۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

بازار سبزرنگ از تعطیلات بازگشت/ شاخص‌ها صعودی شدند، کوچکترها بیشتر

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۴
کد خبر: 277330
بازار سبزرنگ از تعطیلات بازگشت/ شاخص‌ها صعودی شدند، کوچکترها بیشتر

در دو ساعت ابتدایی معاملات اولین روز هفته، تمام نماگرهای بازار سهام به جز آیفکس در محدوده های مثبت قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات اما رشد چندانی را تجربه نکرده است. به نظر می رسد با پرُرنگ تر شدن حواشی اقتصادی خروج آمریکا از برجام، درجه ریسک گریزی معامله گران بورس تهران نیز تا حدی افزایش یافته است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بورس تهران اولین روز کاری پس از یک هفته نیمه تعطیل را مثبت آغاز کرد. البته شدت تقاضا در ابتدای صبح سبب افزایش 244 واحدی شاخص کل شد. اما در ادامه و با افزایش فشارهای عرضه از شیب صعودی دماسنج بازار کاسته شد. هم اکنون با گذشت دو ساعت از آغاز معاملات نماگر اصلی بازار سهام با افزایش 140 واحدی (رشد 0.15 درصدی) در ارتفاع 96 هزار و 142 واحد قرار دارد. اما شاخص هم وزن به واسطه اقبال حقیقی ها به کوچکترهای بازار رشد بیشتری را تجربه کرده است و تا این لحظه با افزایش 70 واحدی (رشد 0.40 درصدی) به رقم 17 هزار و 391 واحد رسیده است. به نظر می رسد با افزایش ضریب ریسک سیستماتیک سیاسی، مجددا سهام کوچکتر بازار مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

همچنین در این بین تاکنون 565 میلیون ورقه بهادار به ارزش 94 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان 76 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

اما با توجه به رشد قیمت های جهانی اغلب کامودیتی ها در هفته گذشته، شاهد افزایش تقاضا در سهام فلزی به خصوص فولادی هستیم. از این رو تا کنون معاملات مثبت نمادهای «فملی»، «فولاد» و «فخاس» هرکدام به ترتیب 173، 44 و 17 واحد شاخص کل را تقویت کرده اند. از سوی دیگر اما اخبار و حواشی پُرتنش صنعت خودرو در خصوص افزایش قیمت قطعات وارداتی و همچنین خروج برخی کمپانی های خودروساز از ایران، شاهد احاطه جو فروش بر سهام این گروه هستیم. از این رو نماهای «خساپا»، «پارسان» و «خپارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

شاخص فرابورس اما برخلاف سایر نماگرهای در محدود های منفی قرار گرفته و با افت 4.5 واحدی به ارتفاع یک هزار و 107 واحد بازگشت. در این بازار نیز 239 میلیون ورقه بهادار به ارزش 104 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 26 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

معاملات منفی پتروشیمی ها در فرابورس بیشترین تاثیر را در قرمز کردن آیفکس داشتند. «مارون» و «زاگرس»  هرکدام به ترتیب 2.6 و 1.6 واحد شاخص فرابورس را عقب کشیدند. اما معاملات مثبت «هرمز» و «خراسان» تاحدی از ریزش بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.