۰ نفر

مدیرعامل کارگزاری صباجهاد در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین؛

صندوق بازارگردانی و سامانه معاملات اختصاصی؛ دو محصول جدید برای بازار سرمایه

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 264838
صندوق بازارگردانی و سامانه معاملات اختصاصی؛ دو محصول جدید برای بازار سرمایه

کارگزاری صباجهاد به عنوان یکی از زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی کشوری که از سال 1383 فعال است، در سال های اخیر و با تغییر مدیریتی در این مجموعه، سعی در ارائه محصولات جدید به بازار سرمایه و آسان تر کردن روند انجام معاملات دارد. وحید حسن پور، مدیرعامل این کارگزاری در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درمورد آخرین محصولات این شرکت و روند پیشرفت آنها توضیح داد.

اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی؛ شرکت کارگزاری صباجهاد اخیرا دو محصول جدید یعنی یک صندوق بازارگردانی و یک رابط کاربری معاملات آنلاین اختصاصی را به بازار سرمایه معرفی کرده است. وحید حسن پور، مدیرعامل کارگزاری صباجهاد با اشاره به صندوق بازارگردانی این شرکت به عنوان یکی از محصولات جدید صباجهاد گفت: صندوق بازارگردانی ارزش آفرین در اوایل زمستان 1396 به طور رسمی راه اندازی شد و به مرور سهام شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی که در بورس یا فرابورس پذیرفته شده اند برای بازارگردانی به صورت الگوریتمی به این صندوق اضافه شد. در حال حاضر پنج سهم از زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی به این صندوق اضافه شده اند و برنامه داریم تا سهام سایر زیرمجموعه ها را هم به صندوق اضافه کنیم و با توجه به تخفیف مالیاتی و همچنین تخفیف کارمزدهای کارگزاری، با کمترین هزینه به صورت الگوریتمی، در راستای سیاست های صندوق بازنشستگی کشوری به افزایش نقدشوندگی و شناوری سهام شرکت های زیر مجموعه صندوق در بازار سرمایه کمک کنیم.

او در ادامه شرکت هایی را که سهام آنها در صندوق ارزش آفرین بازارگردانی می شود، نام برد: پتروشیمی جم، بیمه ملت، کفش ملی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی دریای خزر شرکت هایی هستند که کار بازارگردانی آنها در صندوق ارزش آفرین انجام می شود.

به گفته او امکان بازارگردانی سهام برای همه شرکت های حاضر در بورس و زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد: دست کم حدود 40 شرکت وجود دارند که قابلیت مذاکره با آنها برای انجام کار بازارگردانی وجود دارد و با برخی از آنها وارد مذاکره شده ایم. شایان ذکر است که شرکت هایی خارج از مجموعه صندوق بازنشستگی نیز جذب این صندوق شده اند؛ مجوز بازارگردانی سهام دو شرکت از زیرمجموعه های گروه سرمایه گذاری امید یعنی شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید و مدیریت انرژی امید تابان هور از سازمان بورس اخذ شده است.

حسن پور با اشاره به اینکه صندوق ارزش آفرین نخستین صندوق بازارگردانی است که به صورت Multi-NAV فعالیت می کند، ادامه داد: به این معنا که همه شرکت های یاد شده در یک صندوق قرار دارند. این صندوق نخستین صندوق بازارگردانی است که در مجموعه صندوق بازنشستگی تاسیس شده است. مدیریت این صندوق بازارگردانی را کارگزاری صباجهاد و هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی به عهده دارند.

علاوه بر صندوق بازارگردانی به عنوان یکی از محصولات جدید کارگزاری صباجهاد، این شرکت یک رابط کاربری اختصاصی معاملات آنلاین به نام «صباتریدر» هم راه اندازی کرده است. حسن پور درباره این سامانه توضیح داد: در سامانه صباتریدر، کاربر با ویژگی های خاصی که دارد، منجر به ارتقای کیفیت می شود و تمایز در خدمات ارائه شده به مشتریان را به دنبال دارد. این امکان و اختصاصی شدن این سامانه ها با توجه به شرایط و بازار رقابتی موجود، منجر به ارتقای سهم از بازار شرکت می شود . از جمله ویژگی های صبا تریدر سادگی و سهولت کار با سامانه و هوشمند بودن آن وهشدارهای معاملاتی برای کاربران و همچنین ویژگی گزارش گیری متفاوت پرتفوی  کاربران در این سامانه است.همچنین برنامه های آتی در این خصوص ارائه خدمات الگوریتمی بر بستر صبا تریدر به مشتریان شرکت است.

نگاهی به نمایشگاه بورس

از برنامه های کارگزاری صباجهاد در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، برگزاری کلاس های آموزشی توسط استادان خبره است. در این راستا یکی از مدیران مجموعه صنایع شیر ایران و مدیرعامل شرکت پگاه گلپایگان در غرفه این کارگزاری به سخنرانی درخصوص صنعت لبنیات خواهند پرداخت. به علاوه یکی از مسئولان حوزه ارزی بانک مرکزی نیز در این غرفه حضور خواهد داشت و به بحث و بررسی وضعیت ارز در کشور خواهد پرداخت.

به اعتقاد مدیرعامل کارگزاری صباجهاد، رویکرد نمایشگاه به فین تک و تغییر تکنولوژی که در بازار سرمایه در حال وقوع است، نشان می دهد که شرکت ها به منظور حفظ توان رقابتی ناگزیر به سرمایه گذاری در این بخش هستند. بر همین اساس کارگزاری صباجهاد کار را با معاملات الگوریتمی و سامانه معاملات اختصاصی شروع کرده است. او ادامه داد: محصولات سایر شرکت ها نیز در همین حوزه یعنی معاملات الگوریتمی، سامانه معاملات و معاملات خودکار است. نمایشگاه کنونی هم بیشتر روی محور فین تک فعالیت دارد.

برنامه های سال جاری

حسن پور درباره برنامه های کارگزاری صباجهاد برای سال جاری گفت: توسعه محصول صباتریدر و تکمیل سرویس های آن و رساندن آن به حالت ایده آل و رونمایی کامل از آن و همچنین اضافه کردن سایر سهام زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق بازارگردانی و کمک به نقدشوندگی و افزایش شناوری سهام این شرکت ها در بازار سرمایه ازجمله برنامه های کارگزاری برای سال جاری است. به علاوه، شرکت طبق الزام سازمان بورس در سال گذشته افزایش سرمایه به رقم 10 میلیارد تومان را انجام داده و در سال جاری نیز سرمایه خود را از 10 به 15 میلیارد تومان افزایش خواهد داد.

نگاهی به بازار

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار سرمایه با توجه اتفاقات اخیر ارزی در کشور گفت: با توجه به سیاست های بانک مرکزی، باید دید که مسیر بازار ارز به کدام سمت است. او ابراز امیدواری کرد که با به ثبات رسیدن شرایط بازار ارز به رشد بازده بازار سرمایه کمک شود. به طوری که ثبات قیمت ارز در این نرخ ها موجب می شود تا به خصوص وضع شرکت های صادرات محور تا حدی بهتر شود. به طور کلی چشم انداز مثبتی برای بازار سرمایه متصور است و به نظر می رسد سرمایه گذاران بتوانند بازده خوبی کسب کنند.

توصیه او به سرمایه گذاران در اولویت قرار دادن صنایعی است که محوریت فروش محصولات آنها از طریق صادرات مانند صنایع پتروشیمی، فلزی و معدنی است.