۰ نفر

بورس کالا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛

ممنوعیت اخذ موقعیت خرید در بازار آتی سکه/ سریال تکراری حذف صورت مسأله!

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 280658
ممنوعیت اخذ موقعیت خرید در بازار آتی سکه/  سریال تکراری حذف صورت مسأله!

درپی آشفتگی های بازار سکه، برخی بازار آتی را متهم به دادن سیگنال به بازار نقدی می دانند در حالیکه به لحاظ نظری، بازار آتی سکه بسیار کوچکتر از بازار سکه نقدی است و امکان انجام چنین رفتاری را ندارد. ضمن اینکه بخش عمدهای از فعالان بازار سکه نقدی حتی از وجود چنین بازاری بی خبرند.

اقتصاد آنلاین-لیلی شهیر ؛ بازار آتی سکه این روزها دچار تلاطمات زیادی است. از نیامدن سررسیدهای جدید تکمیلی گرفته تا افزایش پی در پی وجه تضمین اولیه و ایجاد محدودیت در موقعیتهای خرید؛ اما امروز و تنها یک ساعت مانده به آغاز معاملات آتی سکه اطلاعیه ای بر خروجی سایت بورس کالا قرار گرفت که خبر از ممنوعیت اخذ موقعیت تعهدی جدید خرید سکه آتی تا اطلاع ثانوی و یک طرفه شدن بازار داشت. براساس این اطلاعیه، مدیر توسعه بازار مشتقه اعلام کرد: طبق مورد 2 بند ب مادۀ الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران، از روز جاری تا اطلاع ثانوی، اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعاالن بازار مقدور نیست.

گفتنی است، درپی آشفتگی های موجود بازار سکه، برخی بازار آتی را متهم به دادن سیگنال به بازار نقدی میدانند در حالیکه به لحاظ نظری، بازار آتی سکه بسیار کوچکتر از بازار سکه نقدی است و امکان انجام چنین رفتاری را ندارد. همچنین بنابر بررسی های میدانی اقتصاد آنلاین، بخش عمدهای از فعالان بازار سکه نقدی حتی از وجود چنین بازاری (آتی سکه) بی خبرند.

در این رابطه، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به اقتصاد آنلاین گفت: حتی اگر این فرض را بپذیریم که بازار آتی در حال سیگنال دادن به بازار نقدی است٬ باید متوجه باشیم که این تنها سیگنالی نیست که در شرایط فعلی اقتصاد کشور وجود دارد و تعداد بسیار زیادی سیگنال درمورد سایر داراییها و اقدامات سیاستگذارانه دولت و بانک مرکزی وجود دارد و عملا با حذف یک سیگنال نمیتوان همه جریان سیگنال ها را قطع کرد. بنابراین با این استدلال، تعطیل کردن بازار آتی کمکی به ساماندهی بازار نقدی نخواهد کرد.

سعید اسلامی همچنین توجه به سایر سیاست گذاری ها را برای ساماندهی به بازارهای نقدی مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اگر میخواهیم تاثیر بازار آتی را بر بازارهای نقدی ببینیم٬ نکته کلیدی این است که اولا بتوان میزان این اثر را اندازهگیری کرد و بعد، دستمان برای سیاست گذاری درمورد بازار آتی باز باشد. تعطیل کردن بازار آتی دقیقا به این مفهوم است که یکی از محل هایی حذف شود که سرمایه میتواند به آن وارد شود و به قیمتگذاریهای صحیح کمک کند که این ممکن است منجر به آشفتگی های بیشتر در بازارهای نقدی شود. صد البته به دلیل اینکه بازار آتی بسیار کوچک است٬ ممکن است اثر این آشفتگی اکنون دیده نشود اما تعطیل کردن یک بازار مالی موجود که به گفته خود مدیران نقش اطلاعرسانی هم دارد٬ به صلاح بازارهای مالی کشور نیست.