۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس کانال ۹۳هزار واحد را پس گرفت/ تخلیه هیجان فروش در بازار سهام

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 269644
شاخص بورس کانال ۹۳هزار واحد را پس گرفت/ تخلیه هیجان فروش در بازار سهام

شاخص بورس تهران امروز در حالی با رشد 316 واحدی مواجه شد که هنوز ریسکهای سیستماتیک سیاسی، بازار سرمایه را تهدید می‌کنند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد اعلام نظر ترامپ درباره برجام، حالا فعالان ریسک‌گریز بورس از بازار خارج شده‌اند و از فشار فروش هیجانی کاسته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، شاخص بورس تهران امروز تقریبا 316 واحد (معادل 0.34درصد) رشد کرد و دوباره وارد کانال 93هزار واحدی شد. این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام همچنان در محدوده کمتر از 100 میلیارد تومان در روز قرار دارد. این موضوع نشان از آن دارد که احتمالا فعالان بازار سهام تصمیم خود را برای مواجهه با ریسک برجام گرفته اند.

به نظر می رسد بورس بازانی که معتقد هستند شکست برجام محتمل ترین سناریوی پیش رو است، تا کنون سهام خود را فروخته اند و کسانی این روزها اقدام به معامله سهام می کنند که انتظار دارند فرجام برجام خوش تر از آنی باشد که اذهان عمومی انتظار آن را می‌کشد. تأیید این موضوع را می توان از عدم رشد ارزش معاملات گرفت. عموما همزمان با رشد قیمتهای سهام، ارزش معاملات خرد سهام افزایش می یابد. از این رو رشد امروز قیمت ها در بازار سهام را نمی توان نشانه ای از آغاز یک روند صعودی در نظر گرفت. اما دست کم می توان امیدوار بود که تمام سرمایه گذارانی که از فرجام برجام هراس دارند از بازار خارج شده اند. در نتیجه می توان انتظار داشت روند نزولی بورس، لااقل تا زمان اعلام نظر ترامپ درباره برجام متوقف شود.

در بازار چه گذشت؟

همانطور که اشاره شد شاخص بورس تهران امروز با رشد 316 واحد مواجه شد. شاخص کل هم وزن نیز امروز بیش از نیم درصد رشد کرد و به عدد 16هزار و 502 واحد رسید. این در حالی بود که ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی به زحمت به 97 میلیارد تومان رسید. نمادهای «فولاد»، «فارس»، «کگل» و «شبندر» بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را رقم زدند و در طرف مقابل نمادهای «تاپیکو» و «همراه» بیشتر سهم را در جلوگیری از رشد بیشتر شاخص داشتند.

حقوقی‌ها دست به کار شدند

اگرچه میزان مشارکت اشخاص حقیقی در بازار سهام همچنان ضعیف به نظر می‌رسد، اما حقوقی ها این روزها به اصلاح پرتفوهای خود مشغول هستند. امروز بیش از 140 میلیارد تومان معاملات بلوکی در نمادهای بزرگ از جمله «فارس»، «فملی»، «کگل» و «وامید» ثبت شد. این نوع معاملات در ذات با آنچه در گذشته به هدف مثبت کردن شاخص کل انجام می شد تفاوت اساسی دارند. به نظر می رسد در شرایط فعلی اشخاص حقوقی بیش از حقیقی ها به ارزندگی قیمتهای سهام واقف هستند. حتی با فرض شکست برجام، سال جاری می تواند سالی طلایی و استثنایی برای بورس تهران باشد و بازدهی قابل توجهی مانند سال 91 و 92 را رقم بزند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز امروز همجهت با شاخص بورس صعود کرد و رشد قابل توجه 2 درصدی را رقم زد. نمادهای «مارون»، «زاگرس»، «میدکو» و «ارفع» بیشترین تأثیر مثبت برای شاخص فرابورس را به ارمغان آوردند.