۰ نفر

یکشنبه گذشته در بورس انرژی انجام شد؛

نخستین عرضه پالایشگاه « نفت ستاره خلیج فارس»

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 277376
نخستین عرضه پالایشگاه « نفت ستاره خلیج فارس»

هفته گذشته 2000 تن گاز مایع تولیدی پالایشگاه «نفت ستاره خلیج فارس»، برای نخستین بار توسط کارگزاری «ایساتیس پویا» در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ هفته گذشته 2000 تن گاز مایع تولیدی پالایشگاه «نفت ستاره خلیج فارس»، برای نخستین بار توسط کارگزاری «ایساتیس پویا» در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شد. مهدی حاجی غلام سریزدی عضو هیئت مدیره و مدیر بخش بورس انرژی این کارگزاری در این خصوص گفت: گاز مایع (ال پی جی) اولین کالای عرضه شده پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در تابلوی فیزیکی بورس انرژی است که نخستین محموله آن یکشنبه 13 خرداد به میزان دو هزار تن  عرضه شد و با قیمت تنی 585 دلار به فروش رفت. شایان ذکر است، تسویه این محموله به صورت ریالی و با نرخ اعلامی بانک مرکزی انجام شد که از طریق مرزهای زمینی صادر می شود.

او افزود: گاز مایع به دو گاز «بوتان» و «پروپان» یا ترکیبی از آنها گفته می شود که به صورت مایع نگهداری می شوند. گفتنی است، این محصول بیشتر برای کاربرد های گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می شود و برای حمل به آن تانکر‌های مخصوص نیاز است.

حاجی غلام در ادامه تصریح کرد: پالایشگاه «نفت ستاره خلیج فارس» به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی و با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت است. شایان ذکر است، خوراک این پالایشگاه از طریق خط لوله به طول حدود 400 کیلومتر از میدان گازی پارس جنوبی، با توجه به توافق صورت گرفته با شرکت «ملی نفت ایران» برای یک دوره 30 ساله به میزان 360 هزار بشکه درروز تامین خواهد شد.

گفتنی است؛ به جز گاز مایع، بنزین، نفت گاز (گازوئیل)، بلندینگ نفتا و حلال 404 نیز از تولیدات این پالایشگاه است که در بورس انرژی ایران پذیرفته شده اند.