۰ نفر

با اعلام قیمت های پایه اتفاق افتاد:

رشد چشمگیر نرخ محصولات پتروشیمیایی/ توقف قیمت گذاری «پلی استایرن ها»

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 272892
رشد چشمگیر نرخ محصولات پتروشیمیایی/ توقف قیمت گذاری «پلی استایرن ها»

قیمت پایه محصولات پتروشیمی طبق روال هر هفته از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد. گفتنی است، اغلب قیمت های محصولات پلیمری و شیمیایی با افزایش نسبی همراه بودند. در حالیکه قیمت پایه دلار همچنان همان 4200 تومان باقی مانده است.

اقتصادآنلاین-لیلی شهیر؛ امروز 30 اردیبهشت، طبق روال یکشنبه ها، قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس قیمت های جهانی و نرخ دلار برای مبادله در بورس کالای ایران اعلام شد. این قیمت ها با وجود ثابت ماندن قیمت پایه دلار بر4200 تومان، شاهد افزایشی در طیف 7.5 تا 1.9 درصد شاهد بودند. براین اساس، پرسش کارشناسان این است که کدام بازار در تعیین قیمت های پایه به عنوان مرجع در نظر گرفته شده است.

بیشترین تغییرات ؟

بر این اساس، بیشترین درصد نوسانات به دو محصول« SBR1502» با 7.5 درصد رشد و«SBR1712 » با 6.0 درصد رشد قیمتی تعلق داشت. این محصولات به ترتیب هر کدام شاهد 491 و 367 تومان افزایش قیمتی نسبت به قیمت های اعلامی هفته گذشته به تاریخ23 اردیبهشت بودند.

گروه بعدی که بیشترین نوسان را در قیمت های اعلام شده اخیر شاهد است، گروه PET است. این گروه با 4.6 درصد رشد و 265 تومان افزایش نسبت به هفته قبل، رتبه دوم افزایش قیمت های این هفته را به خود اختصاص داده است. به گفته کارشناسان، اخیرا بازار این گروه دچار التهاباتی شده است. به طوریکه افزایش قیمت این گرید در بازار باعث اعتراض شش انجمن و نامه آن ها به وزیر صنعت برای توقف صادرات مواد اولیه و پریفرم به بازارهای منطقه شد.

 در ادامه بررسی قیمت های پایه اعلامی این هفته، «پلی اتیلن اکستروژن ایکس تری» و «PE100» هم با 3.1 درصد رشد یعنی 190 تومان افزایش، در رتبه های بعد قرار دارند.

شایان ذکر است، کارشناسان در پیش بینی های خود چنین افزایش قیمتی را در گروه محصولات پتروشیمیایی احتمال نمی دادند و معتقدند باید دید دفتر توسعه صنایع تکمیلی کدام بازار را به عنوان مرجع محاسبه قیمت پایه، انتخاب کرده است.

توقف قیمت گذاری پلی استایرن ها

با وجود رشد کلی قیمت ها اما در این میان جای قیمت های پایه «پلی استایرن» مقاوم و معمولی در بین سایر قیمت های محصولات پتروشیمیایی خالی است؛ زیرا دفتر توسعه صنایع تکمیلی امروز در نامه ای به بورس اعلام کرد که دیگر این گروه را قیمت گذاری نمی کند. براین اساس، از امروز به بعد مجتمع ها رأسا خودشان باید قیمت ها را به بورس کالا اعلام کنند.

در این نامه که از طرف رضا محتشمی پور (رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی) به مجید عشقی، (قائم مقام شرکت بورس کالا) ارسال شده، آمده است:« همان گونه که استحضار دارید با وجود پیگیری های متعدد بر قیمت گذاری و نحوه عرضه تولیدکنندگان جدید الورود به بازار، نظارت چندانی صورت نمی گیرد و این شرکت ها با ارائه موازی محصول در خارج از بورس، عملا محصولات خود را در بورس عرضه نمی کنند و اطلاعات محصولات خود را نیز برای اعلام قیمت به این دفتر ارائه نکرده اند که این دفتر امکان اعلام قیمت آن ها را داشته باشد.

بنابراین به منظور برقراری شرایط عادلانه و ایجاد فضای رقابتی برای تولیدکنندگان پلی استایرن از این پس قیمت محصولات پلی استایرنی توسط این دفتر اعلام نخواهد شد و شرکت های تولیدکننده این محصول، خود رأسا قیمت محصولاتشان را به بورس کالا اعلام خواهند کرد.»

بورس