۰ نفر

اقتصاد آنلاین از مجمع عمومی سالانه «چادرملو» گزارش می‌دهد؛

ذخایر رو به اتمام و راهکارهای «چادرملو»

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۱۹
کد خبر: 278651
ذخایر رو به اتمام و راهکارهای «چادرملو»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت چادرملو روز گذشته برگزار شد و عملکرد سال ۹۶ و برنامه‌های سال ۹۷ همچنین سود خالص یک هزار و 200 میلیارد تومانی به اطلاع سهامداران رسید.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت چادرملو روز گذشته 23 خرداد در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد و در جریان آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود تقسیم شد٬ عملکرد سال ۹۶ شرکت به استماع سهامداران رسید و برنامه‌های سال ۹۷ اعلام شد. 

همچنین در این جلسه، به برخی پرسشهای سهامداران و نگرانی‌های آنها در خصوص برنامه‌های شرکت برای مواجهه با ذخایر رو به اتمام معدن چادرملو و میزان تولید مجتمع پاسخ داده شد.  

مصوبات مجمع

صورت‌های‌مالی مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مورد تصویب مجمع قرار گرفت. در مجمع مصوب شد که با سود خالص یک هزار و 200 میلیون تومان معادل 33 تومان برای هر سهم تقسیم شود. 

موسسه حسابرسی «رایمند و همکاران» به عنوان بازرس و حسابرس مستقل اصلی شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ انتخاب شدند. همچنین، تعیین حق حضور و پاداش هیات مدیره مبلغ ۲ میلیون تومان سود ناخالص برای هر جلسه و پاداش هیات مدیره به صورت ناخالص در وجه اشخاص حقوقی نیز ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد. روزنامه دنیای اقتصاد نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شد.

نیاز به تامین مالی برای ادامه طرح‌های توسعه‌ای

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ابتدای مجمع به ارائه گزارش عملکرد این شرکت در سال مالی ۹۶ پرداخت. او در ادامه به طرح‌های توسعه آتی شرکت اشاره کرد: آبرسانی به استان یزد از طریق خلیج فارس که این پروژه نیازمند تامین مالی است. با وجودی که تاکنون در این زمینه تامین مالی شده اما هنوز بانک‌ها همراهی قابل ملاحظه ای نداشته اند. 

نوریان افزود: گندله‌سازی دومی با ظرفیت چهار میلیون تن و نورد یک میلیون تنی اردکان را در پیش داریم که البته برای نهایی کردن آن نیاز به تامین کننده مالی نیاز داریم.   

بررسی گزارش حسابرس مستقل و توضیحات مدیرعامل

در ادامه نماینده موسسه حسابرسی این شرکت به توضیح گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی پرداخت و گفت: صورت‌های مالی تلفیقی گروه و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شامل ترازنامه ها به تاریخ 29 اسفند و صورت‌های سود و زیان جامع و جریان وجوه نقد برای سال منتهی به تاریخ مزبور و یادداشت‌های توضیحی توسط موسسه حسابرسی «رایمند و همکاران»، حسابرسی شده است.  در ادامه تمام بندهای این گزارش در مجمع خوانده و بندهایی توسط مدیر عامل چادرملو توضیح داده شد. 

بند 6 این گزارش در خصوص وضعیت اقدامات و برنامه‌های مدیریت درخصوص ذخایر معادن مورد استفاده شرکت و چگونگی دستیابی به منابع جدید اشاره دارد. نوریان در توضیح این بند تصریح کرد: در خصوص ذخایر باید گفت که آنومالی جدیدی در نزدیکی معدن چادرملو وجود دارد که تقریبا به نتیجه نهایی رسیده است. 

او همچنین در رابطه با بند 9 این گزارش در خصوص مهلت و چگونگی پرداخت سود سهام مصوب بیان کرد: بخش عمده مطالبات سود سهام سهامداران حقیقی پرداخت شده است. در سال 97 و تا تاریخ برگزاری مجمع مبلغ 655 میلیارد ریال دیگر از این مطالبات پرداخت و برای پرداخت بقیه که عمدتا مربوط به مطالبات شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است؛ با توجه به توافق حاصل شده با شرکت فوق تعهد لازم برقرار شده است. 

بند 10 گزارش حاضر نیز به استرداد چک‌های تضمین شرکت نزد «سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی» اشاره دارد که در این رابطه نیز مدیرعامل شرکت چادرملو گفت: پیگیری‌های لازم در خصوص استرداد چک‌های مطرح شده در گزارش حسابرس از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مشخص شده است و در آینده نزدیک نسبت به وصول چک‌های فوق اقدام خواهد شد. 

گفتنی است‌؛ بند 13 گزارش حاضر به سایر مسئولیت‌های قانونی و مقرراتی حسابرس پرداخته است. در این خصوص نیز نوریان مدیر عامل شرکت توضیح داد: در رعایت بند 2 ماده 5 دستورالعمل یاد شده، جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی هیات مدیره با رعایت مواد قانونی و درج در سامانه کدال به اطلاع سهامداران رسیده است. پرداخت مطالبات سود سهام سهامداران حقیقی جهت تسهیل در امر سهامداری از طریق حساب بانکی موجود انجام شده است. بقیه سهامداران نیز به فراخور وضعیت نقدینگی شرکت مطالبات خود را در حساب های خود دریافت کرده اند. 

او همچنین افزود: در خصوص ماده 19 دستورالعمل اشاره شده، هزینه‌های پرداخت شده در وجه اشخاص حقوقی از قبیل مراکز فرهنگی، آموزشی، ادارات و سازمان‌های حمایتی دولتی است. هیات مدیره با رعایت حداکثر صرفه جویی مورد تایید مجمع شرکت، برداشت این هزینه‌ها را تصویب کرده است. 

بهینه‌سازی و پایش مداوم نظام کنترلهای داخلی توسط هیات مدیره مطابق دستورالعمل گزارشگری مالی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار در شرکت انجام می شود. 

نوریان در رابطه با میزان سود تقسیمی تاکید کرد: هیات مدیره از مجمع تقاضا دارد که با توجه به پیشبینی اجرای طرح استفاده از آنومالی جدید (دردست بررسی) و نیز مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر امکان استفاده از منابع افزایش سرمایه را فراهم کند. 

در پایان، بعد از استماع گزارش دبیر جلسه و مدیرعامل شرکت و دیگر مسئولان نسبت به تصویب عملکرد سال 96 و صورتحساب سود و زیان سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 با رای گیری در مجمع تصویب شد. 

سود تقسیمی؛ 33تومان

بنابر اعلام هیات مدیره: سود شرکت در سال گذشته حدود 60 درصد افزایش پیدا کرده است. سود خالص آن طی سال مالی گذشته از 700 میلیارد تومان به یک هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. که 33 تومان ان بین سهاداران تقسیم شد. 

پرسش و پاسخ

نوریان در خصوص پرسش یک سهامدار در خصوص، میزان آنومالی شرکت گفت: ذخایر موجود معدن چادرملو در حال اتمام است و حسابرس هم در گزارش موجود از این موضوع اظهار نگرانی کرده است. او افزود: توضیح بیشتر در این خصوص به صلاح نیست.

سود به دست آمده کنونی تنها از افزایش قیمت نیست و اقدامات و عملکرد مدیریت در این خصوص باید در نظر گرفته شود. به طوریکه شرکت‌های زیاد دیگری نیز شامل افزایش نرخ ها بوده اند اما سودی مشابه شرکت چادرملو نتوانستند ایجاد کنند. 

ذخایر در حال اتمام است

اما محمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی چادرملو و عضوی هیات مدیره این شرکت در خصوص تامین مواد اولیه سنگ آهن (که در حال کاهش است) برای شرکت پیش بینی دو راه کار را مطرح کرد: راهکار نخست، خرید سنگ آهن از معادن کوچک منطقه است که در اکنون در حال انجام است. همچنین با این کار، سنگ آهن مورد نیاز ذخیره می شود تا طول عمر معدن چارملو افزایش پیدا کند. راهکار دوم که استفاده از آنومالی جدید است. زمانی امکان رسانه ای شدن دارد که بتوانیم پروانه اکتشاف آن را دریافت کنیم. در غیر این حالت مسیر دریافت پروانه دچار خلل می شود. 

شرکت صادرات محور نیست 

سیدی، مدیر مالی در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص پیشبینی از فروش داخلی و در بورس کالا گفت: این شرکت، صادرات محور نیست و براین اساس تکلیفی برای اعلام پیشبینی ندارد.  

او با اشاره به وضعیت بحرانی آب و رسیدن آب پروژه خلیج فارس تا سال 98 اذعان کرد: با توجه به گزارش حسابرس الان به دلیل مشکل تولیدی موجود در تامین آب هم مساله‌ای نداریم. زیرا در این خصوص راهکارهایی در نظر گرفتیم از جمله اینکه آب دشت «سفیدآب» را با ایجاد تصفیه خانه را در مجتمع معدنی چادرملو با سرمایه گذاری بیش از 130 میلیارد تومان استفاده میکنیم. شایان ذکر است، بهای این آب به ازای هر متر مکعب هفت هزار و 400 تومان است. 

کاهش تولید نسبت به سال 92

سیدی در رابطه با کاهش شدید تولید سال 96 نسبت به سال 92 تصریح کرد: راندمان کارخانه به دلیل نزدیک شده به انتهای ذخایر خود کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل مجموعه در تلاش است تا ذخایر جدیدی را ایجاد کند. با رو به پایان رفتن عمر معدن، استخراج از آن سخت‌تر می شود. کما اینکه در حال حاضر با وجود برداشت بیشتر، میزان تولید کاهش یافته است. همین موضوع راندمان فعالیت را کاهش می‌دهد.

رسیدن آب خلیج فارس تا 3 سال دیگر به چادرملو

سیدی در ادامه افزود: مقدار سرمایه گذاری برای اتمام پروژه نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان برای کل مسیر است که تاکنون 600 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. همچنین حدود 140 میلیون یورو از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این پروژه استفاده شده است. این پروژه تا سه سال دیگر به معدن چادرملو خواهد رسید. 

مدیر مالی شرکت چادرملو در پاسخ به این پرسش که از سال گذشته این مجموعه تولید شمش فولاد خود را آغاز کرده است. حال با توجه به اینکه اخیرا این شرکت در حال تولید آهن اسفنجی نیز شده، میزان تولید شمش و وضعیت بهای تمام شده آن چطور خواهد بود، گفت: تولید آهن اسفنجی حدودا از مرداد ماه آغاز می شود. به این ترتیب و با تامین آهن اسفنجی به ازای هر کیلو تولید شمش، 700 تومان کاهش قیمت خواهیم داشت. پیش بینی شده است در سال جاری 800 هزار تن آهن اسفنجی و 800 هزار تن شمش فولاد تولید کنیم.