۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

اولویت ساتا، تامین مالی خارجی است/ حوزه‌های جدید سرمایه گذاری ساتا اعلام شد/ ۴زیرمجموعه ساتا در آستانه ورود به بورس

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۵۰
کد خبر: 264968
اولویت ساتا، تامین مالی خارجی است/ حوزه‌های جدید سرمایه گذاری ساتا اعلام شد/ ۴زیرمجموعه ساتا در آستانه ورود به بورس

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) در نشست خبری امروز خود از آخرین پروژه ها و برنامه های ساتا خبر داد و استراتژی های این سازمان در حوزه بازار سرمایه را برشمرد.

اقتصاد آنلاین-مروارید اسلامی؛ ابراهیم محمودزاده، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) در نشست خبری امروز خود که در غرفه شرکت سرمایه گذاری مهرگان تامین پارس در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد، درمورد پروژه ها و برنامه این سازمان و استراتژی های آن در حوزه بازار سرمایه و اقتصاد صحبت کرد.

ابراهیم محمودزاده، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین درخصوص برنامه ساتا برای انتشار اوراق بدهی و سایر ابزارهای مالی گفت: سیاست من در سازمان های سرمایه گذاری تحت مدیریت خود، تقسیم سود حداکثری است. برای تقسیم حداکثر سود، سازمان ها نیاز به تامین سرمایه پیدا می‌کنند. من برای تامین سرمایه ابتدا از منابع خارجی تقاضا می‌کنم و بعد نرخ اوراق را با نرخ بانک مقایسه می‌کنم و ثبات تامین را بررسی می‌کنم. اگر هم انتشار اوراق را انتخاب کنم (که یک مورد انتشار اوراق را تجربه کردیم)، نرخ آن را با سایر ابزارهای داخلی مقایسه می‌کنم و سپس تصمیم می‌گیرم. به طور قطع در جایگزین های داخلی، اوراق یکی از انتخاب های ما است اما اولویت و ترجیح من بر تامین سرمایه خارجی است.

او ادامه داد: ساتا برای زیرمجموعه های خود تعهد و تضمین می‌دهد. خط تولیدی ساتا برای صادرات تضمین می‌دهد و خط تولیدی ساتا برای تامین منابع از بیرون تقاضا می‌دهد.

محمودزاده در پاسخ پرسش دوم خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه آیا ساتا مشمول دستور مقام معظم رهبری برای خروج نیروهای مسلح از کارهای اقتصادی غیرمرتبط می‌شود یا خیر، توضیح داد: ساتا در زیرمجموعه خود صندوق بازنشستگی، صندوق بیمه عمر و صندوق بیمه کوثر دارد و سرمایه گذاری که در آنها انجام می‌شود از سوی بازنشستگان یا مردم یا بنگاه هایی است که با علاقه به سرمایه گذاری در این صندوق ها پرداخته اند. به نظر می‌آید که مقام معظم رهبری برای ما استثنا قائل شده باشند و ما در این استثنا باید بتوانیم نظر تامین کنندگان منابع و سرمایه و صاحبان سرمایه را تامین کنیم. به طور قطع، تدابیر مقام معظم رهبری و هر آنچه که درمورد ساتا بفرمایند را اطاعت می‌کنیم اما فکر می‌کنم با ملاحظات و تدابیری برای ما استثنائاتی قائل شده اند که مشمول توسعه بازار هستیم تا بتوانیم بهترین شرایط اقتصادی را به ذینفعان برگردانیم.

او با اشاره به تصمیم به خروج از برخی سرمایه گذاری هایی که بازده مورد انتظار نداشته اند یا پرتفوی بلندمدت نبوده اند و ورود به سرمایه گذاری های دیگر، درباره حوزه های اصلی مورد نظر برای سرمایه گذاری این سازمان گفت: به عنوان مثال به حوزه معدن و فلزات صادراتی و گران وارد خواهیم شد. همچنین حوزه ICT و اپراتوری را توسعه خواهیم داد. در حوزه پتروشیمی و پالایش حضور داریم و آن را توسعه خواهیم داد. در حوزه هایی مانند مالی و بورس به عنوان یک بستر سرمایه گذاری پویا شرکت می‌کنیم. مقام معظم رهبری خوشحال خواهند شد که ما بتوانیم از ظرفیت و قابلیت هایی که داریم به بهترین نحو برای بازنشستگان و به ویژه بازنشستگان نیروهای مسلح استفاده کنیم.

مدیرعامل ساتا در این نشست خبری درباره برنامه این سازمان برای ورود شرکت های زیرمجموعه به بورس گفت: مجموعه غدیر و شستان موتور ایجاد سرمایه هستند و سرمایه ها را جذب می‌کنند. چند شرکت از زیرمجموعه های ساتا به بورس وارد خواهند شد  و بورس باید آماده ورود شرکت های پتروشیمی‌ مرجان، مکران، بوشهر و آلومینیوم جنوب باشد که ظرفیت حدود 10 میلیارد دلاری برای بورس ایجاد می‌کند. به علاوه، این شرکت ها که صادراتی هستند، سوددهی خوبی در گروه پتروشیمی‌دارند.

او درخصوص پروژه های ساتا نیز گفت: مجموعه غدیر، شستان و چند شرکت دیگر موجب شده اند تا حوزه گسترده اقتصادی داشته باشیم. بزرگترین پروژه ای که در سال جاری در فاز اول خود به نتیجه می‌رسد، پروژه پتروشیمی‌ بوشهر در عسلویه است که شامل سه فاز می‌شود و یکی از پروژه های بزرگ کشور است. سرمایه گذاری سنگینی روی آن انجام شده و بازار خوبی را در بیرون برای آن دیده ایم. پروژه دیگر، پتروشیمی‌ مرجان است که در شرایط تست و راه اندازی قرار دارد تا سه ماه آینده تست آن به اتمام می‌رسد و فضای آماده تولید محصول فراهم می‌شود. در سه ماهه دوم محصول این شرکت در بازار صادراتی فروخته می‌شود. پروژه های دیگری نیز در دست انجام داریم مانند پالایشگاه تبریز که در حال راه اندازی بخش گازوئیل با استانداردهای یورو هستیم و تا دو ماه آینده راه اندازی می‌شود و ظرفیت سنگینی در کشور ایجاد می‌شود.

محمودزاده ادامه داد: پروژه روغن پایه روغن موتور و روغن صنعتی نیز همزمان با پروژه گازوئیل پالایشگاه تبریز راه اندازی می‌شود که حجم زیادی از روغن پایه کارخانجات روغن سازی را تامین کند که در راستای شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی است. در این پروژه به صادرات بخشی از محصول نیز فکر می‌کنیم.

او در رابطه با پروژه مکران گفت: کلنگ کارخانه را زده ایم. اگر بتوانیم در این منطقه متانول تولید کنیم که هویتی به مجموعه مکران و منطقه جنوب شرق ایران می‌دهد و ایجاد امنیت، اشتغال و تولید داخلی می‌کند، خواهیم توانست امسال و سال بعد به نتیجه برسیم. همچنین خط لوله گاز ایران شرق به چابهار نیز امسال خانوارهای منطقه را صاحب گاز خانگی می‌کند. از سوی دیگر، فاز نهایی گاز امسال به مکران می‌رسد و برای سرمایه گذاران منطقه ایجاد امید می‌کند. این خط لوله گاز که بیش از 300 کیلومتر است، امسال در چابهار کشیده می‌شود و به نتیجه می‌رسد.

محمودزاده همچنین درمورد پروژه های تکمیلی شیراز گفت: روی بهینه سازی و ارتقای پالایشگاه شیراز در حال کار هستیم تا بنزین را با یورو4 ارائه کنیم و در کنار آن برای بهینه سازی این محصول گوگردزدایی کنیم.