۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۵توقف و ۱۰بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل مثبت ۴۶درصدی «ولغدر»

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 271471
۱۵توقف و ۱۰بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل مثبت ۴۶درصدی «ولغدر»

امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی ؛ امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمتی و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز ۱۵ نماد متوقف شدند که یک نماد همین امروز به معاملات برگشت. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، ۱۰ نماد کشف قیمت شدند. از اتفاقات مهم امروز تعدیل مثبت ۴۶ درصدی در «ولغدر» بود.

بورس:

•    «کاذر» به معاملات برگشت: شرکت فرآورده های نسوز آذر (کاذر) که روز گذشته خبر از انعقاد قرارداد پیاده سازی و احداث کوره دوار به منظور مدیریت و کنترل هزینه های سربار و افزایش حاشیه سود محصولات در اهداف بلندمدت با شرکت zk چین داد و نماد آن متوقف شد٬ امروز در قیمت ۱۱۷ تومان و ۳ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۲۳ تومان و یک ریال و قیمت پایانی ۱۲۲ تومان و یک ریال (۹.۲ درصد مثبت) بود.

•    «وامید» متوقف ماند: شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) دیروز شفاف سازی کرد که اطلاعیه منتشر شده مبنی بر دریافت ۱۶ درخواست مذاکره برای خرید چند شرکت زیرمجموعه٬ مربوط به فروش سهام شرکت های تابعه نبوده است، بلکه این اطلاعیه مربوط به مذاکرات اولیه با خریداران سهام شرکت های تابعه است و در صورت فروش سهام هر یک ار شرکت ها، مراتب در سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد. «وامید» امروز متوقف شد و قرار بود تا ساعت ۱۰ امروز به بازگشایی شود اما با اعلام ناظر بازار متوقف ماند.

•    تعدیل مثبت ۴۶ درصدی در «ولغدر»: شرکت لیزینگ خودرو غدیر (ولغدر) خبر از تعدیل مثبت ۴۶ درصدی داد و نماد آن متوقف شد. سود خالص پیش بینی شده شرکت از حدود ۶.۹ میلیارد تومان به حدود ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. مبلغ ۴۱۹.۴۵۸ میلیون ریال بابت خرید ۱۵۳ دستگاه کامیون کمپرسی LK2624 به شرکت ایران خودرو دیزل پرداخت شد. با توجه به تحویل ۴۱ دستگاه (از ۱۵۳ دستگاه )، به مانده مبالغ پرداختی خریدار٬ سود مشارکت تعلق خواهد گرفت که در سال مالی جاری (۳۰ آذر ۹۷) تا تاریخ ۳۱ فروردین ۹۷ مبلغ ۵۱.۶۴۵ میلیون ریال سود مشارکت از این محل شناسایی شده است. مانده تحویل نشده در تاریخ یاد شده مبلغ ۳۰۸.۲۱۱ میلیون ریال است. قراردادی با شرکت ایران خودرو منعقد شده که فروش تعداد تقریبی ۵۰۰۰ دستگاه خودرو با اقساط ۲۴ ماهه و سررسید شش ماهه در بر داشته است. این قرارداد یکی از مهمترین قراردادهای شرکت لیزینگ خودرو غدیر بوده و تا تاریخ تهیه این گزارش مبلغ ۹۵۴.۵۶۴ میلیون ریال تسهیلات اعطایی در دفاتر این شرکت ثبت شده است. در اطلاعات مالی پیش بینی شده ۳۰ آذر ۹۷، درآمدهای عملیاتی ۱۳۶.۲۱۱ میلیون ریال با فرض تحویل خودروهای موضوع قرارداد با شرکت ایران خودرو دیزل و لیزینگ آنها لحاظ شده بود و با توجه به عدم تحویل خودروهای مذکور، سود شناسایی شده از این محل در پیش بینی تعدیل شده حذف و درآمد ناشی از قرارداد با شرکت ایران خودرو به مبلغ ۱۳۴.۳۸۹ میلیون ریال شناسایی شد. در مجموع در اطلاعات مالی پیش بینی تعدیل شده ۳۰ آذر ۹۷، درآمدهای عملیاتی به مبلغ ۱۵۷.۱۳۰ میلیون ریال است. هزینه های فروش، اداری و عمومی به دلیل ذخیره مطالبات مشکوک الوصول، طبق دستورالعمل بانک مرکزی، از مبلغ ۹۲.۰۴۶ میلیون ریال به مبلغ ۱۱۲.۰۲۲ میلیون ریال تغییر یافته است. سایر اقلام عملیاتی با توجه به شناسایی سود مشارکت ناشی از قرارداد با شرکت ایران خودرو دیزل و کاهش مبلغ ثمن نقدی دریافتی از مستاجران از مبلغ ۳۳.۵۱۰ میلیون ریال به مبلغ ۶۶.۶۴۵ میلیون ریال تغییر یافته است. سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی با توجه به افزایش سود سپرده و سایر درآمدهای ناشی از ارائه خدمات به مشتریان، از مبلغ ۹.۴۱۳ میلیون ریال به مبلغ ۱۲.۰۳۴ میلیون ریال تغییر یافته است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

•    توقف «شلعاب» به خاطر نوسان شدید قیمت: نماد شرکت لعابیران‌ (شلعاب) به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شد.

•    «خوساز» مثبت بازگشایی شد: نماد شرکت محورسازان ‌ایران ‌خودرو (خوساز) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت آماده انجام معامله شد. «خوساز» روز گذشته خبر از کاهش زیان پیش بینی شده شرکت از ۹.۹ میلیارد تومان به  ۴۴۷ میلیون تومان به دلیل پیگیری و دریافت تعدیل فروش محصولات به مبلغ ۹ میلیارد تومان داده بود. این نماد در قیمت ۲۶۹ تومان و ۹ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۷۲ تومان و ۴ ریال و قیمت پایانی ۲۷۰ تومان و ۶ ریال (۱۷.۸ درصد مثبت) بود.

•    «وساخت» به معاملات برگشت: نماد شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت آماده انجام معامله شد. «وساخت» که اخیرا خبر از تعدیل مثبت ۱۸۷۶ درصدی داده بود٬ دیروز باز هم سود خالص پیش بینی خود را افزایش داد. سود خالص پیش بینی شرکت از حدود ۷.۲ میلیارد تومان به حدود ۱۵.۵ میلیارد تومان یعنی ۱۱۷ درصد افزایش یافت. این نماد امروز در قیمت ۲۰۶ تومان و یک ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۰۳ تومان و قیمت پایانی ۲۰۶ تومان و یک ریال (۵.۴ درصد مثبت)‌ بود.

•    «ثشرق» به خاطر نوسان قیمت متوقف شد: نماد شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق (ثشرق) به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شد. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

•    بازگشایی چند نماد: نماد شرکت های حمل و نقل توکا (حتوکا)، به پرداخت ملت (پرداخت)، سیمان قاین (سقاین) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، لوله و ماشین سازی ایران (فلوله) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف آماده انجام معامله شد. در مجمع «حتوکا» ۳ تومان و ۶ ریال برای هر سهم سود تقسیم شد. سود خالص هر سهم ۷ تومان و ۵ ریال بود. در مجمع «پرداخت» ۱۹۶ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد. سود خالص هر سهم ۲۴۵ تومان و ۲ ریال بود. در مجمع «سقاین» ۲۷۰ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد. سود خالص هر سهم ۳۴۶ تومان و ۹ ریال بود. «فلوله» پیشتر خبر از تعدیل مثبت ۵۳ درصدی داده بود اما نماد آن به دلیل وجود ابهامات متوقف شده بود. شرکت امروز اطلاعات درخواستی سازمان بورس را منتشر کرد. «حتوکا» در قیمت ۱۵۹ تومان و ۹ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۵۹ تومان و ۸ ریال و قیمت پایانی ۱۵۹ تومان و ۶ ریال (۷.۷ درصد مثبت) بود. «فلوله» در قیمت ۵۵۶ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۵۶۵ تومان و ۹ ریال و قیمت پایانی ۵۷۳ تومان و ۶ ریال (۹.۹ درصد مثبت) بود. «پرداخت» و «سقاین» امروز بازگشایی نشدند.

فرابورس:

•    «کرمان» تعدیل مثبت داد: نماد شرکت توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت روز گذشته خبر از تعدیل مثبت ۵ درصدی داد و سود پیش بینی شده آن از حدود ۷۸ میلیارد تومان به حدود ۸۲.۲ میلیارد تومان افزایش یافت. دلیل این تعدیل مثبت اینگونه بیان شده که با توجه به تقسیم سود نقدی ۵۴ تومان برای هر سهم در مجمع عمومی عادی سالانه مورخ ۲۲ اردیبهشت شرکت تامین سرمایه نوین، سود حاصل از سرمایه گذاری این شرکت از مبلغ ۷.۷ میلیارد تومان پیش بینی به مبلغ ۱۱.۹ میلیارد تومان تحقق یافته است. به این ترتیب پیش بینی سود هر سهم این شرکت با توجه به سود تقسیمی شرکت یاد شده برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷ از مبلغ ۱۳۰ تومان به ۱۳۶ تومان و ۹ ریال افزایش می یابد. شرکت امروز دوباره اطلاعیه مربوط به افزایش سود هر سهم را منتشر کرد. این نماد امروز در قیمت ۵۳۸ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۵۲۰ تومان و ۶ ریال و قیمت پایانی ۵۲۱ تومان و ۳ ریال (۰.۳ درصد منفی) بود.

•    نوسان قیمت «ثغرب» را متوقف کرد: نماد شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد در ۵ روز معاملاتی متوالی متوقف شد.

•    توقف «گکوثر» برای مجمع: نماد شرکت هتل بین المللی پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷ ٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.

•    «صبصیر» چهارشنبه متوقف می شود: نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مهر یکم (با مسئولیت محدود) در نماد «صبصیر»، به دلیل سررسید در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۷، در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷ متوقف می شود. اجاره بهای سه ماهه به دارنده اوراق در روز قبل از سررسید اجاره بهای سه ماهه تعلق می گیرد. همچنین اصل مبلغ اوراق نیز به دارنده اوراق در روز قبل از سررسید نهایی اوراق تعلق می گیرد.

•    «سپرده» متوقف شد: ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سپرده)، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷، در پایان معاملات امروز متوقف شد.

•    «هرمز» مبهم بازگشایی شد: نماد شرکت فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) که برای بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر حداکثر تا تاریخ ۲۲ اردیبهشت تعلیق شده بود٬ با توجه به عدم پاسخگویی ناشر، پس از پایان دوره تعلیق امروز در قیمت ۱۹۹ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۹۸ تومان و ۵ ریال و قیمت پایانی ۱۹۶ تومان و ۹ ریال (۳.۶ درصد مثبت) بود.

•    «غگلپا» برای مجمع متوقف شد: نماد شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شد.

16