۰ نفر

یک کارشناس معاملات کالایی:

تختال در بورس کالا پایین‌تر از نرخ جهانی معامله شد

۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۲۴
کد خبر: 259532
تختال در بورس کالا پایین‌تر از نرخ جهانی معامله شد

این کارشناس معاملات کالایی عنوان کرد: هفته جاری 30 هزار تن تختال در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که با احتساب قیمت پایانی کشف شده، بازهم قیمت این محصول زیر نرخ های جهانی است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، 30 هزار تن تختال C شرکت فولاد خوزستان شنبه این هفته با قیمت 22 هزار و 53 ریال به ازای هر کیلوگرم در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه شد که این محصول در نهایت با رقابت 5.47 درصدی نسبت به قیمت پایه تعیین شده و تقاضای 63 هزار و 500 تنی برای خرید آن، مورد معامله قرار گرفت.

در همین ارتباط، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در خصوص انجام این معامله در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران اظهار کرد: این عرضه با استقبال خریداران مواجه شد و با توجه به اینکه معامله مذکور اعتباری بود و خریدار می توانست با استفاده از گشایش اعتبارات اسنادی(LC) و یا ضمانت نامه بانکی تسویه کند، مورد اقبال خریداران قرار گرفت.  

علی‌اصغر بهرامی افزود: دلیل دیگر برای استقبال از این معامله و انجام رقابت برای خرید محصول تختال  C این مجتمع فولادی تعیین قیمت پایه عرضه زیر قیمت های جهانی بود. به طوریکه با وجود رشد 5 درصدی قیمت در رقابت خریداران، قیمت پایانی این محصول زیر نرخ های جهانی معامله شد.

وی افزود: ضمن اینکه با توجه به انجام معامله در آخرین روزهای سال، معمولا قیمت های سال جاری به دلیل نرخ تورم در سال بعد پایین تر است و این مولفه در کنار دو عامل دیگر موجب افزایش تقاضا برای این معامله شد.

بهرامی ادامه داد: بر همین اساس، طی معاملات روز جاری در تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد انجام رقابت بین خریداران تا 5.47 درصد بالاتر از قیمت پایه اعلامی بودیم. ضمن اینکه در بازار نیز قیمت ورق در حدود 28 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم است؛ به این ترتیب عرضه تختال از نظر خریداران ارزندگی داشت و تقاضای حدود دو برابری نسبت به میزان عرضه برای آن شکل گرفت.

این کارشناس حوزه کالایی در خصوص ارزیابی خود از روند معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا اظهار کرد: در سال جاری روند قیمت های جهانی هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده نسبت به سال قبل بهتر بود و همین امر معاملات این تالار را با اقبال همراه ساخت. ضمن اینکه افزایش امیدواری ها به بخش مسکن نیز نوید بهبود شرایط را می داد و باعث رشد تقاضا برای محصولات فولادی شد.

بهرامی در بیان پیش بینی خود از سال آینده گفت: با توجه به برنامه آمریکا برای افزایش تعرفه محصولات فولادی به 25 درصد، باید به فکر بازارهای بین المللی و برنامه ریزی برای صادرات خود باشیم. چرا که کشور به اندازه میزان تولید محصولات فولادی مصرف ندارد و باید برای این مازاد تولید به دنبال بازارهای جدید باشد تا همزمان با حرکت به سمت افق 1404 و رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تنی تولید محصولات فولادی، با عقبگرد تولید واقعی و کاهش ظرفیت ها مواجه نشویم.

بر اساس این گزارش، بررسی ها نشان میدهد قیمت جهانی تختال حداقل 540 دلار است که با احتساب دلار 4850 تومانی اوایل هفته در حدود 2620 تومان در هر کیلو می شود که در مقایسه با قیمت 2325 تومانی تختال در بورس کالا، قیمت داخلی حدود 12 درصد پایین‌تر از نرخ جهانی بوده است.