۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۰توقف و ۱۴بازگشایی در معاملات امروز/ «سخوز» اوراق منتشر می‌کند

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۵
کد خبر: 274551
۱۰توقف و ۱۴بازگشایی در معاملات امروز/ «سخوز» اوراق منتشر می‌کند

امروز یکشنبه ششم خرداد ۱۳۹۷، مهم‌ترین پیام‌های ناظر بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز یکشنبه ششم خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز ۱۰ نماد متوقف شدند که یک نماد همین امروز به معاملات برگشت. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، ۱۴ نماد کشف قیمت شدند. از خبرهای مهم امروز اینکه شرکت ‌سالمین ‌(غسالم) درباره بهره برداری از برند شرکت شیرین عسل در تولیدات شرکت سالمین شفاف سازی کرد. «سخوز» هم اعلام کرد که اوراق بدهی منتشر می کند. امروز پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری جسورانه دانشگاه تهران به اتمام رسید.

بورس:

  • بازگشایی چند نماد: نماد شرکت های توسعه ‌معادن‌ و فلزات ‌(ومعادن)، پارس‌ الکتریک‌ (لپارس)، پارس‌ مینو (غپینو)، صنایع‌ کاغذسازی‌ کاوه‌ (چکاوه) که اطلاعات با اهمیت افشا کرده بودند و نماد حق تقدم شرکت توسعه ‌معادن‌ و فلزات ‌(ومعادنح) با توجه به بازگشایی نماد اصلی، امروز بازگشایی شدند. «ومعادن» خبر از تعدیل مثبت ۳۴ درصدی داده بود؛ این نماد در قیمت ۱۶۷ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۶۸ تومان و یک ریال و قیمت پایانی ۱۶۷ تومان و ۷ ریال (۳ درصد مثبت) بود. نماد حق تقدم این شرکت (ومعادنح)‌ نیز در قیمت ۵۵ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۵۶ تومان و قیمت پایانی ۵۶ تومان و ۳ ریال (۲.۱۸ درصد مثبت) بود. «لپارس» نتیجه مزایده املاک را منتشر کرده بود؛ این نماد در قیمت ۲۹۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۸۶ تومان و یک ریال و قیمت پایانی ۲۹۱ تومان و ۵ ریال (۲.۶۴ درصد مثبت) بود. «غپینو» خبر از تعدیل منفی داده بود؛ این نماد در قیمت ۲۸۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۶۶ تومان و قیمت پایانی ۲۷۲ تومان (۴.۱۳ درصد مثبت) بود. «چکاوه» خبر از تعدیل منفی سنگین داده بود؛ این نماد در قیمت ۱۸۴ تومان و ۳ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۷۷ تومان و ۵ ریال و قیمت پایانی ۱۷۶ تومان و ۵ ریال (۶ درصد منفی) بود.
  • «فسرب» و «خکاوه» به معاملات برگشتند: نماد شرکت های ملی سرب و روی ایران (فسرب) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و سایپا دیزل (خکاوه) پس از رفع تعلیق نماد معاملاتی بازگشایی شدند. «فسرب» در قیمت ۳۱۹ تومان و ۹ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۳۲۴ تومان و ۷ ریال و قیمت پایانی ۳۲۴ تومان و ۲ ریال (۴ درصد مثبت) بازگشایی شد. «خکاوه» در قیمت ۹۱ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۹۶ تومان و ۳ ریال و قیمت پایانی ۹۵ تومان و ۷ ریال بود. سایپا دیزل درخصوص دلایل افزایش زیان پیش بینی شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ توضیحاتی منتشر کرد؛ بر این اساس هزینه های مالی شرکت ۲۶ درصد افزایش داشته است. همچنین در ترکیب تولید و فروش تغییرات ایجاد شده است. افزایش نوسان های نرخ ارز و یکسان سازی نرخ ارز نیز بر تعدیل منفی شرکت اثرگذار بوده است.
  • «لبوتان»٬ «سیستم» و «وسپهح» متوقف شدند: نماد شرکت های گروه صنعتی بوتان (لبوتان) و همکاران سیستم (سیستم) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و حق تقدم استفاده نشده شرکت سرمایه گذاری سپه (وسپهح) با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی در پایان معاملات امروز متوقف شدند.
  • شفاف سازی «فسپا» درباره نوسان شدید قیمت سهم: نماد شرکت گروه صنعتی سپاهان (فسپا) که به دلیل تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شده بود٬ امروز در قیمت ۱۹۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۸۰ تومان و ۵ ریال و قیمت پایانی ۱۸۴ تومان و ۹ ریال (۲.۲۲ درصد منفی) بود. شرکت ملزم شده بود که سوالات و ابهامات مطرح شده در سامانه تدان را بررسی کرده و به آن ها مطابق اطلاعیه اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی پاسخ دهد. بر این اساس٬ کنفرانس اطلاع رسانی شرکت در تاریخ پنجم خرداد ماه برگزار شد. طبق اطلاعیه منتشر شده٬ شرکت اعلام کرده است که پیرو گزارش تفسیری و اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۶ ٬ تغییر خاصی در برنامه ها و فعالیت های شرکت اتفاق نیفتاده و عملکرد سال ۹۶ شرکت مطابق پیش بینی درآمد هر سهم براساس عملکرد واقعی شش ماهه در انتهای سال ۹۶ محقق شده است. بنابراین نوسان های افزایشی قیمت سهام این شرکت در روزهای اخیر صرفا ناشی از شرایط عرضه و تقاضا در بازار بوده است.
  • بهره برداری از برند شیرین عسل در سالمین: نماد شرکت ‌سالمین ‌(غسالم) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت یعنی بهره برداری از برند شرکت شیرین عسل در تولیدات شرکت سالمین٬ متوقف شد. طبق توافق انجام شده با شرکت شیرین عسل٬ مقرر شد شرکت سالمین در تولیدات خود از برند شیرین استفاده کرده و در ازای آن درصدی به عنوان حق الامتیاز به شرکت شیرین عسل پرداخت کند. بر این اساس این شرکت دیگر تولید کارمزدی برای شرکت شیرین عسل نداشته و کلیه تولیدات شرکت به عنوان فروش در دفاتر ثبت و تامین کلیه مواد اولیه و بسته بندی تولیدات به عهده این شرکت خواهد بود. بدین ترتیب حجم مبلغ فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه های توزیع و فروش و هزینه های مالی شرکت افزایش خواهد یافت. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.
  • تسویه تسهیلات «ثاخت» توسط «وغدیر»: نماد شرکت بین المللی توسعه ساختمان (ثاخت) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی اتمام تعهدات قبلی متوقف شد. این تعهدات به مبلغ ۵۴.۳ میلیارد تومان مربوط به تسویه تسهیلات بانک خاورمیانه توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر (سهامدار عمده) بوده که در مقابل آن طبق مذاکرات اولیه انجام شده بخشی از سهام شرکت آریا عمران پارس به آن شرکت واگذار می شود. این نماد حداکثر تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.
  • «سخوز» اوراق بدهی منتشر می کند: نماد شرکت سیمان خوزستان (سخوز) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی برنامه انتشار اوراق بدهی متوقف شد. شرکت در نظر دارد اوراق سلف موازی سیمان به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان یک ساله باسود حدالقل 19.5 و حداکثر 23 درصد به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز منتشر کند. این نماد حداکثر تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.

فرابورس:

  • اتمام پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری جسورانه دانشگاه تهران: صندوق سرمایه گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران (20 درصد تأدیه) برنامه داشت تعداد ۹۹۷۵۰ واحد از واحدهای سرمایه گذاری خود را از روز شنبه پنجم خرداد ماه تا یکشنبه ۱۳ خرداد ماه به مدت هفت روز کاری با ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری یک میلیون ریال در نماد «تهران11» از طریق بازار فرابورس ایران پذیره نویسی کند. پذیره نویسی واحدهای این صندوق از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران امروز خاتمه یافت. پس از اتمام پذیره نویسی، معاملات ثانویه این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز می شود.
  • توقف «زگلدشت» برای مجمع: نماد شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ ۸ خرداد ماه٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • توقف «دهدشت» برای مجمع: نماد شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز سه‌شنبه ۸ خرداد٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «خراسان» آماده معامله شد: نماد شرکت پتروشیمی خراسان (خراسان) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۱۴۰ تومان برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۱۴۴ تومان و یک ریال)، امروز در قیمت ۵۷۰ تومان و ۲ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۵۷۲ تومان و ۸ ریال و قیمت پایانی ۵۶۱ تومان و ۹ ریال (۲.۱۶ درصد مثبت) بود.
  • «وگردش» معامله شد: نماد شرکت بانک گردشگری (وگردش) پس از افشای اطلاعات با اهمیت، امروز در قیمت ۸۵ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۸۴ تومان و قیمت پایانی ۸۴ تومان و ۶ ریال (۱.۴ درصد منفی) بود. پیشتر شرکت خبر از تغییر سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت ها در صورت های مالی سالانه منتهی به آذر ماه 1396 و درج تغییرات مربوطه در صورت های مالی دوره مالی سه ماهه منتهی به اسفند ماه 1396 داده بود و دلیل آن را اینگونه بیان کرده بود که با توجه به عدم برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان در زمان قانونی (4 ماه پس از پایان سال مالی)٬ این بانک نسبت به عدم شناسایی درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت مذکور و اصلاح صورت های مالی سالانه منتهی به آذرماه 1396 و متعاقبا ارسال اظهارنامه مالیاتی مطابق با تغییرات اشاره شده اقدام کرد و درنتیجه درآمد مربوطه در صورت های مالی دوره سه ماهه منتهی به اسفند ماه 1396 شناسایی شد. با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد «وگردش» حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف شد و ناشر موظف به رفع ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت شده بود.
  • «قچار» به خاطر مالیات و عوارض رفت و برگشت: نماد شرکت فراورده های غذایی و قند چهارمحال (قچار) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت درخصوص مالیات وعوارض برارزش افزوده شکر خام خریداری سنوات قبل براساس اجرای بخشنامه معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی کشور توضیحاتی منتشر کرد. مالیات و عوارض بر ارزش افزوده پرداختی بابت شکر خام خریداری شده سنوات قبل طبق قوانین محاسبه و به حساب قیمت تمام شده کالا منظور شده است. از آنجا که از تاریخ اجرا (اول مهر ۸۷) فعل و انفعالات زیادی در رابطه با شکر خام خریداری و اغلب خریدها به صورت واسطه توسط شرکت های گروه تحت پوشش بنیاد مستضعفان انجام شده و مستلزم مراجعه به بایگانی راکد و نیاز به وقت بیشتری است و مراتب تحت پیگیری است٬ لیکن اقلام مندرج در دفاتر نشان از آن است که مبلغ ۶۶۵۰ میلیون ریال مربوط به ۱۳۹۱-۱۳۹۲ به عنوان اعتبار مالیاتی (بند ۴ تأکید بر مطالب خاص حسابرسی و بازرس قانونی در گزارش بررسی اجمالی دوره های منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۶) در دفاتر ثبت شده است. همچنین قابل ذکر است توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی، مالیات و عوارض بر ارزش افزوده تا پایان سال ۱۳۹۳ رسیدگی و مبالغ متعلقه پرداخت شده است. لذا به محض مشخص شدن مبلغ نهایی و درخواست استراد از سازمان ذیربط و نحوه استراد آن و انعکاس در حساب ها٬ تأثیرات آن اطلاع رسانی خواهد شد. این نماد امروز در قیمت ۸۷۱ تومان و ۴ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۹۱۵ تومان و قیمت پایانی ۹۱۳ تومان و ۶ ریال (۰.۳۹ درصد منفی) بود.

WhatsApp Image 2018-05-27 at 06.58.08