۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۴توقف و ۵بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل مثبت در «فلوله»

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۶
کد خبر: 270302
۱۴توقف و ۵بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل مثبت در «فلوله»

امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی ؛ امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها و برگزاری مجامع صادر کردند. در مجموع امروز ۱۴ نماد متوقف شدند که یک نماد همین امروز به معاملات برگشت. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، پنج نماد کشف قیمت شدند. از اتفاقات مهم امروز شفاف سازی «خصدرا» درباره واگذاری دارایی به منظور پرداخت بدهی به سهامدار عمده بود. «ثتران» هم خبر از وصول مطالبات داد. خبر دیگر اینکه امروز «فلوله» تعدیل مثبت ۵۳ درصدی را اعلام کرد.

بورس:

•    نوسان شدید «فایرا» را متوقف کرد: نماد شرکت آلومینیوم‌ ایران ‌(فایرا) به دلیل تغییرات بیشتر از 20 درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شد. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

•    تعدیل مثبت ۵۳ درصدی در «فلوله»: نماد شرکت لوله‌ و ماشین ‌سازی‌ ایران‌ (فلوله) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل مثبت متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل مثبت ۵۳ درصدی داده است. سود خالص پیش بینی شده شرکت از ۵.۲ میلیارد تومان به ۸.۱ میلیارد تومان افزایش یافته است. این تعدیل مثبت به دلیل افزایش درآمد عملیاتی شرکت و کنترل بهای تمام شده اتفاق افتاده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

•    پیام ناظر بازار برای سهامداران کنتورسازی: سهامداران حقیقی شرکت کنتورسازی ایران (آکنتور۲) می توانند برای فروش سهام خود علاوه بر فروش مرحله قبل٬ پس از مراجعه به یکی از شعب شرکت های کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران٬ نسبت به ارائه دستور فروش و تکمیل تعهدنامه واگذاری سهام اقدام کنند.

•    «وساخت» از معاملات بازماند: نماد شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) که دیروز به خاطر اعلام تعدیل مثبت ۱۸۷۶ درصدی متوقف شده بود٬ امروز آماده انجام معامله شد اما بازگشایی نشد.

•    «حفارس» با شفاف سازی برگشت: نماد شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس (حفارس)، که دیروز به خاطر نوسان قیمت بیشتر از ۲۰ درصد متوقف شده بود٬ امروز در قیمت ۳۰۷ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۳۰۰ تومان و قیمت پایانی ۳۰۶ تومان و ۷ ریال (۱.۲ درصد مثبت) بود. شرکت شفاف سازی کرده که تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و به نظر می رسد نوسان قیمت سهام شرکت در روزهای معاملاتی اخیر ناشی از عرضه و تقاضای معاملات سهام بوده است. بنابر آگهی منتشر شده در تاریخ ۱۵ اردیبهشت٬ شرکت در تاریخ ۳۰ اردیبهشت عرضه سهام عمده یا کنترلی از طرف سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت احیا گستر هرمز خواهد داشت.

•    «دالبر» بازگشایی نشد: نماد شرکت البرز دارو (دالبر) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۱۳۵ تومان برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۱۴۰ تومان و ۲ ریال)٬ آماده انجام معامله شد اما بازگشایی نشد.

فرابورس:

•    وصول مطالبات در «ثتران»: نماد شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت در رابطه با بند 8 اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در صورت های مالی سال 96 مبنی بر تعیین تکلیف و پیگیری وصول مطالبات به میزان ۱۰.۶ میلیارد تومان از شرکت بهساز کاشانه شفاف سازی کرده است. شرکت اعلام کرده که مطالبات مذکور وصول شده است. این نماد امروز در قیمت ۶۸ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۶۹ تومان و ۸ ریال و قیمت پایانی ۶۹ تومان و ۲ ریال (۴ درصد مثبت) بود.

•    توقف «کایتا» برای مجمع: نماد شرکت ایتالران (کایتا) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۷، در پایان معاملات امروز متوقف شد.

•    توقف «غفارس» برای مجمع: نماد شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۷، در پایان معاملات امروز متوقف شد.

•    «غپآذر» بازگشایی شد: نماد شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۲۲ تومان و ۵ ریال برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۳۸ تومان)، امروز در قیمت ۳۳۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۳۳۳ تومان و ۳ ریال و قیمت پایانی ۳۳۱ تومان (۰.۳۶ درصد مثبت)‌ بود.

•    «کمرجان» مثبت معامله شد: نماد شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده درباره افزایش سرمایه و اعمال آن در سامانه معاملاتی، امروز در قیمت ۶۶۶ تومان و یک ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی نیز همین رقم (۵ درصد مثبت) بود. مجمع با افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی (۱۰۰ درصد قطعی و ۱۵۰ درصد در اختیار هیات مدیره) به میزان ۵ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی موافقت کرد.

•    توقف «میدکو» برای مجمع: نماد شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) برای برگزاری مجامع عمومی فوق العاده و عادی سالانه در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت، در پایان معاملات امروز متوقف شد.

•    مجمع «دشیری» لغو شد: قرار بود در پایان معاملات امروز نماد شرکت شیرین دارو (دشیری) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۷ ٬ متوقف شود اما با توجه به اطلاع رسانی در سامانه کدال، این مجمع لغو شد.

•    «سبزوا» رفع تعلیق و بازگشایی شد: نماد شرکت سیمان سبزوار (سبزوا) پس از ارائه اظهارنظر مشروط حسابرس نسبت به صورت های مالی شش ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ و رفع تعلیق، امروز آماده انجام معامله شد و ۱۲۳ تومان و ۵ ریال قیمت خورد٬ قیمت آخرین معامله ۱۱۷ تومان و ۴ ریال و قیمت پایانی ۱۱۸ تومان و ۹ ریال (۸.۵ درصد منفی)‌ بود.

•    «خصدرا» دارایی واگذار کرد: نماد شرکت صنعتی‌ دریایی‌ ایران‌ (خصدرا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت در پایان سال 96 و واگذاری دارایی های ثابت بوده است. با توجه به بدهی شرکت به سهامدار عمده که بابت تسویه دیون بانکی به مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد تومان ایجاد شده بود٬ در پایان سال مالی ۹۶ شرکت بخشی از زمین ها و ساختمان های خود را بابت تسویه قسمتی از بدهی به ارزش کارشناسی واگذار کرد. در مجموع هشت زمین و ساختمان به ارزش دفتری ۶۲.۵ میلیارد تومان و برآورد کارشناس ۶۲۳.۵ میلیارد تومان به فروش رفته است. سود این اقدام برابر با حدود ۵۶۱ میلیارد تومان است. این اقدام موجب شد که دارایی های ثابت شرکت معادل ۶۲.۵ میلیارد تومان (به ارزش دفتری) و همچنین بدهی شرکت به میزان ۶۲۳.۴ میلیارد تومان (ارزش کارشناسی املاک) کاهش یابد و سود غیرعملیاتی ناشی از فروش دارایی های ثابت به میزان ۵۶۰.۹ میلیارد تومان را به همراه داشته است. تسویه مابقی بدهی از محل دارایی های شرکت٬ طی توافق طرفین و در طول سال ۹۷ صورت می گیرد. این توافق بین شرکت صدرا و سهامدار عمده بوده است و ارتباطی با واگذاری املاک از طرف سهامدار عمده به بانک ها ندارد. بنابراین در وضعیت وثایق تسهیلات نزد بانک ها تغییراتی ایجاد نشده است. این نماد تا ساعت ۱۰ روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

16