۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چراغ سبز بورس به نوسانات طلای سیاه/کم رنگ شدن ریسک سیاسی در سایه مذاکرات اروپا

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 272616
چراغ سبز بورس به نوسانات طلای سیاه/کم رنگ شدن ریسک سیاسی در سایه مذاکرات اروپا

نماگر بازار سرمایه در اولین روز هفته جاری در ادامه روند صعودی که از 20 اردیبهشت آغاز کرده بود با رشد 162 واحدی در کانال 95 هزار واحد آرام گرفت. سایر شاخص های بازار سهام نیز در محدوده های مثبت به کار خود پایان دادند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران در ادامه روند صعودی که از هفت روز کاری گذشته و در پی اعلام خبر خروج آمریکا از برجام آغاز کرده بود امروز نیز با رشد 162 واحدی در ارتفاع 95 هزار و 103 واحد به کار خود پایان داد. به نظر می رسد چهار عامل اساسی در این موج جدید تقاضای بورسی بیشترین نقش را بازی کنند:

اول اینکه با ورود نفت به کانال 80 دلاری، مسیر تازه ای در سمت و سوی تقاضای طلای سیاه بوجود آمد. از این رو در بورس تهران نیز امروز بیشترین خرید حقیقی ها در نمادهای پالایشی انجام شد. همچنین در تاثیرگذاری بر شاخص نیز نفتی ها تا اواخر بازار پیشتاز بودند بطوریکه چهار پالایشگاه بورسی در صدر جدول بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص قرار داشتند.

دومین عامل سبزرنگی بورس امروز، انتشار اخبار مثبت از مجمع برگزار شده اتحادیه اروپا در خصوص چاره اندیشی تحریم ها علیه ایران بود. آن طور که رسانه ها بازگو کردند در این اجلاس قرار شد برای تسهیل مبادلات ارزی ایران،  بانک اروپایی تاسیس شود که تنها بر پایه یورو نقل و انتقال پول به ایران را انجام دهد. از سویی دیگر برای بستن راه تحریم این بانک از سوی امریکا نیز این طور مقرر شده که بانک دولتی بوده و جزء بانک های خصوصی اروپا که در دسترس تحریم هستند نباشد. حال باید دید این گمانه زنی ها تا چه حد به واقعیت تبدیل می شوند و مشکلی برای فروش نفت ایران بوجد خواهدآمد یا خیر.

سومین عامل اما انصراف رهبر کره شمالی از مذاکره با آمریکا خود یکی از جنجالی ترین مباحث سیاسی پایان هفته گذشته بود. این انصراف تا حدی می تواند معادلات شطرنج سیاست بین الملل را به نفع ایران بچرخاند.

از فضای سیاست که خارج شویم، وارد شدن به فصل برگزاری مجامع شرکت ها نیز یکی از دلایل اصلی داغ شدن معاملات تالار شیشه ای است. به نظر می رسد با انتشار اخبار خوش از مجمع سالیانه شرکت ها و تقسیم سود مناسب بار دیگر بتوان اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران را به بازار سرمایه جلب کرد.

در بازار امروز چه گذشت؟

با توجه به موارد بالا باید گفت که بورس روز نسبتا پُرهیجانی را پشت سر گذاشت. تمام نماگرهای بازار در محدوده های مثبت قرار داشتند. به تبعیت از شاخص کل، شاخص هم وزن نیز رشد مطلوبی را تجربه کرد و با شیب بیشتر به استقبال اخبار خوش رفت. از این رو نهایتا 110 واحد (رشد 65 درصدی) افزایش یافت و در رقم 17هزار  و237 واحد به کار خود پایان داد که البته این شتاب بیشتر حاکی از اقبال فعالان بازار سرمایه به سهام کوچکتر بازار است. به نظر کارشناسان در شرایط عدم اطمینان از فضای حاکم بر اقتصاد، نگاه فعالان بازار به سهام کوچکتر معطوف می شود.

همچنین در این بین 859 هزار ورقه بهادار به ارزش 184 میلیارد تومان در 57 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 121 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. البته گفتنی است این رقم از حجم و ارزش نسبت به روزهای گذشته تغییر قابل توجهی نداشته است.

در بین آمار خرید و فروش حقیقی ها نیز همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقوقی به حقیقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل 5میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی ‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقیقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌ گران حقیقی به نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری امید و سخت آژند و فولاد مبارکه اختصاص داشت. به این ترتیب امروز  حدود 13 میلیون سهم «وامید» به ارزش 22 میلیارد تومان به نفع معامله ‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «وامید»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌ ها در نماد معاملاتی «شاوان» شکل گرفت. به این ترتیب دو میلیون سهم «شاوان» به ارزش 11 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان، بانک صادرات و پتروشیمی مبین دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر 7 میلیون  سهم «شپنا» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل 1.3 میلیارد تومان داشت. «وبصادر» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 660 میلیون تومانی به نفع حقوقی‌ها بود. در «مبین» هم حدود 2.3 میلیون سهم به ارزش 630میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد.  

ترین های بورسی

در بازار روز جاری سه گروه فرآورده های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نیز «شبندر»، «فخوز» و «شپنا» هرکدام به ترتیب 47، 43و 36 واحد دماسنج بازار را تقویت کردند. اما در سمت منفی های کم رنگ بازار نیز معاملات منفی «همراه»، «وامید» و «فارس» جلوی رشد بیشتر شاخص را گرفتند.

چه خبر از دنیای کامودیتی ها

در روزهای اخیر تنش های سیاسی و اقتصادی سبب افزایش کم نظیر قیمت نفت شده است. اما در این شرایط ارزش دلار در برابر دیگر ارز های رایج در مسیر رو به رشد بوده که این خود مانعی بر سر راه افزایش قیمت فلزات جهانی است. پس از وضع تعرفه کشور آمریکا بر فولاد و آلومینیوم و سپس خارج کردن برخی کشور ها از این لیست چندی پیش ژاپن از واشنگتن در خواست معافیت از تعرفه ها را طلب کرده است و اکنون به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است که در صورت رد مطالبات یاد شده توسط آمریکا مقابل به مثل خواهد کرد. بدین جهت این خود می تواند جرقه ای برای به راه افتادن جنگ تجاری در سطح وسیع باشد. در سوی دیگر کشور های اروپایی نیز به طور متحد خواستار معافیت تعرفه از سوی آمریکا شده اند و اذعان دارند در صورت عدم تحقق آن هیچ مذاکره تجاری دیگری با این کشور صورت نخواهند داد. دو نمونه ذکر شده نشانه های بروز جنگ تجاری در سطح جهانی است که میتواد به طور کل بر روی قیمت کامودیتی ها اثر ناگواری داشته باشد.

اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که جهش یک باره قیمت نفت سبب تقویت سایر کامودیتی ها در برابر دلار شده است و این پیشتازی می تواند تا حدود زیادی بر قیمت کامودیتی ها در روزهای آینده تاثیرگذار باشد.

روزهای پُرخبر از جنس آلومینیوم

در گروه فلزات اساسی با پایان یافتن هفته معاملاتی گذشته شاهد افت قیمت جهانی آلومینیوم بودیم. طی نوسانات هفته گذشته در نهایت قیمت آلومینیوم د رمحدوده 2272 دلار به ازای هر تن آرام گرفت. در این صنعت نماد «فایرا» با رشد 103 درصدی قیمت در طول حدود یک ماه گذشته خود نمایی می کند که از میزان مناسب فروش شرکت در سال 96 ( حدود 1460 هزار میلیارد تومان فروش انواع محصولات آلومینیومی) و همچنین فروش یکی از محصولات اصلی یعنی شمش خالص به همان نرخ ماه های پایانی سال 96 و دیگر محصول مهم، شمش خالص صادراتی با نرخی فراتر از قیمت های گذشته نشات می گیرد. شرکت مذکور در ساعات ابتدایی معاملات طی شفاف سازی به عمل آورده ازعان به عدم تغییرات در میزان سود داشت اما پس از چند دقیقه، تعدیل مثبت قابل توجهی (77 درصدی) در پیش بینی سود سال جاری را روانه بازار کرد. این افزایش سود آوری در پیش بینی شرکت آلومینیوم ایران بر پایه افزایش نرخ ها در بازار های LME است. نماد «فایرا» با توجه به رشد قیمت اخیر و همچینین رشد سود در سال 96 نسبت به سال ماقبل، توانست تا حدی سهامدارانش را در نزدیک مجمع خوشبین کند. اما باید دید که به رالی صعودی خود پس از بازگشایی ادامه خواهد داد و یا رشد آینده خود را پیش خور کرده و در ادامه به اصلاح قیمت می پردازد.

در این صنعت «فنوال» نیز از هم گروهی خود باز نمانده و توانسته مهمترین محصولات خود را به بالاترین نرخ تاریخی به فروش برساند. به طوری که شاهد رشد 10 درصدی در فروش تسمه های آلومینیومی (اصلی ترین محصول شرکت) در فروردین ماه نسبت به اسفند سال گذشته هستیم. قیمت سهام شرکت نورد آلومینیوم در طی 20 روز گذشته با رشد 37 درصدی همراه بوده و در طی سه سال گذشته نیز روندی صعودی از قیمت خود ترسیم کرده است. اکنون سهام شرکت مذکور در حوالی 181 تومان معامله می شود و اندکی با سقف تاریخی خود (192 تومان) دردو سال اخیر فاصه دارد. با توجه به شرایط مثبت بوجود آمده برای «فایرا» انتظار می رود تا «فنوال» نیز اخبار و تعدیلات مثبتی را در روز های آتی منتشر کند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم از رالی صعودی جا نماند و با رشد 9.3 واحدی به رقم یک هزار و 107 واحد رسید. در این بازار نیز 327 میلیون ورقه بهادار به ارزش 336 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 50 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. گفتنی است رقم فوق افزایش 20 درصدی نسبت به ارزش معاملات خرد در روزهای هفته گذشته را نشان می دهد.

در بین نمادهای تاثیرگذار اما نفتی ها بازهم بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. «شاوان» و «شراز» مجموعا 2.6 واحد شاخص فرابورس را تقویت کردند. اما از سوی دیگر فشار فروش در نماد تازه بازگشایی شده «زاگرس» سبب 1.19 واحدی آیفکس شد. «زاگرس» امروز پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود 740 تومانی با 4 درصد افزایش قیمت در 2994 تومان به تابلوی معاملات بازگشت اما در نهایت با افزایش فشار فروش در قیمت 2897 تومان به کار خود پایان داد.