۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خردادماه پُرحادثه بورس چگونه گذشت؟/ امیدواری فعالان بازار به ادامه روند پُرشتاب ورود نقدینگی

۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 280226
خردادماه پُرحادثه بورس چگونه گذشت؟/ امیدواری فعالان بازار به ادامه روند پُرشتاب ورود نقدینگی

بورس تهران در خردادماه توانست رکوردهای تاریخی جدیدی در خصوص جهش شاخص و افزایش ارزش معاملات خرد را در کارنامه خود ثبت کند. مجموعا در 18 روز کاری شاخص کل 13هزار و 750 واحد رشد کرد. در این بین مجموع ارزش معاملات خرد نیز به رقم چهار هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در مهرماه سال گذشته با اولین اخطار ترامپ در خصوص خروچ آمریکا از برجام، شاهد شکل گیری دوره فرسایشی رکود بازار سرمایه و خروج نقدینگی از این بازار بودیم. این در حالی است که یک ماه پیش از آن با کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی، اقبال به بازار سهام شدت یافته بود.

اما رفته رفته و با پُررنگ تر شدن ریسک سیستماتیک سیاسی مرتبط با برجام، اقبال از بازار سهام رخت بست و به بازار ارز و طلا نقل مکان کرد. این روند فرسایشی در بهمن ماه و با افزایش مجدد نرخ بهره بانکی و همچنین آغاز طرح پیش فروش سکه شدت یافت و تا روز 21 اردیبهشت سال جاری ادامه دار بود.

اما با خروج آمریکا درر تاریخ مذکور، بطور غیرمنظره‌ای شاهد شکل گیری روند افزایشی شاخص کل بودیم. در این بین اما با وجود رشد نماگر اصلی بازار سهام، حجم نقدینگی ورودی از سوی اشخاص حقیقی به بورس اما رشد چشمگیری نداشت و نتیجتاً شاخص کل با حمایت تمام قد حقوقی‌ها در کانال صعودی قرار گرفت. 

شاخص کل اما به دلیل عدم ورود پول جدید از ابتدای خردادماه که در آستانه کانال 95 هزار واحد قرار داشت نتوانست تا هفته سوم این ماه بیش از هزار واحد رشد کند و تا 22 خردادماه در محدوده کانال 96 هزار واحد نوسانات اندکی ار تجربه می کرد. گویا بازار نیز منتظر خبر و رویداد تاثیرگذاری برای جهت گیری بود.

اما از سه شنبه هفته گذشته با اینکه شاخص تنها 520 واحد رشد کرد اما با ورود نقدینگی تازه نفس از قدم به کانال صعودی با شیب بسیار تند گذاشت. این روند در چهارشنبه و یکشنبه گذشته با قوت بسیاری ادامه یافت طوریکه تنها در یکشنبه شاهد تزریق 138 میلیارد تومان نقدینگی به بازار بودیم. در این بین اما افراد ریسک گریزی بودند که جهش‌های شاخص را بی پایه و اساس می دانستند و سقوط قریب الوقوع آن را پیش بینی می کردند.

اما نکته ای که باید برای رد این فرضیه به آن اشاره کرد، بازدهی بازارهای موازی ارز و سکه از ابتدای سال به میزان بیش از 50 درصد بود. از این رو تنها بازار سرمایه بود که از این رشد جامانده بود. حال نوبت بورس بود که دلار 7000 تومانی را به خود ببیند. تا پیش از بازار خودرو و مسکن نیز خود را با دلار 7000 تومانی تعدیل کرده بودند. به دلیل وابستگی مستقیم نرخ دلار و ارزش بورس تهران، نمی‌توان ادعای افراد مبنی بر حبابی بودن شاخص را پذیرفت.

در نهایت شاخص بی‌توجه به تحولات بازارهای جهانی در هفته گذشته با قدرت هرچه تمام تر پا به قله 100 هزار واحدی گذاشت و سعی در فتح قله های جدید کرد و در پایان روز چهارشنبه گذشته در محدوده 108 هزار و 872 واحد به کار خود در خردادماه پایان داد. 

البته گفتنی است؛ بار اصلی رشد شاخص بر دوش نمادهای گروه معدنی-فلزی و تا حدی شرکت‌های سرمایه گذاری در این حوزه بود. اما به نظر می رسد با افزایش بیش از 20 درصدی قیمت اغلب سهام این گروه باید منتظر چرخش زمین بازی ورود نقدینگی به نفع گروه بزرگ و شاخص ساز پالایشی و پتروشیمی باشیم. چراکه تجربه سال های 91 و 92 این طور نشان می دهد که شعله جهش شاخص با افزایش قیمت نمادهای گروه فلزی-معدنی روشن شد و در ادامه به گروه پتروشیمی و پالایشی رسید.

در مجموع خردادماه شاخص کل 13هزار و 750 واحد رشد را تجربه کرد که البته 12 هزار واحد آن مربوط به رشد هفته آخر این ماه است. از سوی دیگر همچنین در این ماه بالغ بر چهار هزار و 500 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم به ثبت رسید. البته گفتنی است در ماه گذشته شاهد سقف شکنی خالص خرید حقیقی‌ها به میزان 440 میلیارد تومان بودیم که بررسی‌ها نشان می دهدتا قبل از تاریخ 22 خرداد مجموع خالص خرید حقیقی‌ها از ابتدای سال جاری منفی 100 میلیارد تومان ثبت شده بود.