۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

عقبگرد 68 واحدی شاخص کل/ بازار وارد فاز استراحت می‌شود؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 277884
عقبگرد 68 واحدی شاخص کل/ بازار وارد فاز استراحت می‌شود؟

معاملات بورس تهران امروز در حالی ادامه یافت که بازهم شاهد تقابل شاخص‌ها و توجه فعالان بازار به سهام کوچکتر بودیم. به نظر می رسد عدم حمایت حقوقی‌ها از نمادهای مطرح و ادامه روند فرسایشی روزهای اخیر سبب شروع فاز اصلاحی شاخص شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز در غیاب حمایت حقوقی ها شاهد پا پس کشیدن قیمت سهام نمادهای مطرح و شاخص ساز بازار بودیم. کم رمق شدن دادوستدهای گروه فلزی و خودرویی و همچنین ریزش های ادامه دار پالایشی ها به شاخص اجازه رشد و ورود مجدد به کانال 96 هزار واحد را نداد. از سوی دیگر گروه های سبزپوش روز گذشته از جمله انبوه سازی تغییر رنگ داده و تمام نمادهای این گروه در محدوده های منفی معامله شدند.

اما از سوی دیگر گروه مواد شیمیایی و کانه های غیر فلزی با اقبال بیشتر سهامداران مواجه و در نتیجه بعد افت های چند روز اخیر مجددا وارد کانال صعودی شدند.

چه خبر از فلزات اساسی؟

در گروه فلزات اساسی با وجود کاهش ایندکس دلار و قدرت گرفتن یورو امروز قیمت جهانی روی با نوسانات خنثی پیگیری می شود. از علل تاثیر گذار بر این افت قیمت می توان به افزایش موجودی انبار های شانگهای (با رشد 13.6 درصدی) و LME (با رشد 1.7 درصد) در هفته معاملاتی گذشته اشاره کرد. در حال حاضر قیمت فلز روی در محدوده 3205 دلار در هر تن قرار دارد.

اما مسئله ای که اخیرا گریبان گیر شرکت های تولید کننده کنسانتره و شمش روی شده است کاهش عیار خاک دریافتی از معادن فعال کشور خصوصا معدن انگوران است. این امر تاثیر مستقیم بر عیار و مقدار کنسانتره تولیدی شرکت ها از جمله شرکت زرین معدن آسیا و شرکت کیمیای زنجان گستران داشته و تا حدود زیادی از حاشیه سود این شرکت ها کاسته است.

از راه حل های موجود برای مقابله با چنین شرایط به وجود آمده، افزایش واردات خاک با عیار مناسب از کشور ترکیه و همچنین راه اندازی تاسیسات بهره برداری از معدن مهدی آباد بیان می شود. همچنین با بهره برداری از تمامی معادن کوچک و بزرگ فعال در سطح کشور تا حدودی میزان خاک تولیدی را افزایش داد.

در این گروه فلز مس در هفته گذشته با افزایش 5 درصدی قیمت مواجه شده و به اوج 7332 دلار به ازای هر تن رسید که در پایان روز های معاملاتی با مقداری افت در حوالی 7305 دلار جای گرفت. از عوامل موثر در رشد چشمگیر این فلز سرخ رنگ می توان به موادی از قبیل عدم توافق بین معدن کاران اسکوندیدا و شرکت BHP که در صورت قطعیت آن حذف 5 درصدی تولید مس در سطح جهانی را تداعی خواهد کرد. از سوی دیگر استمرار تعطیلی یکی از بزرگ ترین معادن مس هندوستان مزید بر علت شد. در کنار آن کاهش ایندکس دلار با کاهش 6 درصدی موجودی انبار های شانگهای و 3.4 درصدی انبار های LME توام شده و بر رشد قیمت جهانی مس دامن زد. همچنین با قرار گرفتن در فصل پیک مصرفی کشور چین شاهد افزایش تقاضا از سوی این کشور بودیم که در کنار کاهش عرضه موجود۷ خود نمایی می کرد (بیشترین حد واردات کنسانتره مس در بیش از دو دهه اخیر).

اما امروز با شروع هفته معاملاتی جدید قیمت این فلز رنگین با افت حدود یک درصدی همراه شد و در سطح 7236 دلار نوسان کرد. این کاهش قیمت در مقابل کاهش ارزش دلار و قدرت گرفتن یورو صورت گرفت، گویا اثر مثبت موارد ذکر شده به طور کامل در هفته گذشته تخلیه شده است زیرا شرایط همچنان بر همان منوال بوده و اتفاق دیگری که می توانست رشد قیمت را تقویت کند اعتصاب رانندگان کامیون یکی از معادن مس برزیل بود که فعالیت معدن مورد نظر را به تعلیق کشانده است که در معاملات امروز دیده نشد.

در معاملات بازار بورس تهران نماد «فملی» را داشتیم که با حجم مناسب اما در قیمت های محتاطانه معامله شد. قیمت سهام شرکت ملی مس ایران در محدوده 271 تومان قرار دارد که تنها اندکی با سقف تارخی خود در مرز 280 تومان فاصله دارد. به نظر می رسد جهش های قیمت جهانی و گزارش سه ماهه در روز های آتی می توانند محرکی بر جهت گیری و سرعت حرکت آن باشند.

در سوی دیگر بازار مس سرچشمه را داریم که طبق گزارشات اعلام شده از سوی شرکت، با راه اندازی کوره های فلش در اوایل آبان ماه سال گذشته راندمان این مجتمع از 61 درصد به 97 درصد رسیده است ( به طوری که میزان آند تولیدی واحد ذوب از حدود 7هزار تن به 16 هزار تن افزایش داشته است). اما اکنون به دلیل کاهش شدید کنسانتره این واحد تنها با 60 درصد از ظرفیت خود در حال فعالیت می باشد. در سال جاری نماد سرچشمه در بازه 440 تا 500 تومان در حال نوسان است که همانند دیگر هم گروهی های خود راه چندانی تا سقف قیمتی ندارد.

بازار به زبان امار و ارقام

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای شاخص کل با عقبگرد 68 واحدی (کاهش 0.07 درصدی) به ارتفاع 95 هزار و 847 واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما همچون روز گذشته با افزایش 11 واحدی (رشد 0.06 درصدی) به رقم 17 هزار و 447 واحد رسید. در این بین امروز یک میلیارد و 51 میلیون ورقه بهادار به ارزش 224 میلیارد تومان در 63 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 161 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

حقیقی ها همچنین امروز 7.3 میلیارد تومان سهم از حقوقی ها خریدند که بیشترین این خرید در «فاراک»، «قشیرین» و «ذوب» اتفاق افتاد. اما از سوی دیگر تحرک حقوقی ها امروز بیشتر در نمادهای «آپ»، «وتوکا» و «شپنا» بیش از سایرین بود.

ترین های بورسی

در بین صنایع بورسی اما گروه فلزات اساسی، محصولات فلزی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین معاملات منفی نمادهای «شبندر»، «وامید» و «فولاد» هرکدام به ترتیب 32، 31 و 24 واحد شاخص را عقب کشیدند. از سوی دیگر اما «سپ»، «فخاس» و «شاراک» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

آخرین اخبار از نماد تازه وارد

«سپ» سومین روز کاری خود را نیز در مثبت کامل به پایان برد و با حجم 7.2 میلیونی به ارزش 5.4 میلیارد تومان دادوستد شد و نهایتا با صف خرید 15 میلیونی به کار خود پایان داد. به نظر می رسد حمایت ادامه دار تمام قد حقوقی (بانک سامان و بیمه سامان) پیش بینی ها در خصوص اولین بازدهی سهم پس از عرضه اولیه را تغییر خواهد داد. گفتنی است بازدهی این سهم از زمان عرضه تا کنون به 14.34 درصد رسیده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز برخلاف روز گذشته افزایشی بود و با رشد 3.6 واحد به ارتفاع یک هزار و 108 واحد رسید. در این بازار نیز 592 میلیون ورقه بهادار به ارزش 246 میلیارد تومان دادوستد شد که از این 82 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. البته گفتنی است این رقم رکورد جدید برای سه ماه گذشته محسوب می شود. در فرابورس هم معاملات مثبت «ذوب»، «مارون» و «میدکو» مجموعا 5 واحد آیفکس را تقویت کردند اما «زاگرس» و «هرمز» تا حدی از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.