۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع کی بی سی گزارش می‌دهد؛

تقسیم سود 50تومانی به ازای هر سهم/ بلاتکلیفی ادامه دار وصول طلب از صدف دارو

۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 276599
تقسیم سود 50تومانی به ازای هر سهم/ بلاتکلیفی ادامه دار وصول طلب از صدف دارو

مجمع شرکت کی بی سی 12خرداد سال 97 با حضور 87 درصدی سهامداران برگزار شد. این شرکت در حالی مجمع پایان سال مالی خود را برگزار کرد که با تحقق سود خالص 12 میلیارد تومانی کاهش 46 درصدی در کسب سود برای سال مالی 96 به نسبت سال مالی 95 را در کارنامه خود ثبت کرده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شنبه هفته جاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کی بی سی در محل دانشکده داروسازی دانشگاه تهران برگزار شد. در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره در سال 96 و تصمیم گیری در خصوص میزان تقسیم سود، اعضای هیات مدیره به شرح زیر انتخاب شدند:

سیدعلی میر محمدی به نمایندگی شرکت سرمایه گذاری البرز، فرشید مرادی به نمایندگی گروه دارویی سبحان، احمد شیبانی به نمایندگی از البرز دارو، سید رضا صالح، مدیرعامل و به نمایندگی از سبحان دارو و داریوش افشار به نمایندگی از شرکت سبحان انکولوژی

چرایی کاهش سود از زبان مدیرعامل

در ادامه مجمع، سیدرضا صالح به تشریح عملکرد هیات مدیره در سالی که گذشت پرداخت. وی در خصوص عوامل کاهنده سود خالص به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش 40 درصدی دوره وصول مطالبات
  • کاهش قراردادها با وزارت بهداشت
  • عدم پذیرش اعتراض شرکت به موضوع برگشت 977 میلیون هزینه بازاریابی و تبلیغات جهت سپر مالیاتی
  • نوسانات نرخ ارز و نبود امکان برنامه ریزی برای واردات

از سوی دیگر همچنین یکی از نتایج چالش های سال گذشته شرکت افت قابل ملاحظه تولید و فروش محصولات بود. از این رو طبق صورت های مالی، تولیدات شرکت با کاهش 40 درصدی نسبت به دسال 95 به رقم هفت میلیون و 421 هزار عدد رسید. مبلغ فروش کل نیز با افت 25 درصدی نسبت به سال 95 به رقم 145 میلیارد و 845 میلیون تومان رسید.

سپس صالح به بیان اقدامات صورت گرفته در سال مالی گذشته پرداخت که اعم آن به شرح زیر است:

  • تکمیل پروژه واردات سه ساله داروی پنتاوالان با همکاری سرمایه گذاری البرز و گروه برکت که انتقال دانش فنی را به کشور همراه داشت.
  • افزایش سرمایه شرکت از 190 میلیارد به 240میلیارد ریال
  •  تامین حجم عمده واکسن های مورد نیاز وزارت بهداشت
  • راه اندازی واحد BD به منظور بررسی بازارهای داخلی و خارجی و اخذ نمایندگی های جدید

افق های پیش روی شرکت در سال جاری

در ادامه مدیرعامل به بیان نقشه راه عملکرد سال جاری پرداخت و گفت: مهمترین برنامه پیش روی شرکت تولید و بومی سازی داروی پنتاوالان تا اواخر تیرماه است. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در این برنامه تولید سعی داریم حدود 60 درصد از نیاز داخلی به این واکسن را با بومی سازی و تولید در شرکت کی بی سی پوشش دهیم. گفتنی است این اولین بار است که واکسن پنتاوالان در کشور تولید می‌شود.

از دیگر برنامه های شرکت تحقق بودجه سال 1397به مبلغ 135 میلیارد تومان و سود ویژه هشت میلیارد و 250 میلیارد تومانی با تکیه بر سبد محصولات موجود و محصولات جدید در دست اقدام، باتوجه به سیاست انقباضی سازمان غذاودارو وحفظ رتبه فعلی و تلاش درجهت ارتقاء آن است.

و اما بحث شیرین تقسیم سود

پس از استماع گزارش فعالیت هیات مدیره نوبت به تصویب سود تقسیمی سال 97 رسید. در ابتدا هیات مدیره پیشنهاد تقسیم سود 50 درصدی را به مجمع داد که با واکنش سهامداران مواجه شد. در نهایت اما سهامداران تقسیم 100 درصدی سود به میزان 50 تومان را به تصویب رساندند. گفتنی است سود خالص هر سهم شرکت کی بی سی برای سال 95 به میزان 117 تومان بود که سال گذشته با کاهش 57 درصدی مواجه شد.

بلاتکلیفی ادامه دار دعوی حقوقی با صدف دارو

آخرین بخش جلسه مجمع به پرسش و پاسخ سهامداران اختصاص یافت. در این قسمت مهمترین سوال سهامداران در خصوص وصول طلب ۳٫۲ میلیارد تومانی از شرکت صدف دارو بود. رئیس هیات مدیره در پاسخ به این سوال گفت: در سال 96 به کمک وکیل حقوقی شرکت کی بی سی اقدام به تصرف زمین 12 هزار متری متعلق به شرکت صدف دارو نمودیم که باتوجه به طلبکاران متعدد این شرکت هنوز امکان وصول طلب از محل فروش زمین محیا نشده است. وی گفت برآورد تقزیبی از ارزش زمین مذکور بالغ بر 12میلیارد تومان است.

اما در ادامه سهامداران از پاسخ های ریئس هیات مدیره قانع نشدند و مدیر مالی مجموعه در خصوص چرایی ادامه دار شدن دعوی حقوقی گفت: به دلیل اینکه زمین جزء اموال موسسه کهریزک (زیرمجموعه صدف دارو) است، فروش زمین و تسویه بدهی های نیاز یه زمان بیشتری می‌برد.

دیگر سوال سهامداران درباره آثار احتمالی بازگشت تحریم ها  و پیش بینی شرکت برای مقابله با آن ها بود. صالح در این خصوص گفت: در هیچ شرایطی دارو تحریم نمی شود اما مشکل اصلی ما در زمان وضع تحریم ها، مشکلات ناشی از مسایل پولی و انسداد شریانات مالی است. از این رو در تلاش هستیم تا با وضع برخی راهکارها با همکاری بانک مرکزی، بخش مالی دارو را از سایر مسایل جدا کنیم.