۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اوج گیری شاخص بورس با جهش 3113واحدی/رکوردهای تاریخی بازار سهام در آستانه جابجایی

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 280940
اوج گیری شاخص بورس با جهش 3113واحدی/رکوردهای تاریخی بازار سهام در آستانه جابجایی

نهمین روز رشدهای خیره کننده بورس در حالی ادامه یافت که که تمام نماگرهای بازار سهام از سقف‌های تاریخی خود عبور کردند. این درحالی بود که حجم و ارزش معاملات خرد سهام رکورد تاریخی خود را پشت سر گذاشته و رقم 1100 میلیارد تومان را برای امروز ثبت کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز نیز در ادامه جو مثبت و ورود نقدینگی سرگردان به بورس شاهد تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای بزرگ و مطرح بازار بودیم. در این بین گروه پالایشی روز کاملا سبزی را پشت سر گذاشتند تا جایی که تمام نمادهای این گروه به جز «شبندر» در تمام مدت معاملات صف خرید را تجربه کردند. همچنین فشار تقاضا در گروه فلزات اساسی و کانه های فلزی نیز سبب افزایش قیمت و جابجایی رکودهای تاریخی در شاخص این گروه ها شد.

در مجموع امروز در ادامه روز گذشته نماد های به اصطلاح دلاری با فشار تقاضا رو به رو شدند. همانطور که گفته شد از جمله گروه هایی که با هجوم خریداران مواجه بودند گروه فزات اساسی،پالایشی و پتروشیمی است که با صف خرید همراه شده و حداکثر قیمت معاملاتی امروز را از آن خود کردند. اما در این میان تنها نماد هایی از حرکت این قافله باز ماندند، تولید کنندگان محصولات «روی» بودند. نماد هایی همچون «کیمیا»، «فزرین»، «فسرب» و «فرآور» درصد های منفی را برای خود رقم زدند. علت اصلی افت قیمت سهام شرکت های یاد شده، کاهش شدید قیمت جهانی «روی» در طی روز های پایانی هفته گذشته و اولین روز معاملاتی هفته جاری بود. در حال حاضر قیمت روی با کاهش حدود 68 دلاری به قیمت 2864 دلار در هر تن رسیده است.

بازار ثانویه ارز، تنور بورس را داغ تر کرد

 اما در کنار رشد قیمت دلار در بازار های غیر رسمی که نظر خریداران زیادی را به شرکت های دلاری معطوف کرده بود حال با اعلام خبر جدید که امروز منتشر شد مبنی بر معامله توافقی اظهارنامه های صادراتی بر ارزش این شرکت ها افزود. اگرچه با اجرای این طرح که جزئیات کامل و دقیق آن مشخص نیست ممکن است نرخ دلار غیر رسمی کاهش یابد اما حاشیه سود جدید را برای شرکت های صادر کننده فراهم می کند.

همانطور که گفته شد به وضوح شرایط اجرای این طرح بیان نشده است اما آن طور که استنباط می شود این طرح شامل حال دسته سوم شرکت های صادر کننده می شود که می تواند صورت سود و زیان بسیاری از شرکت های دلارمحور بورسی را دستخوش تغییرات مثبت قابل توجه کند.  

در سایر گروه ها چه خبر بود؟

در ساعات ابتدایی امروز و در ادامه روز گذشته توجهات بازار به سمت شرکت های تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات و دستگاه های برقی جذب شد که «وتوشه» جزو پیشگامان این صنعت است. شرکت سرمایه گذاری پارس توشه با قرار دادن شرکت های تولید کننده محصولات فلزی و معدنی و همچنین تولید کننده کانه های غیر فلزی و دیگر شرکت های تولید کننده وسایل برقی، در پرتفوی خود توانسته یک سر و گردن از هم گروهی هایش بالاتر بایستد.

نکته جالب توجه این است که در لیست کالاهای وارداتی ممنوعه اسمی از محصولات نهایی پلاستیکی و تایری به چشم نمی خورد. با توجه به حجم تولیدات شرکت های داخلی به ویژه در صنعت تایر سازی انتظار می رفت به منظور حمایت از تولیدات داخلی و همچنین جلوگیری از خروج ارز، واردات این محصولات نیز متوقف شده و تنها موارد خاصی از آن ها که در داخل کشور تولید نمی شود از لیست خارج شود. اما از سویی به دلیل افزایش شدید قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین تعلق نگرفتن ارز 4200 تومانی به واردات تایر های خارجی  به داد تولید کنندگان داخلی رسیده و موجب شده است تا قیمت این محصول به شدت افزایش یافته و مشتریان خود را از دست بدهد. در حال حاضر متقاضیان و مصرف کنندگان با توجه به مقرون به صرفه بودن محصولات ایرانی، ترجیح می دهند نیاز خود را از این بازار تامین کنند.

از سوی دیگر اما امروز خودرویی ها در میانه بازار بطور کامل ایست کردند و به عقب برگشتند. همچنین تمام نمادهای گروه ساختمانی و انبوه سازی نیز در محدوده های منفی معامله شدند. در این بین اما نمادهای گروه قندی تقریبا درجا زدند و معاملات پُرحجمی را ثبت نکردند. به نظر می رسد در حال حاضر تنها نمادهای بزرگ و مطرح بازار در کانون توجه سهامداران و معامله گران است و سهم هایی همچون قندی و غذایی با وجود پتانسیل بنیادی نسبتا مطلوب منتظر کوچکترین اصلاح شاخص هستند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری بورس، شاخص کل توانست با صعود 3113 واحدی (معادل 2.78 درصد) به سقف تاریخی 115 هزار و 174 واحد برسد. این در حالی است که شاخص هم وزن به دلیل چرخش اقبال حقیقی ها از گروه خودرویی به فلزی و پالایشی، به اندازه شاخص کل رشد نکرد و نهایتا با افزایش 195 واحدی (معادل 1.03 درصد) به ارتفاع 19 هزار و 137 واحد رسید.

در این بین مجموعا سه میلیارد و 142 میلیون ورقه بهادار به ارزش 957 میلیارد تومان در 176 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 880 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین امروز بالغ بر 170 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس و فرابورس سرازیر شد که بیش از 40 میلیارد تومان ان به خرید «فولاد» توسط حقیقی ها اختصاص داشت.

ترین های بورسی

اما در میان گروه های مطرح صنعت، بیشترین ارزش معاملات به فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و کانه های فلزی اختصاص داشت. در این بین همچنین معاملات داغ و پُرحجم نمادهای «فولاد»، «فارس» و «فملی» هرکدام به ترتیب 393، 372 و 238 واحد شاخص را تقویت کردند. اما در سوی منفی ها، افت قیمتی «اخابر»، «خودرو» و «سپ» تا حد کمی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. همچنین در داد و ستد های امروز، دو نماد «فولاد» و «ذوب» به ترتیب با 134 و 82 میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم آیفکس به اندازه روز گدشته صعود کرد و نهایتا با افزایش 29 واحدی به پله یک هزار و 317 واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا یک میلیارد و 249 میلیون ورقه بهادار به ارزش 364 میلیارد تومان دادوستد شد که 190 میلیارد تومان از این مبلغ به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای تاثیرگذار و بزرگ فرابورسی نیز «زاگرس»، «میدکو» و «هرمز» مجموعا 17 واحد آیفکس را تقویت کردند.