۰ نفر

رمزگشایی از بازگشت مثبت «وتجارت»

بانک تجارت در بورس آفتابی شد

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۰۲
کد خبر: 260370
بانک تجارت در بورس آفتابی شد

در جریان معاملات دومین روز کاری بورس در سال 97، نماد بانک تجارت با توجه به انتشار اطلاعات میاندوره ای و اعلام مواضع سازمان بورس بازگشایی شد و سهام این بانک بعد از هشت ماه مورد داد و ستد قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، با این رویداد بیش از 70 میلیون سهم بانک تجارت به ارزش 4.3 میلیارد تومان از سوی اشخاص حقیقی به تعداد 32 میلیون و 721 هزار سهم و اشخاص حقوقی به تعداد 37 میلیون و 351 هزار سهم خریداری و طی آن برخلاف دو بانک صادرات و پارسیان که در روز اول بازگشایی نماد در 23 اسفند با ریزش 49 و 10 درصدی قیمت به تابلو بازگشتند، هر سهم «وتجارت» با رشد بیش از پنج درصدی از 597 ریال 27 تیر ماه سال گذشته به 628 ریال رسید تا استقبالی متفاوت از سهام این بانک شکل گیرد.

این درحالی است که بانک تجارت در عملکرد 9 ماهه، 1,248 ریال زیان محقق کرد (معادل بیش از 6.1 هزار میلیارد تومان ) و دلایل آن را ناشی از سه عامل کاهش سود تسهیلات، افزایش سود پرداختی به سپرده ها و افزایش ذخایر مطالبات مشکوک الوصول اعلام کرد.

برخی از فعالان بازارسرمایه با اشاره به دفاع رئیس جمهور از بانک ها در مجمع سالانه 13 اسفند بانک مرکزی، تاکید بر خروج بانک ها از بنگاهداری، برنامه حمایتی دولت، گذر از پیچ طولانی ابهامات دو سال گذشته بانک مرکزی، کاهش نرخ سود، اجرای استانداردهای بین المللی حسابداری، بازگشت هر بانک مشمول اصل 44 به بورس و...، معتقدند مهمترین مشکل صنعت بانکداری زیان عملیاتی و عدم تسویه مطالبات دولت بوده و در صورت عملی شدن وعده های دولت به خصوص پرداخت بدهی بیش از 100 هزار میلیارد تومانی و افزایش تعامل بین المللی، آینده این گروه در بازار سهام روشن و مثبت خواهد شد.

بررسی وضعیت بانک تجارت طبق اطلاعات رسمی وزارت اقتصاد نشان می دهد 46 درصد از بدهی دولت در بخش بانک های بخش خصوصی مربوط به این بانک بوده که حدود 32 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و در صورت تسویه و تهاتر این رقم و با توجه به شفافیت صورت های مالی و رعایت استانداردهای حسابداری و برخورداری از ساختارهای مناسب شبکه گسترده، حضور مدیریت جدید و...، می تواند فصل نوینی را شروع کند و در زمانی کوتاهی به سودآوری برسد.

علاوه بر این، آنچه برای بانک ها اهمیت دارد به ویژه بانک تجارت که حائز رتبه اول در گشایش LC داخلی، صدور ضمانت نامه های ریالی و ارزی بوده و سهم بسزایی در اخذ درآمدهای کارمزدی دارد، نقش آفرینی بانک مرکزی و دولت در نظارت بر اجرای صحیح نرخ سود سپرده ها و تسهیلات است.

با این اوصاف انتظار می رود دولت و بانک مرکزی با عمل به وعده ها و تحقق برنامه‌های حمایتی، زمینه ساز بهبود وضعیت بانک های حاضر در بورس از جمله بانک های تجارت، صادرات، ملت و... باشد تا سهام این گروه که سال ها یکی از کم ریسک ترین های بازار سهام ایران بوده، به جایگاه شایسته رسیده و در کنار سپرده گذاران که با خیال راحت قادر به شناسایی سود هستند، سهامداران هم بتوانند از بانک ها سود کسب کنند.