۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ترمز شاخص در پایان رالی سیزده روزه کشیده شد/ فلزی‌ها از رونق افتادند

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 274491
ترمز شاخص در پایان رالی سیزده روزه کشیده شد/ فلزی‌ها از رونق افتادند

در جریان دادوستدهای دومین روز هفته، نماگر بورس تهران نتوانست به کانال 96 هزار صعود کند و با افت 168 واحدی به کار خود پایان داد. همچنین حجم و ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روز گذشته کاهش 20 درصدی را نشان می دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ بورس تهران که در معاملات اولین روز هفته به دلیل انتشار اخبار مثبت از گروه فلزی به پیشتازی «فولاد» با افزایش قیمت ها و رشد تقاضا رو به رو شده بود، در معاملات امروز از هیجانات خود کاست و در خرید و فروش سهام محتاطانه عمل کرد.

البته گفتنی است افت امروز پس از سیزده روز صعود پیاپی شاخص پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت. به نظر می رسد بازار در این روزها به یک استراحت کوتاه مدت جهت آماده شدن برای جهش مجد در پی انتشار گزارش ها سالانه شرکت های فلزی و نفتی احتیاج دارد.

بازار به زبان امار و ارقام

به این ترتیب شاخص بورس تهران که در ابتدای معاملات امروز روند صعودی در پیش گرفته بود، در نیمه راه افت کرد و در آخر نیز با کاهش 168 واحدی شاخص و رسیدن به رقم 95 هزار 626 واحد به کار خود پایان داد.

فروکش کردن هیجان خرید در حالی امروز نسبت به روز گذشته صورت گرفت که به دلیل حاکم بودن جو خوش بینی در بورس تهران و سنگین تر بودن کفه خوش بینی نسبت به گزارشات مناسب شرکت های فلزی و معدنی، همچنان میل به خرید در سهامداران دیده می شود و به نظر می رسد که این روند در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

همچنین شاخص هم  وزن نیز پس از رشد 12 واحدی روز گذشته امروز 10 واحد افت اصلاحی را تجربه کرد و در ارتفاع 17 هزار و 361 واحدی ایستاد. سایر نماگرهای بازار سهام نیز قرمز پوش شدند و افت نسبی را تجربه کردند.

در این بین اما از تب هیجان خرید و فروش روز گذشته نیز کاسته شد و در نهایت یک میلیارد و 737 میلیون ورقه بهادار به ارزش 213 میلیون ورقه بهادار در 60 هزار ونوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 114 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین های بورسی

در بین صنایع بورسی، سه گروه فلزات، شیمیایی و خودرو امروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین معاملات منفی سه نماد «شبندر»، «جم» و «کگل» هرکدام به ترتیب 107، 61 و 52 واحد شاخص کل را عقب کشیدند. اما در سمت مثبت های کم رنگ نیزمعاملات «کچاد»، «ومعادن» و «تاپیکو» تا حدی از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

نکته قابل توجه بورس امروز، عقب نشینی گروه فلزی از سقف شکنی‌های روز گذشته است. از سوی دیگر همچنین از فشار فروش نمادهای پالایشی کاسته شد و امروز تنها شاهد خروج یک میلیارد تومانی اشخاص حقیقی از این گروه بودیم. به نظر می‌رسد با اتمام روند اصلاح قیمتی و انتشار گزارش‌های مساعد از گروه نفتی، شاهد روزهای پُررونق‌تری برای این گروه باشیم.  

گفتنی است «ومعادن» پس از تعدیل مثبت 34 درصدی و افزایش تخمین سود هر سهم از 242 به 325 ریال امروز بازگشایی و در نوسان مثبت 3 درصدی قیمت معامله شد. در نماد «تاپیکو» امروز شاهد پایان معامله حق تقدم های فروش نرفته و به تبع آن افزایش قیمت سهم به میزان 2 درصد بودیم.

چه خبر از افزایش نرخ لاستیک؟

در گروه لاستیک از ابتدای هفته جاری شاهد رشد سریع شاخص گروه هستیم به طوری که در طی دو روز گذشته با 5 درصد رشد (از 266/16 واحد به 174/17 واحد افزایش) همراه شده است. امروز نیز همانند روز گذشته تمام نماد های این گروه سبز پوش بوده و رشد قیمت خوبی را به نمایش گذاشتند. از ابتدای سال تا کنون تایرهای داخلی با 20 الی 40 درصد افزایش قیمت مواجه شده اند که این امر از افزایش قیمت دلار نشات می گیرد.

 از طرفی پس از کش و غوث های فراوان بر سر افزایش تعرفه واردات به منظور حمایت از تولیدات داخلی که در نهایت نیز بی نتیجه ماند رشد قیمت دلار پایان دهنده و چاره ساز این مشکل شد. از آن جایی که قیمت تایرهای وارداتی با نرخ ارز آزاد محاسبه می شود رشد اخیر قیمت ارز موجب افزایش قیمت تمام شده این محصولات در ایران شده که در پایان همان نقش اثر افزایش تعرفه را ایفا کرد.

 در این شرایط  تا حدودی مصرف کنندگان به سمت خرید تایر های داخی متمایل شده اند و بر این اساس تقاضا برای تایرهای ایرانی افزایش داشته که تاثیر مثبت خود را بر قیمت بازار آزاد این محصولات گذاشته است. موضوع دیگری که قیمت فرآورده های این گروه را متاثر کرده است افزایش قیمت کرایه کامیون داران از ابتدای سال 97 بوده که ناگزیر افزایش در قیمت ها را به دنبال داشته است.

حال سناریوی جدیدی که در پیش روی بازار گشوده شده است با استمرار افزایش قیمت دلار در روز های آتی و تا پایان سال انتظار می رود به طور کل صنعت لاستیک با فشار تقاضا رو به رو خواهد شد که در پی آن شرکت های تولید کننده بتوانند فروش مناسبی را به ثبت برسانند.

همه این موارد سرانجام سبب شد تمامی نماد های گروه لاستیک بعد از مدت ها رنگ صف خرید را به خود دیدند و با فشار تقاضای به وجود آمده به معاملات امروز خود پایان دادند. تنها نماد «پکویر» بود که با وجود افت شدید قیمت در ماه های گذشته، اندکی از هم گروهی های خود جا ماند و نتوانست به سقف قیمت امروز خود دست یابد.

در گروه یاد شده نماد «پسهند» چندی است پس از افت قیمت 60 درصدی (از قیمت 376 تومان در نیمه تیر ماه سال 96 تا قیمت 152 تومان در اواخر اردیبهشت سال جاری) و در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالیانه اش تغییر جهت داده و اکنون پس از بازگشایی نماد در طی دو هفته گذشته با 27 درصد افزایش قیمت رو به رو شده و اکنون در محدوده قیمتی 193 تومان قرار گرفته است.

 با توجه به گزارش عملکرد شرکت، از فعالیت های مثبتی که در شرکت صنایع لاستیکی سهند صورت گرفته است، افزایش حدود 21 درصدی مقدار تولید انواع محصولات در سال 96 نسبت به سال 95 بوده و همچنین رشد 25 درصدی مبلغ فروش در سال گذشته نسبت به سال ماقبل خود بود. در ادامه می توان به ظرفیت تولید شرکت تا سطح 2500 تن محصول برای سال 97 اشاره کرد که در کنار آن معافیت مالیاتی و تامین حجم زیادی از مواد اولیه مواردی هستند که می تواند تا حدودی تاثیر افزایش قیمت دلار را در بهای تمام شده محصولات، تعدیل کند. موضوع دیگری که می تواند نماد «پسهند» را جذاب کند درج درآمد 6 میلیارد تومانی سال 96 است که در صورت های مالی امسال درج خواهد شد. با وجود فعالیت های شرکت در راستای افزایش صادرات در آینده پیش رو، قیمت های فعلی سهام شرکت مذکور می تواند قابل تامل و بررسی باشد.  

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز همچون سایر نماگرهای بازار در محدوده های منفی قرار گرفت و با کاهش 3.5 واحدی به رقم یک هزار و 107 واحد رسید. در این بازار نیز 311 میلیون ورقه بهادار به ارزش 204میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 57 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات منفی «زاگرس»، «هرمز» و «وکوثر» مجموعا 6 واحد شاخص فرابروس را عقب کشیدند اما معاملات مثبت «مارون»، «ذوب» و «سمگا» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند.