۰ نفر

بررسی ابعاد تاثیرات تحریم‌های احتمالی بر صنعت لاستیک/ چرخ‌های کویرتایر در مسیر صعودی

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 274973
بررسی ابعاد تاثیرات تحریم‌های احتمالی بر صنعت لاستیک/ چرخ‌های کویرتایر در مسیر صعودی

مدیرعامل «پکویر» از افزایش 30 درصدی ظرفیت تولید درسال جاری خبر داد و گفت: با خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید که در سال گذشته صورت گرفته تا پایان نیمه اولی اسل قادر به افزایش ظرفیت هستیم.

اقتصاد آنلاین -هدی بذرافشان ؛ با خروج امریکا از برجام و باز شدن ابعاد جدیدی از معادلات سیاسی بین المللی، پیش بینی روند تولید برخی محصولات که همبستگی خاصی با واردات دارند بسیار مهم ارزیابی می شود. در این خصوص سید محمد حسین زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر توضیحاتی به خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کردند که به شرح زیر است.

بازگشت تحریم ها چه تأثیری بر وضعیت مالی شرکت خواهد گذاشت؟

بستگی به ابعاد تحریم و دامنه شمول آن دارد. اگر تحریم ها مانند دوره قبل شامل بانک مرکزی و سویفت هم بشود، ما دیگر قادر به تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود از طریق گشایش اعتبار اسنادی نبوده و می بایست آنها را نقدی و عموماً قیمت را قبل از حمل پرداخت نمائیم. طبیعتاً این تغییر، بر نقدینگی شرکت فشار زیادی به دنبال خواهد داشت. با توجه به این که کویرتایر یکی از اصلی ترین تأمین کنندگان تایر صنعت خودرو کشور است و معمولاً خودروسازها تا آنجایی که بتوانند در پرداخت وجه تایرهای حمل شده تأخیر می کنند، فشار نقدینگی، در صورت الزام به پرداخت نقدی مواد اولیه اولیه خارجی و قطعات، آن هم قبل از حمل، طبیعی است که فشار کمی نخواهد بود. این البته جدای از مشکلات محدود شدن منابع تأمین مواد و قطعات و مشکل انتقال ارز، خارج از شکل رسمی و شفاف گشایش اعتبار است که در صورت بروز تحریم ها شرکت با آن دست به گریبان خواهد شد.

      آیا پیش بینی برای جلوگیری از بروز مشکل تحریم ها دارید؟

ما در فرصت باقی مانده سعی خواهیم کرد تا ماشین آلات و قطعات خریداری شده قبلی را تحویل گرفته و حمل نمائیم که تحویل آن ها با معضلات تحریم گره نخورد.  از آنجایی که مواد اولیه تاریخ مصرف دارند و نیز هزینه های گزاف خرید مواد اولیه، ما  قادر به خرید و انبار کردن آنها بیش از روش های متداول خرید و تأمین مواد نیستیم.

همچنین ما قراردادی برای تأمین خدمات مهندسی از مراجع اروپایی بسیار معتبر داریم که متأسفانه در فرصت چند ماهه به سرانجام نمی رسد و با بلند شدن صدای تحریم، طرف اروپایی از هم اکنون به نظر می رسد که در حال وقت کشی است تا سیاست¬های اروپا در قبال تحریم ها روشن و مشخص گردد.

برنامه شرکت برای افزایش تولید در سال 97 چیست ؟

ما برای افزایش تولید در سال گذشته ماشین آلات و تجهیزات جدیدی خریداری کرده ایم که تا پایان نیمه اول حمل و در سالن های جدیدی که به همین منظور در دست ساخت داریم، نصب و راه اندازی خواهند شد و از این طریق،  و با بهره گیری کامل از این تجهیزات، ما قادر خواهیم بود تا حدود 30 درصد به ظرفیت تولید جاری خود بیافزاییم.