۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درجا زدن شاخص در میانه‌های کانال ۹۵هزار واحد/کم رونقی بورس در هوای سرد بهاری

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 265198
درجا زدن شاخص در میانه‌های کانال ۹۵هزار واحد/کم رونقی بورس در هوای سرد بهاری

در آخرین روز هفته جاری که شاهد پیگیری روند نزولی شاخص بودیم، نهایتا دماسنج بازار بدون تغییر نسبت به روز گذشته در میانه های کانال ۹۵هزار واحد آرام گرفت.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ در هفته پیشرو که فاینکس یازدهم در حال برگزاری است، امید می رفت بازار هم با برپایی این نمایشگاه حال و هوای بهتری پیدا کند که اینگونه نشد.  در مجموع در هفته جاری، شاخص با عقبگرد 430 واحدی، نتوانست کانال 96 هزار واحد را پس بگیرد. البته گفتنی است کاهش نسبی فروش در کنار افزایش تقاضا مانع از افت ادامه دار شاخص شد. از سویی دیگر اما می توان یکی از دلایل اصلی فضای تردیدی که بین فعالان بازار برای ورود به بازار در نقش خریدار ایجاد شده را، انتظار برای انتشار صورت های مالی سالانه شرکت ها دانست. سرمایه گذاران منتظرند تا در آیینه صورت های مالی، عملکرد سال گذشته شرکت ها و توانایی آن ها در تحقق سود پیش بینی شده را نظاره کنند.

از سوی دیگر به نظر می رسد از دیگر دلایل ایجاد فضای غبارآلود این روزها، تثبیت نشدن شرایط سیاسی منطقه و همچنین نامشخص بودن آینده برجام است. لازم به ذکر است در تاریخ 21 اردیبهشت ترامپ درباره باقی ماندن در برجام تصمیم گیری خواهند کرد.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری، شاخص کل با افزایش 1.5 واحدی به رقم 95 هزار و 523 واحد رسید. در این بین 423 میلیون ورقه بهادار به ارزش 102 میلیارد تومان در 35 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 63 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. اما شاخص هم وزن رشد بیشتری را تجربه کرد و افزایش 43 واحدی (رشد 0.25 درصدی) به رقم 16 هزار و 732 واحد رسید.

ترین های بورسی

در بین گروه های تاثیرگذار گروه فلزات اساسی، قند و شکر و خودرو بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. همچنین نمادهای فلزی «کگل»، «فخوز» و «وغدیر» هرکدام به ترتیب 25، 20 و 17 واحد شاخص را تقویت کردند. اما در سوی منفی های بازار، نمادهای «فملی»، «فارس» و «دعبید» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کردند.

امروز نیز تمام نمادهای گروه قندی بیشترین افزایش قیمت را داشتند و اکثر نماهای این گروه در صف خرید به کار خود در این هفته پایان دادند. اما بیشترین ارزش معاملات به نمادهای گروه فلزی و به خصوص «فولاد»، «فملی» و «ومعادن» تعلق داشت. اما در نگاه کلی خرید و فروش های امروز، اقبال سهامداران خرد بیشتر به نمادهای کوچکتر همچون «قزوین»، «کاما» و «وتوکا» بود و بیشترین خرید خود را در این نماها انجام دادند. از سویی دیگر همچون چند روز گذشته حقیقی ها  1.5 میلیارد تومان سهم از نماد «وبصادر» را به حقوقی ها واگذار کردند. بعد از آن بیشترین حجم فروش حقوقی در نمادهای «فولاد»، «کگل» و «ومعادن» انجام شد.

نیم نگاهی به تغییرات فلز سرخ

در گروه فلزات اساسی در صنعت مس آمارها حاکی از کاهش موجودی انبارهای چین و LME است اما همچنان شاهد رشد اندک قیمت جهانی این فلز سرخ هستیم.  در حال حاضر قیمت جهانی مس در محدوده 6920 دلار در هر تن قرار دارد که پس از افت قیمت به زیر 7000 دلار تا کنون نتوانسته این مرز را رد کند. شرکت «کدلکو» بزرگترین شرکت تولید کننده مس در جهان است که چندی است به دلیل آلودگی غبارهای سیلیس در معدن ال تنینته با کارگران خود به چالش بزرگی بر خورده است. اگرچه این شرکت در اوایل سال میلادی جاری موفق به دریافت مجوز های زیست محیطی برای توسعه معدن مذکور شده تا علاوه بر 100 سال عمر این معدن،50 سال دیگر هم مورد بهره برداری قرار گیرد، اما شرایط موجود می تواند تهدیدی بر حجم تولیدات و یا حتی ادامه کار این شرکت باشد. گفتنی است شرکت یاد شده در کشور شیلی بزرگترین  تولید کننده مس واقع شده است.

همچنین با گسترش روز افزون تکنولوژی های برقی و همچنین کاهش عرضه مس در بازار های جهانی، علائمی از کسری این فلز در آینده ای بسیار نزدیک به چشم می خورد در حالی که در کوتاه‌مدت بازار در تعادل عرضه و تقاضا خواهد ماند. در گزارش شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی ایران در سال 96 شاهد جهش 6 درصدی تولید کنسانتره مس و کاهش 17 درصدی کاتد مس هستیم که علت اصلی کاهش تولید کاتد هزینه های بالای عملیاتی تولید این محصول است. در این صنعت نماد «فملی» پس از رشد قیمت و دست یابی به مرز 278 تومان و ثبت آن به عنوان سقف تاریخی جدید در بهمن ماه سال گذشته اکنون در محدوده 270 تومان در حال نوسان است.

  در صنعت «روی» نیز ادامه روند نزولی موجودی انبار های شانگهای و LME به چشم می‌خورد که ناشی از کاهش 12 درصدی  تولید کشور هند و همچنین کاهش 9.5 درصدی تولید کشور چین است که حتی افزایش 14.7 درصدی تولید معدن «روی» کشور استرالیا را بی اثر کرده است. از سویی دیگر با شروع فصل مصرف «روی» از سوی بیشتر کشور های جهان از جمله چین انتظار رشد تقاضا و کسری عرضه در این بازار می رود که این خود محرکی بر قیمت در روز های آتی خواهد بود. امروز تمام نمادهای این صنعت متاثر از افزایش قیمت های جهانی سبز پوش بودند که نمادهای «کیمیا» و «زنگان» پیشتازان گروه بودند. سهام شرکت‌های بیان شده از ابتدای هفته جاری به افت قیمت سهام خود پایان داده و با رشد قیمت همراه شدند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم رشد قابل قبولی را برای پایان هفته خود ثبت کرد و با افزایش 7.3 واحدی در ارتفاع یک هزار و 63 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 212 میلیون ورقه بهادار به ارزش 173 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 30 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس، «مارون»، «هرمز» و «شرانل» بیشترین اثر مثبت را بر آیفکس نهادند.