۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

تلاطمات بازار آتی سکه/ اثر بی اعتمادی به تامین ارز ۴۲۰۰تومانی

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۵۸
کد خبر: 263308
تلاطمات بازار آتی سکه/ اثر بی اعتمادی به تامین ارز ۴۲۰۰تومانی

بازار آتی سکه امروز سه شنبه 21 فروردین ماه شاهد تلاطمات بسیاری بود. این بازار بعد یک روز لغو معاملات امروز بازگشایی شد و از دقایق اولیه از 5.00- تا 2.5+ در میانه روز نوسان کرد.

اقتصاد آنلاین_ لیلی شهیر؛  بعد از تلاطمات شدید بازار ارز و به دنبال آن سکه طلا در چند روز اخیر ، بازار آتی هم از این تغییرات مستثنی نشد تا حدی که برای جلوگیری از ضررهای احتمالی سرمایه گذاران این حوزه دیروز تا ساعات اولیه روز جاری معاملات آتی لغو شد. اما با اعلام مدیر توسعه بازار مشتقه در ابتدای امروز مبنی بر بازگشت معاملات این به بازار به روال پیش، تمامی سررسیدها صف فروش شدند. گفتنی است، در آن زمان بالاترین قیمت نیز در سررسید تحویل دی ما به میزان یک میلیون و 982 تومان بود که در لحظاتی حتی به دو میلیون و 138هزار و 500 تومان هم رسید.

در ادامه بررسی این بازار و با آغاز معاملات، شاهد نوسانات شدیدی در قیمت کل سررسیدها بودیم. دراین شرایط گفتنی است، هنوز قیمت دلار که بنا به گفته شب قبل دولت، تک نرخی و 4200 تومان اعلام شده بود کماکان تثبیت نشده و بازار ارز در انتظار تزریق دلار بود. در این لحظات بازار همچنان منفی بود و صف خریدها همچنان ادامه داشت. تا اینکه در حدود ساعت 10 و نیم، بانک مرکزی رسما نرخ ارز را 4200 تومان اعلام کرد و به دنبال آن اطلاعیه شماره (1) را نیز با هشت بند در خصوص یکسان سازی نرخ ارز ابلاغ کرد. در یکی از این بندها آورده شد: « بر اساس بند (خ) ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی های مجاز  قاچاق محسوب شده و نهادهای ذی صلاح با مرتکب بر اساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می کنند.» همچنین طبق این اطلاعیه «تأمین ارز تمام واردات به کشور پس از ثبت سفارش انجام می شود. ثبت سفارش صرفاً با پرداخت از طریق مسیر بانکی مجاز است.»  

در ادامه بررسی روند بازار، این اطلاعیه در روند معاملات آتی سکه هم اثرگذار بود به طوریکه صف فروش آتی سکه آتی جمع شد و تمام قراردادهای آتی از کف قیمتی بازار مشتقه برگشتند. این در حالی بود که از ابتدای آغاز معاملات صف فروش برای قیمت ها در کف وجود داشت. نکته قابل توجه آنکه در دقایقی پیش قیمت ها در سررسید دی ماه روی محدوده 1.5درصد منفی بودند که با مثبت شدن آن نوسان مثبت ناگهانی برای سرمایه گذاران رقم زد. به طوریکه قیمت سررسید تحویل دی ماه حدود 0.5 درصد مثبت شد که در ادامه این اتفاق بقیه سررسید ها نیز به سوی مثبت شدن پیش رفتند. تا جاییکه در لحظاتی و در دورترین سررسید یعنی قرارداد دی ماه حتی به 2.5 درصد نوسان مثبت رسید. گفتنی است، در این میان و حدود ساعت 12 ظهر نیز مدیریت بازار مشتقه با افزایش قیمت در کل سررسید ها بر طبق روال اطلاعیه ای جهت افزایش وجه تضمین در قراردادهای اختیار معامله و آتی سکه کرد.

اما در ادامه بازار و درست بعد از اینکه نوسانات با رشد مثبت همراه شده بود به یکباره حدود ساعت 13 و نیم، جهت نوسانات قیمتی در بازار آتی سکه تغییر کرد و دوباره شکل منفی به خود گرفت. این بار قرارداد آتی تحویل دی ماه حتی به 3.5- و نرخ دو میلیون و 23 هزار و 500 تومان هم رسید. بنا به تعریف برخی کارشناسان این جهش معکوس می تواند به دلیل مثبت شدن بازار بعد از یک دوره منفی باشد که سرمایه گذاران را به سمت فروش ترغیب کرد. گفتنی است، این سیر نزولی کماکان ادامه دارد به طوریکه در این لحظه سررسید دی ماه نزدیک به 2.84 درصد نوسان مثبت دارد. 

معامله گرانِ اسیر احساسات

سید علی خسروشاهی، کارشناس بازارسرمایه عملکرد بازار آتی امروز را بسیار احساسی توصیف کرد و گفت: بعد از درج خبر دلار 4200تومانی در ساعات پایانی روز گذشته بازار با صف فروش شروع شد ولی به جهت تزریق نشدن دلار و شرایط سخت اخذ دلار از صرافی ها قیمت ارز در بازار غیر رسمی در حدود 5000الی 5200تومان داد و ستد شد. به دنبال این اتفاق، معامله گران آتی بعد از تزریق نشدن دلار به یاد تجربه های قبلی خود به خصوص تجربه تک نرخی شدن ارز در سال 90 افتاده و با جمع کردن صف فروش قیمت دی ماه را تا 2.138.500 افزایش دادند.  

وی افزود: بعد از این جریان و با فروکش کردن جو احساسی، شاهد کاهش قیمت تا محدوده صف فروش بودیم. اما دراین میان بسیاری از معامله گران تمام سرمایه خود را  از دست دادند. در حالیکه بهتر بود قبل از هر اقدامی، منتظر می ماندند تا نتیجه سیاست جدید دولت و سازکارهای اجرایی آن بیشتر مشخص شود.  

این کارشناس بازارسرمایه دلیل نوسانات امروز را در بی اعتمادی به سیاست های ارزی دولت و  عدم اطمینان از تامین ارز 4200تومانی توسط بانک مرکزی عنوان کرد و پیش بینی کرد: با توجه به امنیتی شدن بازار ارز در روزهای آینده قیمت سکه کاهش خواهد یافت و برای خرید نباید عجله ای کرد.

خسروشاهی در خصوص منفی شدن مجدد بازار بعد از مثبت شدن آن در برحه ای از معاملات امروز اظهار کرد: اوایل بازار بعد از تشکیل صف فروش سرمایه گذاران منتظر عرضه ارز 4200 بودند که این اتفاق نیافتاد؛ به همین دلیل نیز بازار مثبت شد اما خیلی احساسی؛ دراین شرایط بعد از افزایش بی رویه قیمت سکه آتی و البته کاهش قیمت در بازار شاهد افزایش فروش در بازار بودیم،  این موضوع سبب کاهش مجدد قیمت ها در این بازار شد.