۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

تردید شاخص بورس برای صعود/ کوچکترهای بازار باز هم در کانون توجه اشخاص حقیقی قرار گرفتند

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 277394
تردید شاخص بورس برای صعود/ کوچکترهای بازار باز هم در کانون توجه اشخاص حقیقی قرار گرفتند

بورس تهران اولین روز هفته را درحالی سپری کرد که با گذشت زمان از شیب صعودی شاخص کل کاسته شد و نهایتا نماگر اصلی بازار با افزایش 72 واحدی (معادل 0.08 درصد) در ارتفاع 96 هزار و 77 واحد ایستاد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بعد از یک هفته نیمه تعطیل، بورس تهران معاملات خود را درحالی آغاز کرد که بازارهای جهانی هفته نسبتا مثبتی را به خصوص در بخش معاملات فلزات گرانبها پشت سر گذاشتند. در پی افت محسوس شاخص دلار، اغلب کامودیتی ها به جز سرب مثبت معامله شدند.

بهای فلز مس تحت تاثیر اعتصاب کارگران معادن مس شیلی اعداد بالای 7300 دلار را تجربه کرد. از سوی دیگر تشدید بازرسی های زیست محیطی از کارخانجات تولید فولاد در چین و همچنین اعتصاب کامیون داران برزیلی سبب رشد قیمت بیلت در چین تا محدوده 3680 یوان شده است. فلز «روی» هم با افزایش 4 درصدی نسبت به جمعه هفته گذشته در قیمت های 3198 دلار معامله شد که البته دلیل اصلی افزایش قیمت، کاهش عرضه این فلز بود.در نتیجه بازار فلزات بورس تهران نیز معاملات پُرحجم و نسبتا مثبتی را تجربه کرد.

سنگین شدن مجدد فضای سیاسی

از سوی دیگر اما ادامه حواشی خروج آمریکا از برجام و اعلام آمادگی برخی شرکت های اروپایی برای خروج از بازار ایران، مجددا فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در این بین شاید یکی از مهم ترین تحولات نفت صادارتی ایران در ماه های پیش رو، پس زدن 30 درصد از نفت ایران توسط پالایشگاه های ایتالیایی و هندی و اسپانیای از ماه آتی است.

اما به نظر می رسد با تشدید واکنش های سیاسی طرف های برجامی و اما و اگرهای اروپایی ها در خصوص ادامه روند برجام، فضای احتیاطی بر معاملات بازار سهام گسترده شود. حال باید دید در روزهای پیش رو، حقوقی های مدافع تا چه حد از سهام زیرمجموعه خود حمایت می کنند؟

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران شاخص کل در ابتدای ساعت معاملاتی با رشد 244 واحدی و شدت تقاضا روبرو شد. اما با گذشت زمان و کاهش میل حقیقی ها به خرید و همچنین افت حمایت حقوقی ها شاخص کمی عقب نشست و سرانجام با افزایش 78 واحدی در محدوده 96 هزار و 77 واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شتاب بیشتری رشد کرد و در نهایت با رشد 68 واحدی در پله 17 هزار و 389 واحد قرار گرفت. در خصوص این افزایش شاخص هم وزن باید گفت با توجه به پُررنگ تر شدن ریسک سیستماتیک سیاسی حاصل از خروج آمریکا از برجام حقیقی ها و فعالان بازار تمایل بیشتری به خرید سهام با وزن کمتر دارند. حال باید دید بازار سهام در روزهای آتی چه وزنی به اخبار منتشر شده بین المللی در خصوص خروج شرکت های خارجی از ایران خواهد داد.

اما در بازار امروز 954 میلیون ورقه بهادار به ارزش 207 میلیارد تومان در 62 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 125 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. گفتنی است این رقم تقریبا به میزان معاملات هفته گذشته است و افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است. همچنین امروز تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی و به میزان 3.8 میلیارد تومان صورت گرفت.

ترین های بورسی

در بین صنایع حاضر در بورس تهران، گروه فلزات اساسی، خودرو و مواد شیمیایی بیشترین حجم دادوستدها را به خود اختصاص دادند. همانطور که اشاره شد، باتوجه به معاملات پُررونق هفته گذشته فلزات اساسی در بازارهای جهانی، دو لیدر اصلی گروه فلزی بورس تهران نیز مورد استقبال حقیقی ها قرار گرفتند. از این رو امروز معاملات مثبت «فولاد» و «فملی» هرکدام به ترتیب 145 و 38 واحد شاخص را تقویت کردند. همچنین آمارها نشان می دهند حقیقی ها روز جاری 5.5 میلیارد تومان از سهام دو نماد مذکور را به پرتفوی خود اضافه کردند.

دنده عقب خودوریی ها

اما برعکس گروه فلزی که روز خوشی را تجربه کردند، خودرویی ها اکثرا دنده عقب رفتند و در محدوده های منفی معامله شدند. «خساپا» یکی از نمادهای اصلی گروه امروز 30 واحد شاخص را عقب کشید. در غیاب ایران خودرو که به دلیل تعدیل منفی 50 درصدی متوقف است اغلب نمادهی این گروه نیز به دلیل حواشی این تعدیل و هم چنین اخبار ضد و نقیض در خصوص افزایش نرخ خودرو در محدوده های منفی معامله شدند.

خبر تاثیرگذار دیگر در خصوص فسخ قرارداد پالایشگاه اصفهان و شرکت کره جنوبی بود که منجر به توقف نماد این سهم شد. گفتنی است رقم این قرارداد بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بود که به دلیل تحریم های احتمالی شرکت کره ای زودتر از موعد قرارداد خود را فسخ کرد. به نظر می رسد انتشار این خبر جو پالایشی ها را تاحدی منفی کرد و در نهایت «شبندر» نیز 31 واحد شاخص را منفی کرد.

چه خبر از تازه وارد بورسی

در اولین روز هفته، «سپ» با صف خرید 80میلیونی کار خود را آغاز کرد و در نهایت با دادوستد 5.2 میلیون سهم به ارزش 3.5 میلیارد تومان عنوان پُربیننده ترین نماد را به خود اختصاص داد. البته گفتنی است این نماد با صف خرید 43 میلیونی در قیمت 6825 ریال به کار خود در اولین روز پس از عرضه اولیه پایان داد.

کوتاه از فرابورس

آیفکس اما در جهت مخالف سایرنماگرها حرکت کرد و با عقبگرد 4.2 واحدی به پله یک هزار و 107 واحدی بازگشت. در این بازار نیز 297 میلیون ورقه بهادار به ارزش 172 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 44 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

تاثیرگذارترین نمادها در افت شاخص دو پتروشیمی مارون و زاگرس بودند که مجموعا 4.2 واحد شاخص را تنزل دادند. امروز همچنین انتشار خبر کاهش نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی از دلار 4200 تومانی به دلار 3800 تومانی بود. به نظر می رسد دولت برای جلب توجه این شرکت ها جهت وارد کردن ارز حاصل از صادرات خود اقدام به کاهش نرخ خوراک گاز نموده است. اما به عقیده کارشناسان این کاهش نرخ نیز نمی تواند جای خالی دلار شش هزار تومانی را برای شرکت های پتروشیمی پُر کند.