۰ نفر

اقتصاد آنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

جدال نفس‌گیر شاخص برای صعود/ بازهم کوچکترهای بازار در کانون توجه

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 268015
جدال نفس‌گیر شاخص برای صعود/ بازهم کوچکترهای بازار در کانون توجه

روز جاری نماگر بازار سهام تلاش کرد تا با افزایش هرچند اندک از محدوده های منفی خود را دور کند اما همچنان عرضه های بی رویه از سوی حقیقی ها رشد 60 واحدی شاخص را بی نتیجه گذاشت.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده ؛ در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای تا این لحظه شاخص کل با کاهش 2 واحدی (منفی 0.01 درصد) به ارتفاع 93 هزار و 814 واحد رسیده است. شاخص هم وزن اما صعودی شد و با افزایش 26 واحدی (رشد 0.16 درصدی) به رقم 16 هزار و 643 واحد رسید.

در این بین تاکنون 285 میلیون ورقه بهادار به ارزش 85 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان تنها 45 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. به نظر می رسد با افزایش ضریب ریسک گریزی بورس بازان در روزهای اخیر، روند کاهشی حجم و ارزش معاملات ادامه داشته باشد.

در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص «آپ» ، «خاهن» و «فملی» هرکدام به ترتیب 36 ، 32 و 10 واحد رشد را برای نماگر به همراه داشته اند. اما پدیده امروز بازار بازگشایی «خاهن» بود که با رشد 20 درصدی قیمت در محدوده 4357 ریال به تابلوی معاملات بازگشت. از عمده دلایل اقبال سهامداران به این نماد در روز بازگشایی، راه اندازی خط تولید دایکاست و میل های سوپاپ  این کارخانه در هفته اخیر بود که می تواند روند سودآوری مجموعه را سرعت بخشد. همچنین در مجمع فوق العاده هفته گذشته این سهم افزایش سرمایه 50 درصدی از محل آورده به تصویب سهامداران رسید.

اما در سوی منفی های پُررنگ «فولاد»، «جم» و «شخارک» بیشترین تاثیر منفی را بر دماسنج بازار داشتند.

همچنین در بین باارزش ترین معاملات امروز نمادهای «امید»، «آپ» و «لسرما» بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند. حقیقی ها نیز تاکنون 2 میلیارد تومان سهم «آپ» را به سبد خود اضافه کرده اند. از سویی دیگر بیش از 3 میلیارد تومان از سهام «امید» و «وبصادر» را به حقوقی ها واگذار کردند.

شاخص فرابورس اما همچنان در محدوده های مثبت قرار دارد و تا این لحظه با رشد 2.5 واحدی به رقم یک هزار و 54 واحد رسیده است. در این بازار نیز 95 میلیون ورقه بهادار به ارزش 55 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 13 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است.

در فرابورس اما نمادهای گروه پتروشیمی پیشتاز رشد آیفکس هستند و تا این لحظه معاملات مثبت «مارون» و «شاوان» و «شپاس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشته است.