۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

شاخص کانال ۹۵هزار واحد را پس گرفت/پالایشی‌ها در کانون توجه

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 272544
شاخص کانال ۹۵هزار واحد را پس گرفت/پالایشی‌ها در کانون توجه

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران تا این لحظه شاخص با افزایش 0.25 درصدی وارد کانال 95 هزار واحد شده است. بیشترین سهم در این رشد را گروه فرآورده های نفتی و ساختمانی داشته اند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با انتشار اخبار مثبتی از اجلاس سران اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش اثرات تحریم امریکا علیه ایران، شاهد ایجاد موج مثبت جدیدی در معاملات اولین روز هفته بازار سهام هستیم. از سوی دیگر رکورد زنی جدید قیمت نفت و لمس قیمت 80 دلار در روز گذشته اقبال به گروه شیمیایی و پالایشی را دوچندان کرده است. البته گفتنی است در گروه پالایشی که در رشدهای هفته اخیر نوسانات اندکی داشت ، احتمال جهش قیمتی نمادهای این گروه برای هفته جاری پیش بینی می شد.

از این رو در کمتر از دو ساعت از آغاز دادوستدها تا این لحظه نماگر کل بازار با افزایش 230 واحدی خود را به ارتفاع 95 هزار و 170 واحد رسانده است. شاخص هم وزن اما با رشد پُرشتاب تری به کار خود ادامه می دهد و با صعود 120 واحدی (افزایش 71 درصدی) در رقم 17 هزار و 247 واحد در حال نوسان است.

در این بین تاکنون 340 میلیون ورقه بهادار به ارزش 80 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 65 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشته است.

در بین گروه های صنعت نیز گروه فرآورده های نفتی، خودرویی و فلزات اساسی تا این لحظه بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند. همانطور که در بالا نیز گفته شد گروه پالایشی و شیمیایی روز پُراقبالی را پیش رو دارند از این رو در صدر نمادهای تاثیرگذار نام چهار پالایشگاه «شبندر»، «شپنا»، «شتران» و «شبریز» قرار دارد که هرکدام به ترتیب 44، 42، 33 و 24 واحد شاخص را تقویت کرده اند. البته گفتنی است بیشترین ارزش معاملات نیز تاکنون به دو نماد پالایشی «شپنا» و «شبریز» اختصاص داشته که اقبال حقیقی ها نیز در این دو نماد بیش از سایرین است.اما از سویی دیگر معاملات منفی نمادهای «همراه»، «کچاد» و «اخابر» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرده اند.

فرابورس هم جهش خوبی را تا این لحظه ثبت کرده است و آیفکس را با رشد 12 واحدی به رقم یک هزار و 109 واحد رسانده است. در این بازار نیز 142 میلیون ورقه بهادار به ارزش 80 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 30 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشته است.

در این بازار خبر بازگشایی نماد «زاگرس» پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود 740 تومانی در قیمت 2944 تومان  بیشترین تاثیر مثبت را آیفکس داشت. پس از آن سایر نمادهای نفتی از قبیل «شاوان» و «شراز» مجموعا 3 واحد شاخص فرابورس را تقویت کردند.