۰ نفر

در آخرین روز هفته رخ داد؛

پایان معاملات آتی سکه با صف خرید

۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 277035
پایان معاملات آتی سکه با صف خرید

امروز بازار آتی سکه مانند بازار سکه نقدی مسیری صعودی داشت، هرچند که بازار نقدی در ابتدای روز جهتی معکوس پیش گرفته بود، اما در نهایت هر دو بازار از میانه معاملات آتی سکه همگام با یکدیگر روندی افزایشی داشتند.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ امروز بازار آتی سکه مانند بازار سکه نقدی مسیری صعودی داشت. هرچند که بازار نقدی در ابتدای روز جهتی معکوس  پیش گرفته بود، اما در نهایت هر دو بازار از میانه معاملات آتی سکه همگام با یکدیگر روندی افزایشی داشتند.

این در شرایطی است که بازار نقدی در روزهای تعطیل و مناسبت های ماه مبارک رمضان به طور معمول مورد اقبال کمتری قرار می گیرد. با این حال اما امروز با حدود 25 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به دو میلیون و 241 تومان رسید. در این شرایط امروز هفدهم خرداد، بازار آتی سکه نیز با صف خرید به کار خود پایان داد. گفتنی است، بازار آتی سکه امروز ارزشی به میزان 345 میلیارد و 316 میلیون تومان داشت که در هفت هزار و 624 دفعه معاملاتی، فروخته شد.

بیشترین ارزش و کمترین حجم

بیشترین ارزش معاملات امروز نیز از بین چهار قرارداد موجود به قرارداد آتی «تحویل دی ماه» به میزان حدود 300 میلیون تومان تعلق گرفت. نخستین قیمت در این قرارداد با دو میلیون و 500 تومان گشوده شد و در لحظاتی از معاملات امروز به دو میلیون و 549 هزار تومان (بیشترین قیمت) هم رسید و در همین قیمت پایان یافت.

همچنین کمترین حجم معاملات (315 قرارداد) این روز هم به قرارداد آتی سکه «تحویل شهریور ماه» اختصاص یافت. ارزش این قرارداد نیز طی امروز 75 میلیارد و 866 میلیون و 45 هزار تومان بود.

درصد تغییرات

همچنین، بیشترین درصد تغییر «موقعیت های باز» طی هفته گذسته تا امروز به همین قرارداد تعلق گرفت. به این معنی که قرارداد شهریور 19.32 درصد کاهش موقعیت های باز در هفته گذشته داشته است. بیشترین درصد تغییرات «قیمت تسویه» نیز در معاملات روز جاری به قرارداد «تحویل آبان» و به میزان 4.98 درصد تعلق گرفت. در بررسی درصد تغییرات قیمت تسویه طی ماه گذشته نیز  این قرارداد ، بیشترین تغییر یعنی 14.79 درصد افزایش را شاهد بود.

مقایسه با روز قبل

شایان ذکر است، معاملات آتی سکه در روز معاملاتی گذشته سیزدهم خرداد ارزشی در حدود 511 میلیارد تومان داشتند که در مقایسه با معاملات روز جاری حدود 32 درصد کاهش پیدا کرده است. حجم معاملات نیز طی امروز 13 هزار و 749 قرارداد بود در حالیکه این حجم در معاملات روز دوشنبه 13 خرداد 20 هزار و 641 قرار داد بود. به این ترتیب حجم قراردادها در معاملات آتی سکه امروز نسبت به روز قبل 33 درصد افت داشته است.

بازار آتی زعفران

طی معاملات امروز بازار آتی، معامله ای در قراداد آتی زعفران انجام نشد. لازم به ذکر است، معاملات آتی زعفران در چند روز اخیر معاملاتی روند رو به رشدی داشته است. به طوریکه حجم معاملات بازار آتی زعفران با افزایش در حجم معاملات و موقعیت های باز همراه شد. تا جایی که در  روز نخست هفته ۴۴۶۲ قرارداد آتی زعفران برای سررسید شهریور ماه ۹۷ به ارزشی معادل ۳۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون و ۸۹۰ هزار ریال معامله شد.

گفتنی است، در این بازار تعداد موقعیت های باز نیز به بیش از ۴۵۰۷ موقعیت افزایش یافت که این تعداد نسبت به روز معاملاتی پیش از آن با افزایش ۱۱۱۳ تایی همراه بود. همچنین، قیمت تسویه روزانه اما بدون تغییر ماند. لازم به ذکر است طی این روز  قیمت هر گرم زعفران نگین در بالاترین سطح به حدود ۷۳ هزار و ۶۰۰ ریال و در پایین ترین سطح به رقم ۷۱ هزار و ۹۰۰ ریال رسید.