۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع سالانه شرکت داروسازی سبحان انکولوژی گزارش می‌دهد؛

تقسیم سود ۹۰درصدی و به میزان ۵۰ریال برای هر سهم/«دسانکو» در مسیر جدید

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۳۹
کد خبر: 272371
تقسیم سود ۹۰درصدی و به میزان ۵۰ریال برای هر سهم/«دسانکو» در مسیر جدید

مجمع سالانه شرکت سبحان انکولوژی دیروز با حضور بیش از 86 درصد سهامداران برگزار شد. همچنین در این مجمع تقسیم 90 درصدی سود به میزان 50ریال برای هر سهم تصویب شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ دیروز پنجشنبه 27 اردیبهشت مجمع عمومی سالیانه شرکت دارویی سبحان انکولوژی  ساعت 10 صبح  برگزار شد. بعد از استماع گزارش هیات مدیره  و تصویب صورت های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند 96، در نهایت تقسیم سود 50ریالی برای هر سهم به تصویب حاضرین رسید.

همچنین اعضای هیات مدیره به ترتیب مسعود ایروانی نماینده شرکت گروه سرمایه گذاری البرز، پیام آزاده نماینده شرکت ایران دارو، علی رستمیان نماینده شرکت البرز دارو، حمید مصطفوی  نماینده شرکت کی بی سی و علیرضا پرچکانی نماینده شرکت گروه دارویی سبحان اعلام شدند.

هم اقداماتی صورت گرفته در سالی که گذشت

سپس رئیس هیات مدیره گزارشی از فعالیت های شرکت در سال 96 را قرائت کرد که اهم موارد آن به شرح زیر است:

1ـ این شرکت در سال گذشته تمام تلاش خود را برای کاهش واردات و کاهش بهای تمام شده محصولات از طریق بهبود روند خرید انجام داده است. یکی از اقدامات موثر صورت گرفته شکستن انحصار تامین کنندگان مواد اولیه از طریق مذاکره با سایر شرکت های تامین کننده مواد اولیه بوده است. از این رو قدرت چانه زنی جهت کاهش قیمت افزایش یافته و مواد اولیه با همان کیفیت ولی قیمت پایین تر تهیه شده است.

2ـ بخشودگی جرایم و استمهال بدهی بانکی یکی دیگر از اقدامات موثر صورت گرفته در جهت کاهش هزینه های مالی شرکت بوده است. همچنین گفتنی است سال گذشته تمام بدهی های مالیاتی «دسانکو» با مطالبات دولتی تهاتر شد. از سوی دیگر مجموعه در تلاش است پس از اخذ مصوبه تسهیلات بانک ملی و بخشودگی جرایم مالی، مبلغی از مطالبات دولتی را نیز با تسهیلات بانکی تهاتر کند.

3ـ همچنین در سال گذشته شرکت موفق به راه اندازی و بهره برداری از سیستم EMS, BMS  شود.

4ـ آخرین مورد ذکر شده نیز در مورد ثبت محصولات در کشورهای عراق، سوریه، اوگاندا، تاجیکستان، قزاقزستان، سریلانکا و ویتنام بود.

تولید و فروش از زبان ارقام

در ادامه نیز اشاره ای شد به آمار تولید و فروش محصولات در سال گذشته. در مجموع برای سال گذشته شرکت سه میلیون و 222هزار انواع محصول تولید کرده است که البته نسبت به سال 95 کاهش 45 درصدی را نشان می دهد. اما مبلغ فروش شرکت با افزایش 8 درصدی به رقم 124میلیارد و 715 میلیون تومان رسیده است.

همچنین سود عملیاتی شرکت بدون تغییر نسبت به سال گذشته عدد 34 میلیارد و 300 میلیون تومان گزارش شد. اما باتوجه به مشکلات متعددی که به دلیل عدم پرداخت مطالبات دولت صورت گرفته سود خالص هر سهم شرکت با کاهش 61 درصدی به رقم 56 ریال برای سال 96 رسید.

 گفتنی است محصولات شرکت سبحان انکولوژی بطور خاص برای درمان انواع سرطان است و از این رو تنها خریدار تولیدات، بیمارستان ها هستند. همین امر سبب ایجاد انحصار خرید از سوی دولت  و نهایتا دیرکرد پرداخت مطالبات شده است.

مسایل پُررنگ گزارش حسابرس

در ادامه جلسه مجمع، حسابرس شرکت، گزارش حسابرسی صورت های مالی را قرائت کرد که مهمترین بندهای آن به شرح زیر است:

طبق بند 2-5 این گزارش دوره وصول مطالبات شرکت به 435 روز افزایش یافته است که مورد اعتراض یکی از سهامداران قرار گرفت اما در نهایت با پاسخ های هیات مدیره این سهامدار قانع شد. هیات مدیره مهمترین دلایل افزایش این دوره را عوامل محیطی اعلام کرد و گفت: افزایش نرخ ارز از یک سو و امتناع دولت از پرداخت بدهی ها به شرکت سبب بروز این مشکلات شده است.

البته در ادامه وی گفت: سال گذشته با تلاش های صورت گرفته توانستیم مقداری از این طلب را بصورت اسناد خزانه از دولت دریافت کنیم.

همچنین طبق بند 10این گزارش نیز حسابرس در مواردی تاخیر در گزارش دهی و تغییر با اهمیت به سازمان بورس را مطرح کرد که نماینده سازمان بورس نیز از شرکت خواست تا در زمان های مقرر گزارش دهی ها صورت گیرد.

در پایان نیز صورت های مالی و تقسیم 50ریالی سود به تصویب سهامداران رسید.

در جلسه پرسش و پاسخ چه گذشت؟

یکی از موارد این جلسه پاسخ های مدیرعامل جدید مجموعه به سهامداران بود. بلوچستانی در پاسخ به سوال یکی از سهامداران در خصوص راهکارهای پیش رو برای مقابله با شرایط بین المللی تحریم گفت: در نظر داریم ظرفیت خطوطو تولید را افزایش داد و از این طریق کمبود نقدینگی را جبران کنیم. همچنین در تلاش هستیم تامین کنندگان مواد اولیه جدید شناسایی کنیم تا در بازار رقابتی بتوانیم قیمت تمام شده مواد اولیه را کاهش دهیم.

آیا دارو مجوز افزایش نرخ می گیرد؟

در خصوص سوال یکی دیگر از سهامداران پیرامون آینده صنعت دارو نیز گفت: ما بسیار خوشبین هستیم که سال جاری دولت طرح افزایش نرخ دارو را تصویب کند که در این صورت بسیاری از مشکلات مالی صنعت دارو برطرف می شود. همچنین روند تهاتر مطالبات دولت با اسناد خزانه نیز ادامه خواهد داشت که وضعیت نقدینگی شرکت را بهبود می بخشد.

از رقیب جدید چه خبر؟

همچنین یکی دیگر از سهامداران پیرامون نشاط دارو رقیب جدید "دسانکو" و اثرات آن بر بازار عرضه محصولات پرسید که هیات مدیره در این خصوص گفت: به نظر می رسد تا ٦ ماه آینده نشاط دارو به بهره برداری نرسد پس از آن هم مدت طولانی زمان می برد تا پزشکان به برند جدید دارویی اعتماد کنند. در نتیجه از سمت رقیب جدید نگرانی جدی ما را تهدید نمی کند اما در مجموع افزایش عرضه در بازار تا حدی روی قیمت تاثیر خواهد گذاشت.