۰ نفر

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان اعلام شد؛

بهبود عملکرد «سیدکو» نسبت به سال ۹۵ به گواه آمار/ آیا سیمانی‌ها افزایش نرخ می دهند؟

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 279871
بهبود عملکرد «سیدکو» نسبت به سال ۹۵ به گواه آمار/ آیا سیمانی‌ها افزایش نرخ می دهند؟

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امروز با حضور ۹۷ درصدی سهامداران در محل هتل بزرگ ارم برگزار شد و در جریان آن ۱۴ تومان و ۵ ریال به ازای هر سهم سود تقسیم شد.

اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امروز با حضور ۹۷ درصدی سهامداران در محل هتل بزرگ ارم برگزار شد و در جریان آن ۱۴ تومان و ۵ ریال به ازای هر سهم سود تقسیم شد. اقدامات سال ۹۶ شرکت به استماع سهامداران رسید و مهمترین خبرهای پیش روی صنعت سیمان اعلام شد.

مصوبات مجمع

صورت های مالی مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مورد تصویب مجمع قرار گرفت. سود تقسیمی هر سهم به میزان ۱۴ تومان و ۵ ریال تعیین شد. حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و پاداش هیات مدیره در وجه اشخاص حقوقی رقم ۲۵۰ میلیون تومان تصویب شد. حق حضور اعضای کمیته حسابرسی نیز به ازای حداقل یک جلسه در ماه معادل حق حضور اعضای هیات مدیره تعیین شد. سازمان حسابرسی هم به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی انتخاب شد. روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار معرفی شد.

کوتاه از وضعیت شرکت

مرتضی داداش٬ مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت شرکت پرداخت. به گفته او شرکت ظرفیت تولید ۹.۳ میلیون تن کلینکر و ۸.۵ میلیون تن سیمان در سال دارد. این شرکت ۱۱.۵ درصد از ظرفیت تولید کلینکر٬  ۹.۹۴ درصد تولید سیمان کشور و حدود ۱۱ درصد از سهم بازار توزیع سیمان کشور را در اختیار دارد. سیدکو در تاریخ هشتم خرداد ماه ۹۷ افزایش سرمایه به میزان ۲۰ درصد از مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان و به ۴۸۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

اطلاعات مالی شرکت اصلی نشان می دهد که درآمدهای عملیاتی سیدکو در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ حدود ۷۴.۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۵۱ درصدی داشته است. همچنین سود عملیاتی شرکت در سال مالی ۹۶ حدود ۶۹.۹ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل حدود ۵۴ درصد افزایش داشت. سود واقعی هر سهم نیز ۱۸ تومان و ۸ ریال محقق شد که نسبت به سال گذشته رشد ۴۴ درصدی داشت.

اطلاعات مالی تلفیقی نیز نشان دهنده درآمد عملیاتی حدود ۶۴۵.۵ میلیارد تومانی در سال مالی ۹۶ با افزایش ۴۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ است. به علاوه٬ سود عملیاتی حدود ۱۶۳.۶ میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی داشت. سود خالص پس از کسر مالیات حدود ۸۲.۵ میلیارد تومان بود که با رشد ۱۶۶ درصدی نسبت به سال قبل همراه بود. سود واقعی هر سهم به میزان ۲۰ تومان و ۶ ریال نیز نسبت به سال قبل حدود ۱۶۷ درصد افزایش داشت.

سهم شرکت از ظرفیت کل کشور در تولید کلینکر ‍۱۱.۵ درصد و در تولید سیمان ۹.۹۴ درصد و تولید واقعی شرکت نسبت به کل صنعت در محصول کلینکر ۱۱.۶۶ درصد و در محصول سیمان ۱۰.۶۹ درصد بوده است. همچنین سهم شرکت از صادرات کلینکر کشور ۲۹.۸ درصد و سیمان ۸.۴ درصد بوده است. لازم به ذکر است که بعد مسافت اقتصادی برای سیمان حداکثر ۳۰۰ کیلومتر است و بیشتر از آن اقتصادی نیست. به گفته نماینده سهامدار عمده٬ سال ۲۰۱۷ در کل جهان ۴۲۰۰ تن سیمان تولید و مصرف شده که تنها چهار درصد از آن صادر شده است و این نشان دهنده صادراتی نبودن سیمان است. سیمان معادل قیمتش هزینه حمل دارد٬ ضمن آنکه تحریم ها هم مشکل ساز است و از یک ماه دیگر حمل و نقل دریایی با مشکل جدی رو به رو خواهد شد. نکته دیگر درخصوص صادرات اینکه در صنعت سیمان ۹۰ درصد صادرات به صورت ریالی است اما در سال ۹۶ حدود ۹۳ درصد از صادرات خانواده سیدکو ارزی بوده است.

شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ سود ۹ تومان و ۵ ریالی برای هر سهم (براساس سرمایه ۴۸۰ میلیارد تومانی) پیش بینی کرده است.

نگاهی به شرکت های تابعه

سهم شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان از تولید کلینکر و سیمان کشور در ۱۲ ماهه سال ۹۶ با توجه به درصد سهام در شرکت های تابعه و وابسته نزدیک به ۶.۶ میلیون تن کلینکر و ۵.۹ میلیون تن سیمان بوده که به ترتیب معادل ۱۱.۴ و ۱۰.۷ درصد از کل تولید کشور است. مجموع سیمان توزیع شده توسط کارخانجات کشور در سال ۹۶ نزدیک به ۵۵ میلیون تن بوده که ۵.۹ میلیون تن آن معادل ۱۰.۸ درصد متعلق به شرکت های زیرمجموعه سیدکو است؛ به علاوه٬ سهم سیدکو از صادرات کلینکر و سیمان کشور در سال ۹۶ به ترتیب  ۲۹.۸ و ۸.۴ درصد بوده است.

گروه صنایع سیمان کرمان: این شرکت با سرمایه حدود ۶۶.۱ میلیارد تومان٬ سه خط تولید با ظرفیت ۲۳۰۰ ٬ ۱۰۰۰ و ۳۰۰ تن در روز دارد. شرکت به زودی سرمایه خود را به ۹۹ میلیارد تومان افزایش می دهد. میزان تولید کلینکر در این شرکت در سال ۹۶ برابر با ۸۱۵ هزار تن٬ میزان تولید سیمان ۹۸۶ هزار تن٬ فروش مقداری برابر با یک میلیون و سه هزار و ۴۸۹ تن٬ فروش ریالی حدود ۱۱۹.۹ میلیارد تومان٬ سود عملیاتی برابر با ۲۶.۴ میلیارد تومان٬ سود خالص معادل ۳۴.۸ میلیارد تومان و سود هر سهم ۵۲ تومان و ۷ ریال بوده است.

شرکت سیمان مازندران: این شرکت با سرمایه ۸۲.۲ میلیارد تومان٬ دو خط تولید با ظرفیت ۳۳۰۰ و ۴۰۰۰ تن در روز دارد. شرکت برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار دارد. میزان تولید کلینکر شرکت در سال ۹۶ برابر با یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۵۰۰ تن٬ میزان تولید سیمان یک میلیون و ۳۶۳ هزار و ۹۴۰ تن٬ فروش مقداری برابر با یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۱۹ تن٬ فروش ریالی معادل ۱۳۹.۴ میلیارد تومان٬ سود عملیاتی برابر با ۴۳ میلیارد تومان٬ سود خالص معادل ۳۰.۲ میلیارد تومان و سود هر سهم برابر با ۳۶ تومان و ۸ ریال بود.

شرکت سیمان شمال: این شرکت با سرمایه حدود ۸۲.۷ میلیارد تومان٬ ظرفیت تولید چهار هزار تن سیمان خاکستری و ۲۶۰ تن سیمان سفید در روز دارد که تا یک یا دو ماه آینده خط تولید سیمان سفید سیمان شمال راه اندازی می شود. میزان تولید کلینکر شرکت در سال ۹۶ برابر با ۷۹۸ هزار و ۵۴۶ تن٬ میزان تولید سیمان ۸۳۲ هزار و ۳۶۶ تن٬ فروش مقداری برابر با ۸۳۳ هزار و ۲۷۱ تن٬ فروش ریالی معادل ۹۳.۹ میلیارد تومان٬ سود عملیاتی حدود ۱۸.۶ میلیارد تومان٬ سود خالص حدود ۱۹.۳ میلیارد تومان و سود هر سهم برابر با ۲۳ تومان و ۳ ریال بوده است.

شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه: این شرکت با سرمایه ۶۰ میلیارد تومان٬ ظرفیت تولید ۳۳۰۰ تن در روز را دارد. میزان تولید کلینکر شرکت در سال ۹۶ برابر با ۶۷۸ هزار و ۴۳۶ تن٬ میزان تولید سیمان برابر با ۷۵۵ هزار و ۹۶۳ تن٬ فروش مقداری معادل ۷۵۶ هزار و ۴۳۴ تن٬ فروش ریالی برابر با ۷۶ میلیارد تومان٬ سود عملیاتی معادل ۲۸.۹ میلیارد تومان٬ سود خالص ۲۳.۲ میلیارد تومان و سود هر سهم برابر با ۳۸ تومان و ۷ ریال بوده است. این شرکت در سال گذشته اقدامات موثری در رابطه با مباحث مالیاتی٬ بیمه و بانک ها انجام داد و اولین شرکتی بود که بحث ارزی خود را تبدیل به ریالی کرد و نگرانی بابت افزایش نرخ ارز را برطرف کرد.

شرکت بین المللی ساروج بوشهر: این شرکت با سرمایه ۹۰ میلیارد تومان٬ یک خط تولید با ظرفیت شش هزار تنی در روز دارد. میزان تولید کلینکر شرکت در سال ۹۶ برابر با یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۸۲ تن٬ میزان تولید سیمان برابر با ۴۰۴ هزار و ۹۰ تن٬ فروش مقداری برابر با دو میلیون و ۲۵۲ هزار و ۵۳۵ تن٬ فروش ریالی معادل حدود ۲۰۲.۴ میلیارد تومان٬ سود عملیاتی حدود ۲۶ میلیارد تومان٬ سود خالص حدود ۲۴.۴ میلیارد تومان و سود هر سهم برابر با ۲۷ تومان و یک ریال بوده است.

در مجموع در سال ۹۶ در پنج شرکت اصلی تابعه سیدکو٬ پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۴۶۴ تن کلینکر و چهار میلیون و ۳۴۲ هزار و ۳۵۹ تن سیمان تولید شده است. فروش مقداری داخلی برابر با چهار میلیون و ۵۴ هزار و ۴۸۲ تن و فروش ریالی داخلی معادل حدود ۴۵۳.۱ میلیارد تومان٬ فروش مقداری صادراتی برابر با دو میلیون و ۶۹ هزار و ۱۶۶ تن و فروش ریالی صادراتی معادل حدود ۱۷۸.۵ میلیارد تومان بوده است؛ در مجموع شرکت های تابعه شش میلیون و ۲۱۴ هزار و ۶۴۸ تن محصول به مبلغ حدود ۶۳۱.۶ میلیارد تومان به فروش رسانده اند. مجموع سود عملیاتی این شرکت ها برابر با ۱۴۲.۹ میلیارد تومان و سود خالص آنها معادل حدود ۱۳۲ میلیارد تومان بوده است.

لازم به ذکر است که شرکت های سیمان مازندران٬ سیمان ممتازان کرمان٬ بین المللی ساروج بوشهر٬ سیمان آرتا اردبیل٬ سیمان قائن٬ سیمان شمال٬ گروه صنایع سیمان کرمان٬ سیمان فراز فیروزکوه٬ سیمان نیزار قم٬ سیمان غرب٬ سیمان داراب و تولیدی سیمان فیروزکوه در سال ۹۶ در مجموع نزدیک به ۱.۲ میلیون تن سیمان و ۲.۱ میلیون تن کلینکر صادر کرده اند. صادرات سیمان در مجموعه شرکت های یاد شده در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود دو درصد کاهش و صادرات کلینکر ۱۸ درصد افزایش یافته است. درآمد حاصل از صادرات نیز در سال مورد گزارش در شرکت های تابعه نسبت به سال گذشته افزایش ۴۴ درصدی داشته است.

سیمانی ها در آستانه افزایش قیمت

به گفته عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان٬ وزیر صنعت٬ معدن و تجارت با افزایش قیمت در سیمان موافق است و قرار است تایید رئیس جمهور را در این خصوص بگیرد. مرتضی داداش در مجمع امروز خبر از نزدیک بودن افزایش قیمت در سیمان داد: در جلسه اخیر با وزیر صنعت٬ معدن و تجارت عنوان شد که صنعت دو راه بیشتر ندارد؛ با توجه به اینکه در حال حاضر فروش حدود ۴۰ درصد از تولید است٬ بنابراین یا باید رقابت کرد و کارخانجات براساس ۱۰۰ درصد کار کنند که در نتیجه آن حدود ۴۰ درصد از کارخانجات کشور باید متوقف شوند یا اینکه تابع سهمیه بندی باشیم که طبق آن شرکت ها مجبور خواهند بود با ظرفیت ۶۰ درصد کار کنند که هزینه های ثابت٬ ثابت است و تغییر نمی کند. وزیر مثبت برخورد کرد و قول داد که درباره افزایش قیمت سیمان با رئیس جمهور صحبت کند. رقمی هم به انجمن اعلام شده است که با توجه به محرمانه بودن آن٬ پس از تایید اعلام خواهد شد و امیدواریم تا اواسط تیرماه نظر موافق رئیس جمهور اخذ شود. البته باید توجه داشت که درخصوص افزایش قیمت٬ انجمن اختیار دارد و در اختیار نهاد دولتی نیست اما به محض اینکه برخورد نهاد دولتی اتفاق بیفتد٬ کسی پای کار نمی ماند. بنابراین اکنون در حال بسترسازی هستیم تا برخوردی اتفاق نیفتد. لازم به ذکر است که بودجه شرکت براساس مفروضات سال ۹۶ است و اگر افزایش قیمت اتفاق بیفتد٬ تغییرات اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته او٬ به منظور تبدیل رقابت منفی به رقابت مثبت و همکاری٬ پس از برگزاری جلسات متعدد هماهنگی٬ مقرر شده است که تا دو یا سه ماه آینده در صنعت سیمان به عنوان صنعتی که مازاد عرضه دارد٬ براساس اصل سهمیه بندی و رعایت قیمت و کنترل حوزه جغرافیایی٬ قیمت ها در سطح کشور با افزایش تولید کنترل شود. هشت منطقه در کشور شکل گرفته است و کارخانه های سیمان تحت سیاست این هشت کارگروه هستند که متصل به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هستند. خریدها باید از طریق این هشت منطقه انجام شود و دیگر نمی توان به طور مستقیم از شرکت ها خرید کرد.

او ادامه داد: پنج آیین نامه راهگشا برای صنعت سیمان تنظیم شد؛ آیین نامه ثبت عنوان مدیریت متمرکز فروش یکی از آنهاست که همه شرکت ها باید آن را رعایت کنند. آیین نامه های دیگر مکمل این آیین نامه هستند؛ آیین نامه بهبود و ارتقای ارتباط با عاملیت ها که ساماندهی عاملین طبق آن انجام می شود و براساس آن هریک از عاملین می توانند به کارخانه مراجعه کرده و سهمیه بگیرند. به موجب آن اطلاعات در دسترس انجمن خواهد بود. آیین نامه فروش و آیین نامه انضباطی از دیگر آیین نامه های تدوین شده هستند.

به گفته این عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان٬ حداقل در ۱۰ سال آینده هیچگاه در صنعت سیمان به میزان ظرفیت تولید٬ تقاضا اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل انجمن تصمیم به تدوین سیاستی مدون گرفت.

مهمترین اقدامات سیدکو در سال ۹۶

شرکت بدهی های سنواتی خود به سهامدار عمده را به طور کامل تسویه کرده است. همچنین شرکت افزایش سرمایه به میزان ۲۰ درصد برای اصلاح ساختار مالی را به ثبت رسانده است. کاهش هزینه های مالی و برطرف کردن بخشی از مشکلات ناشی از تسهیلات ارزی در شرکت های تابعه٬ اقدام مهم دیگر در سال مالی مورد گزارش بوده است. همچنین افزایش سرمایه در شرکت های تابعه به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به منظور اصلاح ساختار مالی در این سال صورت گرفت.

از اقدامات دیگر سیدکو٬ حضور فعال در کارگروه منطقه ای شمال کشور (شامل استان های گیلان٬ مازندران و گلستان) برای کنترل سهمیه های توزیع و رعایت نرخ های فروش و کارگروه صادراتی از بنادر جنوب و شمال کشور بوده است. راهبری تدوین آیین نامه استقرار نظام مدیریت بهره ور و جبران خدمات مدیران در شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و راهبری تدوین آیین نامه های فروش در حوزه بازار مناطق٬ آیین نامه انضباطی و آیین نامه بهبود و ارتقای ارتباط با عاملیت های فروش نیز یکی از اقدامات مهم سال گذشته بوده است. سند استراتژی پنج ساله شرکت نیز تدوین شد. لازم به ذکر است که سود هر سهم شرکت های تابعه به رغم مشکلات حاکم بر صنعت سیمان٬ محقق شده است.

چالش های اساسی صنعت سیمان

مهمترین چالش هایی که صنعت سیمان ایران با آن مواجه است٬ عبارتند از:

-    راه اندازی و ورورد کارخانجات جدید سیمان به چرخه تولید بدون در نظر گرفتن میزان تقاضای بازار

-    کاهش مصرف داخلی به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور و کاهش پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعت ساخت و ساز

-    عدم ارائه تسهیلات بانکی مناسب از سوی بانک ها

-    زیان ناشی از تغییرات نرخ ارز در شرکت های دارای تسهیلات ارزی

-    عدم حمایت مناسب و کافی از صنعت سیمان از سوی دولت

-    مشکلات مربوط به حمل و نقل جاده ای

-    کاهش میزان صادرات به دلیل به خودکفایی رسیدن کشورهای مقصد صادراتی به خصوص کشورهای حوزه CIS ازجمله آذربایجان٬ مازاد ظرفیت کشورهای همسایه (عربستان، امارات، قطر، ترکیه، پاکستان و چین) و همچنین افزایش عوارض گمرکی و ایجاد محدودیت های صادراتی از جمله کشور عراق (اصلی ترین بازار صادراتی)

-    رقابت ناسالم و منفی از جمله اعمال تخفیفات نا متعارف و کاهش نرخ های فروش

-    ورود برخی کارخانجات کشور به بازارهای غیر مشترک و تاثیر منفی بر فروش سایر کارخانجات

-    کاهش شدید نقدینگی در شرکت های سیمانی و پیشی گرفتن هزینه ها از درآمدها

-    اجبار به توقف خطوط تولید و درنتیجه عدم استفاده از ظرفیت کامل و آثار و پیامدهای مالی، اجتماعی و انسانی