۰ نفر

شاپور محمدی در دیدار نوروزی مقامات ارشد بازار سرمایه اعلام کرد:

بازگشایی نمادهای بانکی؛ تحقق تعهد

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۲۴
کد خبر: 263036
بازگشایی نمادهای بانکی؛ تحقق تعهد

کانون کارگزارن امسال هم میزبان مراسم بازدید نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه بود. در این مراسم رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بررسی اقدامات و موفقیت های سال گذشته این سازمان بورس ضمن اشاره به دورنمای اقدامات در نظر گرفته شده برای سال جدید گفت: بازگشایی نمادهای بانکی تعهدی بود که در این دوره محقق شد.

اقتصاد آنلاین_لیلی شهیر؛ امروز دوشنبه بیستم فروردین مانند دو سال اخیر، کانون کارگزاران میزبان دیدار نوروزی مدیران ارشد بازارسرمایه بود. این مراسم با سخنرانی دبیرکل کانون کارگزاران، روح الله میرصانعی پیرامون عملکرد یکساله کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار آغاز شد و با سخنان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه پیدا کرد.   

میرصانعی در سخنان خود به همکاری مناسب بین کانون و سازمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کاهش زمان تسویه معاملات (ازT+3  به T+2 )، همکاری کانون با کمیته رسیدگی به تخلفات، استعلام سلامت مدیران عامل کارگزاران از کانون برخی از اقدامات انجام شده هستند.

 او هدف اولیه کاهش زمان تسویه معاملات را افزایش سرعت و گردش معاملات دانست و گفت:بیشتر فعالان بازار سرمایه همواره در حال تغییر پرتفوی سهام خود (خرید و فروش) هستند، اگر در این چرخه بتوانند منابع مالی خود را در کوتاه ترین زمان دریافت کنند، فرصت سرمایه‌گذاری بهتر نصیبشان خواهد شد، در نتیجه افزایش ارزش و حجم معاملات را خواهیم داشت.

دبیرکل کانون کارگزاران در ادامه بیان کرد: کانون کارگزارن امروز بیش از قبل به یک تشکل خود انتظام نزدیک شده و سعی کرده در این خصوص بی طرفی خود را حفظ کند. سعی ما در کانون این است که دغدغه اعضا را به سازمان بورس منتقل کنیم و بالعکس دغدغه های نظارتی سازمان را نیز تا حد امکان برطرف کنیم.

میرصانعی همچنین افزود: سال گذشته کانون پیشنهاد اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری را مطرح کرد که هم اکنون این اصلاحیه در کمیته تدوین مقررات در حال بررسی است. شایان ذکر است که این اصلاحیه توان کارگزاری ها را برای وصول مطالبات افزایش می‌دهد.

تمرکز بر سرمایه گذاران خارجی راهی برای سودآوری بیشتر

در ادامه این مراسم شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادر نیز کارگزاران را اولین نقطه اتصال سرمایه گذاران با بازار سرمایه دانست و  به ارائه آماری از سال گذشته بورس اوراق بهادار پرداخت. 

او حجم معاملات را در سال 95 حدود 195 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این رقم در سال 96 به 247 هزار میلیارد تومان رسید.

سخنگوی سازمان بورس، همچنین بازده بورس تهران و فرابورس ایران را در سال گذشته حدود 25 درصد دانست و آن را مناسب توصیف کرد.

محمدی با بیان اینکه در بورس کالا نیز شاهد رشد خوب معاملات گندم و افزایش حجم قراردادهای آتی بوده ایم ، تاکید کرد: حجم معالات بورس کالا  در سال گذشته به ۱۱۷هزار میلیارد تومان رسید که یک رکورد تاریخی به شمار می رود. 

او همچنین تصریح کرد: شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز امسال اولین مجمع الکترونیکی را برگزار خواهد کرد.

رییس سازمان بورس به اقدامات مهم انجام شده در شالهای پیش این حوزه اشاره و تصریح کرد: بهره برداری از سامانه معاملات به روز رسانی شده،  سامانه جدید نظارت موسوم به سامانه اسمارت، کدال 360 درجه و سامانه اطلاع رسانی تکالیف ناشران بورسی برخی از این اقدامات مهم هستند.

محمدی افزود: سال گذشته بهره برداری اولیه از سامانه معاملات آغاز شد و  امسال نیز قرار است سامانه فرابورس به بهره برداری برسد.

سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: امسال در راستای حمایت از شرکت های داخلی، سامانه معاملاتی جدید را به کمک دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داخلی عملیاتی خواهیم کرد.

او همچنین اظهار کرد: حد اعتباری موضوع دیگری بود که بخش عمده کار آن در سال 96 انجام شد. علاوه بر این،  دستورالعمل توقف و بازگشایی که کانون ها در آن همکاری بسیار خوبی کردند اصلاح شد و توقف های بلندمدت بسیار کاهش یافت.

 بازگشایی نماد بانک ها از دیگر موضوعاتی بود که سخنگوی سازمان بورس در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع از تعهدات اولیه او در بدو ورود به سازمان بود که البته محقق شد و هم اکنون اکثر نمادهای بانکی به جز یکی دو مورد باز هستند؛ بازگشایی بقیه نمادها نیز در سال جدید پیگیری خواهند شد.

محمدی در ادامه به فهرستی از برنامه های این نهاد ناظر در سال 97  که در جلسه 11 بهمن 96 در هیات مدیره سازمان مطرح شده بود، اشاره کرد و گفت: عملیاتی کردن حساب معاملاتی کارگزاران، اصلاح و یکسان سازی اساسنامه صندوق های سرمایه گذاری، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری، تدوین برنامه جامع پیش گیری از تخلفات، تدوین دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، بازنگری در آیین نامه انضباطی و  یکسان سازی دستورالعمل ثبت های حسابداری کارگزاران، رسیدگی به موارد مهمی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، تدوین دستورالعمل قراردادهای آتی و اختیار معامله  روی سبد سهام و تدوین دستورالعمل فروش استقراضی بخشی از این برنامه ها بود.

او همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در هفته آینده از شرکت های کارگزاری خواست که با جدیت تمام در این نمایشگاه حضور داشته باشند و آن را به عنوان تضمین سال های آینده در نظر بگیرند؛ چرا که برگزاری این گونه نمایشگاه ها را نمی توان هزینه تلقی کرد.

محمدی برای نتیجه گیری مناسب تر شرکت های بورسی و سودآوری بیشتر گفت باید پای سرمایه گذار خارجی به بوس باز شود و در این راستا استفاده از نمایشگاه بورس بهترین محل برای بازاریابی شرکت های بورسی است که باید به طور جدی در نظر گرفته شود.