۰ نفر

اقتصادآنلاین از تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

تخته گاز بورس بدون حضور خودرویی‌ها/ شاخص کانال ۹۷هزار واحد را پس گرفت

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 262971
تخته گاز بورس بدون حضور خودرویی‌ها/ شاخص کانال ۹۷هزار واحد را پس گرفت

بعد از افت 438 واحدی شاخص کل در روز گذشته، امروز بازار از ابتدای صبح کار خود را سبزرنگ آغاز کرد و در پایان با صعود 779 پله‌ای (رشد 0.81 درصدی) در ارتفاع 97 هزار و 120 واحد آرام گرفت.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ بعد از پرواز دیروز دلار و افت 438 واحدی شاخص کل، امروز بازار در شرایط متعادلی کار خود را ادامه داد. البته تاثیر افزایش نرخ ارز بر سهام صادراتی نیز اقبال سهامداران را به سمت نمادهای صادرات محور متوجه کرده است.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز بورس٬ شاخص کل دوباره به کانال 97 هزار وارد شد، اما شاخص هم وزن در خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و با افت 155 واحدی (کاهش 0.91 درصدی) کانال 17 هزار واحد را از دست داد. به نظر می رسد با افزایش ریسک سیستماتیک نرخ ارز، اقبال سهامداران و فعالان بازار به سمت نمادهای بزرگتر و با وزن بیشتر است، از این رو نمی توان وضعیت مناسبی را برای نمادهای کم وزن بازار متصور بود.

حجم معاملات امروز بورس با جهش 40 درصدی نسبت به روز گذشته به یک میلیارد و 42 میلیون ورقه بهادار و ارزش 213 میلیارد تومان رسید که از این میزان بیش از یک هزار و 80 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. گفتنی است این رقم برای دو ماه گذشته رکورد جدیدی محسوب می شود.

در بین گروه های صنعت، دو گروه فلزی و نفتی روز مثبت و پُر تقاضایی را شروع کردند و همچنین در گروه کانه های فلزی شاهد سبزپوشی یکدست همه نمادها بودیم. البته گفتنی است با افزایش نرخ ارز و همچنین قرار گرفتن قیمت های جهانی فلزات و نفت در مدار صعودی، این وضعیت مثبت برای دو گروه مذکور دور از انتظار نبود.

اما گروه خودرو همچنان با بی مهری بازار و سهامداران روبه رو بود و همه نمادهای این گروه در محدوده های منفی معامله شدند تا جایی که «خودرو» برای هشتمین روز متوالی رنگ قرمز را به خود دید. همچنین فشار فروش در دو نماد اصلی این گروه یعنی «خودرو» و «خساپا» سبب افت قیمتی 3.5 درصدی برای لیدرهای خودرویی شد. اینطور به نظر می رسد که افزایش نرخ ارز و همچنین محتمل تر شدن ریسک های سیاسی٬ فضای معاملاتی گروه خودرو را غبارآلودتر از گذشته خواهد کرد.

ترین های بورسی

در گروه های صنعت نیز گروه فلزات اساسی گوی سبقت را از باقی صنایع ربود و بیشترین ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص داد. در ادامه گروه خودرو و مواد شیمیایی بیشترین ارزش معاملات امروز را  داشتند. همچنین رفتار حقیقی ها نشان از آن داشت که روز جاری بسیار کمتر از روز گذشته سهام فروختند و اغلب در نقش خریدار برای گروه های نفتی و فلزی ظاهر شدند. در نهایت امروز شاهد تغییر مالکیت 4 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی بودیم که همچون روزهای گذشته بیشترین واگذاری ها در نماد «وبصادر» انجام شد.

در بین نمادهایی که شاخص را تقویت کردند، «فولاد» بسیار خوش درخشید و 214 واحد دماسنج بازار را بالا برد. پس از آن «فارس» و «فخوز» به ترتیب با 184 و 65 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما در سوی منفی های بازار نمادهای «همراه»، «وبملت» و «خودرو» هرکدام به ترتیب 57، 38 و 36 واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

نگاهی به گروه سبزپوش امروز

به طور کلی امروز در گروه فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی شاهد رشد تقاضا بودیم تا جایی که بیشتر نماد ها در این دو گروه سبزپوش شده و حتی طعم شیرین صف خرید را چشیدند. و اما در گروه روی «فاسمین» که از دیروز مورد توجه بازار قرار گرفته و مسیر حرکت قیمت را تغییر داده است، با صف خرید اگرچه اندک٬ بیشترین حجم معاملات سال 97 را تجربه کرد و قیمت سهام خود را از 600 تومان به 644 تومان رساند.

در این گروه «باما» نیز با صف خرید٬ خود را به مرز 962 تومان رساند و «کبافق» هم  دو روزی است که به کاهش قیمت سهام پایان داده و با افزایش قیمت از 1500 تومان به محدوده 1600 تومان رسید. با توجه گزارش های عملکرد اسفند ماه خوبی که شرکت های مذکور روانه بازار کردند٬ هر کدام در مجموع 12 ماه موفق به کسب درآمد به ترتیب (کبافق، فاسمین و کاما) 93 ، 525 ، 180 هزار میلیارد تومان شده و با این حساب شرکت معادن بافق توانست 111 درصد و شرکت کالسیمین 122 درصد و شرکت باما 104 درصد از بودجه پیش بینی شده خود را پوشش دهند. البته با وجود رشد روز افزون نرخ جهانی روی و همچنین قیمت دلار چنین عملکردی دور از انتظار نبود. اما همچنان بازار در انتظار تعدیل های سبز رنگ این گروه است تا بتواند حق خود را نسبت به رشد قیمت دلار بگیرد.

گفتنی است در ماه ابتدایی سال جدید شاهد نوسانات مثبت دو اهرم پر قدرت حاکم در این صنعت یعنی قیمت دلار و همچنین نرخ جهانی روی هستیم و از آنجا که بیشتر محصولات شرکت های این گروه، صادراتی بوده و مابقی آن هم به نرخ صادراتی یا حتی بیشتر در داخل به فروش می رسد، انتظار می رود شرکت های حاضر در این صنعت عملکرد خوبی را در گزارش های ماهانه به نمایش بگذارند و نظر بسیاری از فعالان بازار را به خود جلب کنند و توقع سهامدارانشان را در رابطه با گزارش عملکرد سه ماهه بالا ببرند.

در گوشه و کنار این گروه پُر تقاضا، «فزرین» هم که سهم کوچکی محسوب می شود، امروز با صف خرید یک میلیونی به کار خود پایان داد. پس از افت 25 درصدی قیمت سهام این شرکت در دو ماه پایانی سال گذشته٬ در حال حاضر در بازه 525 تا 600 تومان نوسان می کند. حال باید دید این نماد به روند رشد قیمت ادامه می دهد و خود را به قیمت های تاریخی قبلی می رساند یا در بازه ای محدود به نوسانات خنثی مشغول می شود.

گفتنی است این شرکت در اسفند ماه با فروش 15 میلیارد تومان توانست 16 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده خود را محقق کند و در طول 12 ماه سال 96 نیز با فروش 99 میلیارد تومان که بیشتر آن حاصل فروش کنسانتره روی است٬ توانست 7 درصد فراتر از بودجه تعیین شده را عملی کند.

«کیمیا»هم که جا پای فزرین گذاشته و با فشار تقاضا رو به رو بود، در محدوده قیمتی 1347 تومان قرار گرفت. این نماد در گزارش اسفند ماه با فروش حدود 34 میلیارد تومانی انواع کنسانتره روی، موفق شد تا رکورد جدیدی در فروش را ثبت کند و 39 درصد از بودجه تعیین شده خود را پوشش دهد؛ با این حساب در 12 ماه سال گذشته توانسته است به تحقق قابل توجه 134 درصدی بودجه خود دست یابد.

کدالی های بااهمیت

امروز شاهد تعدیل مثبت 9 درصدی در «فخوز» بودیم. شرکت فولاد خوزستان در گزارشی خبر از افزایش سود پیش بینی شده خود برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 داد. طبق این گزارش سود هر سهم از 1053 ریال به 1150 ریال افزایش یافته است. همچنین گفتنی است این شرکت برای 9 ماهه منتهی به 30 آذر 96 پوشش 64 درصدی سود به مبلغ 735 ریال را به ثبت رسانده است.

اما از سویی دیگر شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی در اطلاعیه ای از شناسایی زیان در این مجموعه شفاف سازی کرد. در این گزارش آمده است: 96 درصد فروش بودجه شده شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 محقق شده است اما افزایش 61 درصدی هزینه های مالی به دلیل عدم تسویه تسهیلات دریافتی از بانک ها بوده که همانند مشابه سال 1395 به شرکت تحمیل شده است. از سویی دیگر کاهش 9 درصد مربوط به سود ناخالص (حاصل از عدم تحقق فروش برآوردی و قیمت تمام شده آن) و 15 درصد مربوط به افزایش هزینه های عمومی، اداری و فروش بابت بازخرید سنوات بازنشستگی زود هنگام نیروی انسانی از دلایل اصلی زیان ده شدن مجموعه به حساب می آید.

در گروه خودرویی شرکت صنعتی نیرو محرکه در گزارش عملکرد آخرین ماه سال گذشته مبلغ فروش خود را 61.8 میلیارد تومان اعلام کرده است. این درحالی است که مبلغ فروش کل سال این شرکت 646 میلیارد تومان گزارش شده است که پوشش 9.5 درصدی فروش را برای اسفندماه نشان می دهد.

کوتاه از فرابورس

شاخص فرابورس هم افت روز گذشته را به طور کامل جبران کرد و با افزایش 10.9 واحدی به پله یک هزار و 96 واحد رسید. در این بازار نیز 245 میلیون ورقه بهادار به ارزش 251 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 67 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین گفتنی است در تابلوی فرابوس نیز نمادهای نفتی پیشتاز بودند؛ از این رو «مارون» و «زاگرس» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند.