۰ نفر

اقتصاد آنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

آغاز هفته سبزرنگ بورسی/ صعود با طعم فلزی و معدنی

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 274176
آغاز هفته سبزرنگ بورسی/ صعود با طعم فلزی و معدنی

شاخص کل در کمتر از دو ساعت از آغاز معاملات هفته جاری، با رشد 454 واحدی خود را به آستانه کانال 96 هزار واحد نزدیک کرد. اغلب نمادهای مطرح گروه فلزات اساسی در این رشد نقش مهمی داشتند. ما از سوی دیگر با کاهش قیمت جهانی نفت، نمادهای اصلی گروه پالایشی با افت قابل توجهی همراه هستند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ بورس تهران برای سیزدهمین روز متوالی در کانال صعودی کار خود را آغاز کرد تا با ثبت صعود 490 واحدی در دو ساعت ابتدایی معاملات، به ارتفاع از دست رفته 96 هزار واحد نزدیک شود.

نکته قابل توجه بازار امروز اقبال حقیقی ها به  گروه فلزات اساسی با پیشتازی «فولاد» است که تا این لحظه بیش از 8.4  میلیارد تومان از این سهم به سبد حقیقی های بازار انتقال یافته است. در مجموع تا کنون 25.5 میلیارد تومان خرید حقیقی ها در نمادهای فلزی به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر اما با افت جهانی قیمت نفت به زیر 77 دلار امروز شاهد قرمزپوشی یکدست تمام نمادهای گروه پالایشی هستیم. لیدر این گروه، «شبندر» تا این لحظه با فت 4.9 واحدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. در این گروه حقیقی ها در تلاش برای واگذاری سهام خود تاکنون 5.4 میلیارد تومان از سهام پالایشی خود را به حقوقی ها فروختند.

اما به لطف توجه حقیقی ها به گروه فلزی همه نماگرهای بازار در محدوده های مثبت قرار دارند. شاخص هم وزن نیز به میزان شاخص کل رشد را تجربه کرده و با افزایش 72 واحدی به رقم 17 هزار و 408 واحد رسیده است. در این بین تا کنون 484 میلیون ورقه بهادار به ارزش 122 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 109 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

بیشترین تاثیر مثبت را «فولاد»، «کگل» و «کچاد» هرکدام به ترتیب 201، 138 و 95 واحد بر شاخص کل داشتند. اما در سمت قرمزهاف نمادهای «شبندر»، «شپنا» و «پارسان» بیشترین افت را بر دماسنج بازار تحمیل کردند.

 آیفکس هم از رالی صعودی شاخص ها جا نماند و با رشد 7 واحدی به ارتفاع یک هزار و 113 واحد رسید. در این بازار نیز تاکنون 165 میلیون ورقه بهادار به ارزش 110 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 35 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی نیز «هرمز»، «ذوب» و «میدکو» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. در سوی قرمزها اما نفتی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. از این رو «مارون»، «شاوان» و «زاگرس» مجموعا 3 واحد از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.