۰ نفر

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه؛

سامانه سجام جایگزین سیستم های سنتی می‌ شود/ فرصت شش ماهه فعالان بازار سرمایه برای ثبت نام در سامانه جامع مشتریان

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۳
کد خبر: 279620
سامانه سجام جایگزین سیستم های سنتی می‌ شود/ فرصت شش ماهه فعالان بازار سرمایه برای ثبت نام در سامانه جامع مشتریان

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه با تاکید بر اینکه سامانه سجام جایگزین سیستم های سنتی می شود، گفت: تمامی فعالان بازار سرمایه ظرف ٦ ماه فرصت دارند تا اطلاعات خود را در سامانه جامع مشتریان ثبت کنند، در غیر این صورت امکان معامله برایشان فراهم نخواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسین فهیمی امروز در نشست خبری در خصوص عملکرد شرکت سمات گفت: این شرکت تنها شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه در کشور است و قبل از انجام هر معامله‌ای فعالیت این شرکت آغاز می‌شود و هر سرمایه گذار و دارایی افراد باید در این شرکت ثبت و سپس امکان معاملات صورت گیرد.

وی افزود: از آبان ماه سال گذشته با ورود هیات مدیره جدید، برنامه ریزی های مدونی برای ارائه خدمات از سوی سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار صورت گرفته است.

فهیمی با اشاره به حضور بیش از ٧٥ هزار شخص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از این پروژه‌ها سامانه جامع مشتریان "سجام" بزرگترین سامانه اطلاعات مشتریان است که برای اولین  بار راه اندازی شده است، چناچنه این سامانه بزرگترین سیستم  جمع آوری اطلاعات ضروری مشتریان است و جایگزین سیستم های سنتی قبل خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر کارکرد این سامانه اظهارداشت: هر شخص حقیقی و حقوقی فقط یکبار در این سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت می شود و پس از ثبت نام و تایید نهایی با ورود به باشگاه مشتریان بازار سرمایه به همه اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا می کند.

مدیرعامل سمات با اشاره به اینکه این سامانه به دیگر سامانه‌ها از جمله بانک مرکزی متصل است، بیان دااشت: تمامی فعالان کنونی بازار سرمایه موظفند ظرف شش ماه آینده در این سامانه ثبت نام کنند در غیر این صورت امکان معامله نخواهند داشت، این سامانه از دو روز پیش راه اندازی و فعالیتش آغاز شده است.

فهیمی گفت: سامانه از طریق سایت شرکت سرمایه گذاری تسویه وجوه در دسترس است و سرمایه گذاران باید اطلاعات شخصی خود از قبیل؛ اطلاعات هویتی، حساب بانکی، آدرس را به صورت صحیح در این سامانه ثبت و ظرف مدت کوتاهی پس از تایید پیام کد پیگیری برای سرمایه گذاران ارسال می‌شود.

وی یاد آور شد؛ در این سامانه امکان دریافت کد بورسی برای افرادی که برای  اولین بار می خواهند در بازار سرمایه حضور داشته باشند نیز فراهم شده است و دیگر نیازی به مراجعه به کارگزاری ندارند.

 

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه خاطر نشان کرد: سهامداران پس از ثبت نام در سامانه سجام، می توانند تمامی خدمات آنلاین خود را از این درگاه انجام دهند و فرد تنها با یک بار شناسایی یک فرد حقیقی و حقوقی احراز هویت خواهد بود و نیازی به ثبت اطلاعات در سایر سامانه ها را نخواهند داشت.

فهیمی در ادامه بیان داشت:  کشاورزانی که بر اساس برنامه های حمایتی گواهی سپرده کالایی دریافت می کنند نیز موظف به ثبت نام در سامانه سجام هستند تا امکان ارائه خدمات مطلوبتر برایشان فراهم شود؛ همچنین برای دارندگان سهام عدالت به جز فعالان بازار سرمایه تکلیف و ضرورتی برای ثبت نام در این سامانه وجود ندارد.

این مقام مسئول به سیستم دریافت و پرداخت یکپارچه سود اوراق بهادار به عنوان یکی دیگر از برنامه های سپرده گذاری مرکزی اشاره و تصریح کرد: با این سیستم سود سهام هر فرد به صورت یکپارچه دریافت و به شماره حساب فرد مورد نظر واریز می شود، این سامانه در نیمه دوم سال ۹۷ رونمایی خواهد شد.

وی همچنین گفت: سامانه مجمع الکترونیکی یکی دیگر از پروژه های شرکت سپرده گذاری مرکزی است که تحولی جدید در شیوه برگزاری مجامع  خواهد بود؛ سهامداران و دارندگان اوراق بهادار به جای حضور فیزیکی از طریق ورود به یک سیستم به تمام‌اسناد و مدارک و شرکت ها و ناشران دسترسی خواهد داشت.

فهیمی با اشاره به رشد ٣٠٠ درصد رشد سپرده گذاران در سه ماهه نخست سال جاری  اظهارداشت: در 3 ماهه نخست سال جاتی تعداد سپرده گذران به ٣١٦ هزار و ١٨٥ نفر رسیده که پیش بینی می شود که این روند صعودی در ادامه سال تداوم داشته باشد و با توجه به وعده دولت مبنی بر پرداخت بدهی خود به شرکت های از طریق اوراق گواهی این روند رشد خواهد یافت.

وی با اشاره به شرایط خاص سیاست خارجی کشور در فضای بین‌الملل و وضعیت سخت حاکم بر مبادلات سیاسی و تجاری عنوان کرد: گرچه بازار سرمایه پیش از هر تصمیمی تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرد و به آن واکنش نشان می‌دهد، اما با این وجود در حال حاضر حدود هزار و 100 کد معاملات خارجی در بازار سهام ایران فعال هستند که اغلب دارندگان این کدها در اروپا هستند.

به گفته مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی، در حال حاضر شرکتهایی از 43 کشور مختلف در بازار سرمایه ایران فعال هستند و با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه سهامدار شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

فهیمی افزود: پروژه مجمع آنلاین از طرح‌های پیچیده سمات بوده که برای اولین بار با کمترین خطای ممکن راه‌اندازی خواهد شد. فرایند برنامه‌ریزی در مورد این طرح از حدود 9 ماه قبل شروع و در حال حاضر مباحث حقوقی و مقرراتی آن با بیش از 2 هزار مستندات در حال تدوین و بررسی است.

وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه در آذر ماه امسال سامانه مجمع آنلاین را به سمات تحویل خواهد داد گفت: فرایند برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه یک شرکت به طور آنلاین به طور آزمایشی در سال جاری  برگزار و رای‌گیری خواهد شد و بر اساس برنامه از ابتدای سال 98 این سامانه آماده ارائه خدمات به تمام ناشران بازار سرمایه خواهد بود.