۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع پتروشیمی خراسان گزارش می‌دهد؛

تقسیم سود ۱۴۰تومانی برای هر سهم/چرایی نحوه تخصیص اوره به بازار داخلی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۶
کد خبر: 272906
تقسیم سود ۱۴۰تومانی برای هر سهم/چرایی نحوه تخصیص اوره به بازار داخلی

مجمع شرکت پتروشیمی خراسان 30 اردیبهشت با حضور بیش از 91 درصد سهامداران برگزار شد. همچنین در مجمع تقسیم 95 درصدی سود به میزان 140 تومان به تصویب حاضرین رسید.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت مجمع عمومی‌سالیانه شرکت پتروشیمی‌خراسان ساعت 10 صبح برگزار شد. اعضای هیات مدیره به شرح زیر معرفی شدند:

علی محقر نماینده تاپیکو، فریبرز کریمایی نماینده نفت و گاز پارسیان، اسماعیل موسوی نمانده شستا و محب‌الله دولت زاده نماینده پترو فرهنگ و رسول طاعتی نماینده آتیه صبا

تولید و فروش از زبان مدیرعامل

سپس مجمع با استماع گزارش هیات مدیره ادامه پیدا کرد. مدیرعامل در ابتدا با اشاره به اینکه تولید آمونیاک و اوره در پتروشیمی‌خراسان بیش از ظرفیت بودجه شده در سال گذشته بود گفت: تولید اوره در سال 95  درحدود 530 هزار تن بوده که این رقم برای سال گذشته 630 هزار تن گزارش شده است. همچنین در فروش صادراتی نیز با افزایش 44 درصدی میزان فروش اوره رقم فروش این محصول به بازارهای خارجی 297 هزار تن اعلام شده است.

از دیگر نکاتی که مدیرعامل در این جلسه به آن اشاره کرد کاهش ضریب فروش داخلی به میزان یک درصد بود که این کاهش در راستای تحقق چشم انداز شرکت برای رشد صادرات صورت گرفته است. با توجه به موارد ذکر شده در افزایش تولید وفروش شاهد تحقق 127 درصدی سود پیش بینی شده بودیم.

وی در ادامه تشریح عملکرد پتروشیمی‌خراسان در سال گذشته گفت: سهم از صادرات اوره برای پتروشیمی‌خراسان در سال 95 در حدود 6 درصد از کل صادرات کشور بود که این رقم برای سال گذشته به 8.9 درصد رسید.

صادرات پُرسود به افغانستان

در این مجمع مدیر مالی شرکت به طرح موضوع صادرات به کشور افغانستان پرداخت و گفت: نحوه صادرات محصول به این کشور از آنجایی جذاب است که نرخ فروش با دلار مقصد محاسبه می‌شود و بدین جهت با نرخ ارز بالاتر از 4200 تومان فروش محصول داریم.

چالش های پیش رو در «خراسان»

مدیرعامل در ادامه به چالش های پیش روی شرکت برای سال جدید پرداخت و گفت: تا سال پیش ارز صادراتی خود را از طریق شرکت ماکرو که از زیر مجموعه های تاپیکو است بصورت مزایده در بازار صراف ها به فروش می‌رساندیم اما اکنون باید این فروش را از طرق سامانه نیما صورت گیرد که نرخ ارز در این سامانه 4200 تومان اعلام شده است.

ظهور رقبای جدید

دیگر چالش جدی پیش رو ظهور رقبای جدید تاجیکستانی در بازار افغانستان است. مدیرعامل با بیان این موضوع که نرخ خوراک گاز در تاجیکستان کمتر از ایران است  گفت: شرکت های پتروشیمی‌تاجیکستانی محصول اوره و آمونیاک را با قیمت پایین تری به افغان ها پیشنهاد می‌دهند و مزیت قیمتی برای خود ایجاد کرده اند. اما نکته قابل توجه سطح کیفی مطلوب محصولات پتروشیمی‌ایران است که تجار افغان را مجاب می‌کند اوره و امونیاک را به قیمت بالاتر از ایران خریداری کنند.

پُررنگ های حسابرسی

در ادامه حسابرس شرکت به قرائت گزارش حسابرسی پرداخت. اهم موارد پُرحاشیه این گزارش به شرح زیر بود:

  • مالیات 37 میلیارد تومانی سال 90 که مورد اعتراض شرکت قرار گرفته و از این بابت صرفا مبلغ 166 میلیارد ریال ذخیره در حسابها منظور شده است و از انجا که هنوز رای قطعی در خصوص مالیات قابل پرداخت اعلام نشده می‌بایست این مبلغ ذخیره تعدیل شود.
  • مورد دیگر اختلاف ادامه دار با شرکت گاز استان خراسان شمالی است که شرکت گاز بابت مابه‎التفاوت قیمت گاز خوراک از 21 فروردین 1392 تا 23 آذر 1392 (به ازاء هر مترمکعب 13 سنت)، مبلغ 505 میلیارد ریال صورتحساب ارسال نموده که به دلیل اعتراض شرکت به آن، ذخیره‎ای در حسابها منظور نشده است. اما این مورد نیز همچنان در حال پیگیری از سوی شرکت و انجمن صنفی بود و هنوز رای قطعی صادر نشده است.

پایان شیرین با تقسیم سود

در پایان پس از استماع گزارش حسابرس، حاضرین به تقسیم سود 95 درصدی به میزان 140 تومان و همچنین تصویب صورت های مالی و پرداخت یک میلیون و 450 تومان بعنوان پاداش هیات مدیره رای دادند.

و اما قضیه بحث برانگیز نرخ فروش محصولات

پس از تقسیم سود نوبت به سوال و جواب سهامداران رسید. برخی سهامداران به نرخ فروش اروه در داخل کشور اشاره کردند و از هیات مدیره در خصوص عدم رسیدگی به مشکل تعیین نرخ با نهادهای دولتی پاسخ خواستند. رئیس مجمع در پاسخ گفت: از سال گذشته مقرر شد دولت به قیمت بورس کالا اوره را از پتروشیمی‌ها خریداری کند که متاسفانه این موضوع محقق نشد و ما نیز از طریق انجمن صنفی پتروشیمی‌قضیه را پیگیری می‌کنیم. گفتنی است هم اکنون شرکت های پتروشیمی‌اوره را به قیمت هر کیلو 630 تومان به کشاورزان می‌فروشد که بسیار پایین تر از نرخ صادراتی این محصول است.

اما سهامدران با پاسخ های هیات مدیره قانع نشدند و مجمع به هیات مدیره تکلیف کرد که موضوع نرخ محصولات پتروشیمی‌را بصورت جدی پیگیری کند.

سوالی که بی جواب ماند

دیگر سوالی که سهامداران در این مجمع پرسیدند، چرایی فروش 200 هزار تن اوره به داخل بود. یکی از سهامداران از هیات مدیره خواست تا در مورد نحوه تخصیص فروش محصولات به داخل کشور پاسخ دهند. رئیس مجمع در این خصوص گفت: بنابر مصوبه دولت مقرر شده است که هر شرکت پتروشیمی‌به میزان 10 درصد از ظرفیت اسمی‌خود را در داخل کشور به فروش رساند. اما مجددا سهامداران به این موضوع نیز اعتراض کردند که ظرفیت اسمی‌«خراسان» 500 هزار تن است پس چرا 200 هزار تن فروش محصول در بازار داخلی برای سال 96 گزارش کرده اید که متاسفانه هیات مدیره در این خصوص جواب مشخص و واضحی ارائه نکردند.