفق شد نسبت به تامین وجه اقساط معوق به تعداد هشت قسط و مبلغ ۸.۴ میلیون یورو معادل ریالی ۲۴ میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومان جهت استفاده از مزایای ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور اقدام کند. شایان ذکر است ۱۳ قسط باقیمانده سررسید نشده ارزی، تبدیل به تسهیلات ریالی با نرخ ۱۵ درصد خواهد شد که به محض دریافت جدول اقساط جدید و آثار آن، موضوع اطلاع رسانی می شود. منابع مورد نیاز جهت تامین مبلغ فوق الذکر از محل دریافت تسهیلات ریالی و منابع حاصل از فروش است. درخصوص تسهیلات فیوچر بانک بحرین نیز شرکت با پیگیری انجام شده موفق شد مبلغ ۳۸ میلیون درهم تسهیلات ارزی مذکور را با نرخ هر درهم ۱۱۵۵ تومان (معادل ۴۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان) تسویه کند. شایان ذکر است منابع مورد نیاز جهت تسویه تسهیلات مذکور، از طریق اخذ تسهیلات ریالی با متوسط نرخ ۲۰ درصد تامین شده است و با توجه به عدم شناسایی زیان تسعیر ارز بر مبنای نرخ بازار، فاقد تاثیر سود و زیانی است. این نماد امروز در قیمت 83 تومان و 4 ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 81 تومان و قیمت پایانی 81 تومان و 2 ریال (3.33 درصد منفی) بود.
  • «کاما» و «کمنگنز» بازگشایی شدند، «درازک» و «خزر» جا ماندند: نماد شرکت های باما (کاما) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری درخصوص افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه، لابراتوارهای رازک (درازک) و معادن منگنز ایران (کمنگنز) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و فنرسازی زر (خزر) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی آماده انجام معامله شدند. در مجمع سالانه «کاما» ۱۰۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۱۷۴ تومان و یک ریال بود. در مجمع فوق العاده نیز افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی تصویب شد. همچنین محل قانونی شرکت تغییر کرد. در مجمع «درازک» ۱۴۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۱۶۴ تومان و ۳ ریال بود. در مجمع «کمنگنز» ۷ تومان و ۵ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۲۳ تومان و ۸ ریال بود. «کاما» در قیمت 599 تومان و 6 ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 569 تومان و 7 ریال و قیمت پایانی 580 تومان و یک ریال (16.3 درصد مثبت) بود. «کمنگنز» در قیمت 650 تومان بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 617 تومان و 5 ریال و قیمت پایانی 624 تومان و 9 ریال (7.93 درصد مثبت) بود. «درازک» و «خزر» بازگشایی نشدند.
  • افزایش نرخ چغندر قند در «قنیشا»: نماد شرکت قند نیشابور (قنیشا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شفاف سازی مربوط به تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ خرید مواد اولیه است. نرخ چغندر قند از ۳۰۹ تومان و یک ریال به ۳۱۲ تومان و ۲ ریال از تاریخ اول مهر ماه ۹۷ افزایش می یابد. مرجع تغییر قیمت ها سازمان برنامه و بودجه کشور - ریاست جمهوری بوده است. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.

فرابورس:

  • نوسان 50 درصدی «ریشمک» و برگزاری کنفرانس: نماد شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) پس از شفاف سازی درباره نوسان قیمت سهام، امروز آماده انجام معامله شد. شرکت اعلام کرد که تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و به نظر می رسد افزایش قیمت محقق شده بر اساس افزایش تقاضای خرید سهامداران بر مبنای برآوردهای آتی از سود آوری شرکت بوده است. پس از بازگشایی این نماد در قیمت 1800 تومان (5.01 درصد مثبت)، ناظر بازار اطلاعیه دیگری منتشر کرد و «ریشمک» باز هم متوقف شد. این سهم به خاطر نوسان قیمت ۵۰ درصدی و به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی ناشر متوقف شد. ناظر بازار اعلام کرد که اشخاص دارای دسترسی به سامانه تدان درصورت وجود هرگونه ابهام، سوالات خود را در روز جاری از طریق سامانه تدان، جهت بررسی و پاسخگویی توسط ناشر، ثبت کنند.
  • «ارفع» برای نوسان قیمت کنفرانس می گذارد: نماد شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۵۰ درصد به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی ناشر متوقف شد. ناظر بازار اعلام کرد که اشخاص دارای دسترسی به سامانه تدان درصورت وجود هرگونه ابهام، سوالات خود را در روز جاری از طریق سامانه تدان، جهت بررسی و پاسخگویی توسط ناشر، ثبت کنند.
  • «غویتا» با افزایش سرمایه برگشت: نماد شرکت ویتانا (غویتا) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده درخصوص افزایش سرمایه و تصویب افزایش سرمایه ۴۳۶ درصدی به میزان ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته و اعمال آن در سامانه معاملاتی، امروز در قیمت 472 تومان و 6 ریال بازگشایی شد و تنها دو معامله داشت. قیمت آخرین معامله و پایانی نیز همین رقم بود.
  • «قاروم» و «خلیبل» معامله نشدند: نماد شرکت قند ارومیه (قاروم) پس از به حد نصاب نرسیدن مجامع عمومی عادی به طور فوق العاده و فوق العاده، امروز  آماده انجام معامله شد اما قیمت نخورد. نماد شرکت مالیبل سایپا (خلیبل) هم که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود (زیان خالص هر سهم: ۴ تومان و ۷ ریال)، امروز آماده انجام معامله شد اما قیمت نخورد.
  • «حریل» مثبت بازگشایی شد: نماد شرکت ریل پرداز سیر (حریل) که اطلاعات با اهمیت افشا کرده بود٬ امروز در قیمت 130 تومان و 4 ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 135 تومان و قیمت پایانی 133 تومان و 4 ریال (7.41 درصد مثبت) بود. این شفاف سازی مربوط به درخواست راه آهن جمهوری اسلامی ایران از وزارت صنایع جهت ثبت سفارش ۲۸۲ دستگاه واگن لبه بلند باری از تفاهم نامه خرید ۴۰۰ دستگاه واگن خارجی روسی بوده است. در مجمع سالانه شرکت اعلام شد که وزارت صمت مانع ورود واگن ها به ایران شده است.

WhatsApp Image 2018-06-25 at 06.02.41