۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۳توقف و ۴بازگشایی در معاملات امروز/ بلوک «وآداک» اواخر فروردین عرضه می‌شود

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 260607
۳توقف و ۴بازگشایی در معاملات امروز/ بلوک «وآداک» اواخر فروردین عرضه می‌شود

امروز چهارشنبه هشتم فروردین 1397، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز چهارشنبه هشتم فروردین 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها عمدتا به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت و نوسان های بیشتر از ۲۰ درصدی قیمت سهام و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها و برگزاری مجامع صادر کردند. در مجموع امروز سه نماد متوقف شدند. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، چهار نماد کشف قیمت شدند. یکی از اخبار مهم امروز اینکه طبق اعلام ناظر فرابورس، بلوک 49.42 درصدی شرکت صنعت و تجارت آداک در نماد معاملاتی «وآداک4» روز دوشنبه 27 فروردین 97 از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه می شود.

بورس:

•    ادامه توقف «غاذر»: شرکت کشت و صنعت پیاذر که پیشتر خبر از فروش یک دارایی داده بود و به همین دلیل نماد آن متوقف شده بود، قرار بود امروز بازگشایی شود اما طبق اعلام ناظر بازار، توقف این نماد با توجه به رعایت نشدن ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت ادامه می یابد.

•    توقف «کمنگنز» به خاطر نوسان قیمتی: نماد شرکت معادن ‌منگنز ایران‌ (کمنگنز) با توجه به تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شد.این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

•    بازگشایی «مرقام»: نماد شرکت ایران ارقام (مرقام) که اطلاعات با اهمیت درباره یک قرارداد منتشر کرده بود، امروز در قیمت 295 تومان بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 295 تومان و 9 ریال و قیمت پایانی 297 تومان و 5 ریال (4.79 درصد مثبت) بود.

فرابورس:

•    توقف «بصبا» به خاطر تعدیل منفی: نماد شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا (بصبا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل منفی متوقف شد.شرکت خبر از تعدیل منفی 148 درصدی سود هر سهم (55 تومان زیان به ازای هر سهم) داده است. بر این اساس، صورت پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به  29 اسفند 96 در پایان سال 1395 با در نظر گرفتن استفاده از قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تهیه و تنظیم شده است. با توجه به این قانون مبلغ 2،604،372 میلیون ریال درآمد غیر عملیاتی ناشی از تفاوت نرخ ارز زمان دریافت تسهیلات یورویی (15،874 ریال) و زمان ترازنامه است که این موضوع منجر به پیش بینی 1،137 ریال سود خالص هر سهم شد اما به دلیل عدم امکان پرداخت مطالبات این شرکت توسط وزارت نیرو ، این شرکت قادر به پرداخت اقساط معوق خود نشد و در نتیجه بهره مندی از قانون مورد اشاره میسر نشد. با توجه به تمدید قانون در تاریخ 28 اسفند 96 تا پایان شهریور 97، شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا قصد دارد در شش ماهه نخست سال جاری شرایط استفاده را فراهم کرده و مشمول قانون شود، که در این صورت با تبدیل وام ارزی به ریالی این شرکت متحمل زیان هنگفت تسعیر ارز نخواهد شد. با مثبت شدن هزینه ها و درآمدهای غیر عملیاتی و با توجه به برخورداری شرکت از سود عملیاتی، این شرکت زیان ده نخواهد شد. همچنین هزینه های مالی شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا ناشی از تسعیر مانده های ابتدای سال تسهیلات ارزی بانک ملت به نرخ ارز رسمی پایان سال است و علت افزایش آن، عمدتا ناشی از افزایش نرخ یورو از مبلغ 34،851 ریال به مبلغ 46،480 ریال و افزایش سود و جرایم معوق است. قرار بود این نماد امروز تا ساعت 10 بازگشایی شود اما این اتفاق نیفتاد.

•    بازگشایی «شسم»: نماد شرکت تولید سموم علف کش (شسم) بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده و عدم اظهارنظر حسابرس نسبت به صورت های مالی منتهی به 30 اسفند 95، امروز آماده انجام معامله شد و 577 تومان و 2 ریال قیمت خورد، قیمت آخرین معامله 552 تومان و قیمت پایانی 570 تومان و 9 ریال (یک درصد منفی) بود.

•    «وتعاون» بازگشایی می شود: نماد شرکت بیمه تعاون (وتعاون)، به تابلو پایه ج منتقل شد و پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و اعمال افزایش سرمایه، امروز آماده انجام معامله شد و 97 تومان و 9 ریال قیمت خورد، قیمت آخرین معامله هم همین رقم (22.38 درصد مثبت) و قیمت پایانی 85 تومان و 4 ریال (6.75 درصد مثبت) بود.

•    عرضه بلوک «وآداک»: میزان 49.42 درصد (چهل و نه ممیز چهل و دو صدم درصد) سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت صنعت و تجارت آداک (سهامی عام) در نماد معاملاتی «وآداک4» با قیمت پایه کل 223 میلیارد و 643 میلیون تومان، روز دوشنبه 27 فروردین 97 از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه می شود.

بورس