۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی ۲۵۸واحدی دماسنج بازار سهام/ رکود بورس در سایه ریسک‌های سیستماتیک

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 265813
عقب نشینی ۲۵۸واحدی دماسنج بازار سهام/ رکود بورس در سایه ریسک‌های سیستماتیک

در اولین روز هفته، شاخص کل نتوانست به روند صعودی که از هفته پیش آغاز کرده بود ادامه دهد و مجددا وارد فاز نزولی شد. البته در ابتدای بازار با حمایت حقوقی‌ها دماسنج بورس افزایش 36 واحدی را تجربه کرد اما دیری نپایید که فشار عرضه در نمادهای مطرح، سبب عقب نشینی شاخص کل شد.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ با پایان یافتن فروردین ماه فعالان بازار انتظار گرم تر شدن تنور معاملات را داشتند اما بیم و امیدهای این روزهای حواشی بازار، فضای احتیاطی که از ابتدای سال جاری بر معاملات بازار سهام سایه افکنده، خود را بصورت کم رونقی و حجم پایین معاملات نشان می دهد.

به اعتقاد برخی کارشناسان از عمده دلایل احتیاط این روزهای سهامداران می توان به:

پُررنگ تر شدن ریسک سیاسی مرتبط با برجام با نزدیک شدن به تاریخ 22 اردیبهشت و تصمیم گیری ترامپ در خصوص آینده این موضوع و همچنین ابهام در خصوص گزارشگری شرکت‌ها برای گزارش‌های ماهانه منتهی به 31 فروردین ماه و  نحوه نرخ گذاری‌ها با توجه به نوسانات ارزی ماه گذشته اشاره کرد.

از سویی دیگر به نظر می رسد در بازار پیش رو فروشندگان سهام نیز با توجه به خوشبینی نسبت به گزارش‌های سالانه شرکت‌ها میلی به واگذاری سهام خود در این قیمت‌ها ندارند. چراکه اکثر فعالان بازار امیدوارند با توجه به روند افزایشی نرخ ارز که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد، صورت‌های مالی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های صادرات محور دستخوش تغییرات مثبتی شوند. از این رو دلایل مطرح شده را تاحد زیادی بر افزایش دامنه احتیاطی فعالان بازار سرمایه افزوده است.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای، شاخص کل با افت 258 واحدی(کاهش 0.27 درصدی) در ارتفاع 95 هزار و 265 واحد آرام گرفت. با افت امروز، شاخص کل به کمترین میزان خود در 4 ماه اخیر رسیده است. این در حالی است که شاخص هم وزن رویه ای متفاوت در پیش گرفت و با صعود 59 واحدی (رشد 0.35 درصدی) به رقم 16 هزار و 794 واحد رسید.

در این بین 552 میلیون ورقه بهادار به ارزش 147 میلیارد تومان در 39 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 60 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم سهام در این بازار اختصاص داشت. همچنین امروز شاهد تغییر مالکیت 3 میلیارد تومانی سهام از حقیقی به حقوقی بودیم که قسمت عمده آن در نمادهای «وبصادر» و «فولاد» رخ داد.

 گفتنی است حجم کم معاملات و ارزش پایین دادوستدهای این روزهای بازار سهام از عمده دلایل تقابل شاخص‌ها است که توجه فعالان بازار را به سهام کوچکتر جلب کرده است.

ترین‌های بورسی

در بین گروه‌های بزرگ، سه گروه خودرو، فلزات اساسی و مواد شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. اما در میان نمادهای شاخص ساز، نماد  «فولاد»، «همراه» و «فارس» هرکدام به ترتیب 94، 25 و 23 واحد افت را بر شاخص تحمیل کردند. ولی در سوی مثبت‌ها، نمادهای «رانفور»، «شپنا» و «فاسمین» بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج بازار داشتند.

همچنین در این بین با ارزش ترین نمادهای معاملاتی نیز سه نماد «فولاد»، «زاگرس» و «ذوب»، بیشترین ارزش دادوستدها را داشتند. این روزها اخبار ناخوشایند پیاپی و حواشی آن برای فولاد مبارکه دردسرساز شده و سبب نزول ادامه دار قیمت در این نماد ارزشمند بازار است.

کدالی‌های با اهمیت

در گروه انبوه سازی شرکت  سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان درگزارشی که در کدال منتشر کرده است، پیرامون درآمد ناشی از تحصیل ٢٢٠میلیون سهم معادل ۴ درصد از ١٠٠ درصد سهام شرکت تأمین سرمایه نوین و سود حاصل از واگذاری ساختمان اداری شرکت واقع در سعادت آباد تهران شفاف سازی کرده است. این شرکت در گزارش شفاف سازی که در کدال منتشر ساخته، دلایل افزایش سود هر سهم را از 348 ریال  به 1300 ریال به شرح زیر اعلام کرده است:

  1.  افزایش 128 ریالی در سود هر سهم که حاصل از سرمایه گذاری در شرکت تامین سرمایه نوین
  2. افزایش 824 ریال در سود هر سهم حاصل از واگذاری ساختمان اداری شرکت واقع در سعادت آباد

گفتنی است نماد مذکور روز جاری و پس از ارائه گزارش شفاف سازی با نوسان مثبت 9 درصد در 5789 ریال بازگشایی شد.

در گروه معدنی‌ها نیز نماد شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران «کیمیا» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی اعلام تعدیل مثبت 36 درصدی متوقف شد. از این رو سود خالص پیش بینی شده شرکت از حدود ۲۴.۲ میلیارد تومان به حدود ۳۲.۸ میلیارد تومان افزایش یافته است. دلیل این تعدیل مثبت٬  افزایش 34 درصدی فروش واقعی نسبت به فروش پیش بینی شده منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ بوده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم برخلاف شاخص کل با رشد 3.3 واحدی (افزایش 0.31 درصدی) به رقم یک هزار و 67 واحد رسید. در این بازار نیز 178 میلیون ورقه بهادار به ارزش 158 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 26 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در این بین نمادهای «مارون» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند اما از سویی دیگر نمادهای «زاگرس» و «شرانل» بیشترین تاثیر منفی ار بر شاخص فرابورس تحمیل کردند.