۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید گزارش می‌دهد

افزایش سرمایه ۴۰درصدی در دستور کار «گوهران»/ تاسیس صندوق بازارگردانی و ورود به حوزه فین تک در برنامه‌های آتی شرکت/ تقسیم سود ۶۶.۶درصدی «گوهران»

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵
کد خبر: 258387
افزایش سرمایه ۴۰درصدی در دستور کار «گوهران»/ تاسیس صندوق بازارگردانی و ورود به حوزه فین تک در برنامه‌های آتی شرکت/ تقسیم سود ۶۶.۶درصدی «گوهران»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید روز گذشته برگزار شد و تقسیم سود ۱۶ تومانی به ازای هر سهم معادل حدود ۶۶.۶ درصد از سود خالص هر سهم مورد تصویب قرار گرفت.

اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید روز گذشته با حضور 98 درصد از سهامداران در محل تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران رسمیت یافت و برگزار شد. دستور جلسه مجمع استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی منتهی به 30 آذر ماه 1396، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، تعیین پاداش هیات مدیره، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره و سایر موارد بود.

رخدادهای بین المللی موثر بر اقتصاد در سال ۲۰۱۷

در ابتدای جلسه، سیاوش وکیلی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید به ارائه گزارشی از عوامل کلان موثر بر اقتصاد جهان و ایران پرداخت: در سال مالی مورد گزارش شرکت، وقایع مهمی در حوزه سیاسی و اقتصادی در سطح بین الملل و همچنین در سطح ملی رخ داد که به نحوی بر شرایط اقتصادی و فضای سرمایه‌گذاری ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثرگذار بودند. این رخدادها در سطح بین المللی معطوف به رشد بسیار سریع بازارهای مالی و به خصوص کومودیتی، حباب بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، شاخص‌های تجارت در بالاترین سطوح اخیر، شاخص هراس پایین به زیر 9 واحد و رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو از جمله اتفاقات خوب سال ۲۰۱۷ بود.

او هفت اتفاق مهم در عرصه اقتصادی جهانی را افزایش قیمت بهای نفت، آرامش سهامداران، رشد سریع بازارها، بهبود تجارت جهانی، افزایش نرخ تورم جهانی، بیت کوین و نگرانی‌ها از بدهی چین دانست و توضیح داد: در سال ۲۰۱۷ قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضای کارخانه‌ها پس از توسعه فعالیت‌های اقتصادی به خصوص در کشور چین، آرام و با ثبات افزایش یافت که این افزایش قیمت ناشی از بی‌قراری‌های سیاسی منطقه‌ای نیست که وضعیت قیمت را به سرعت ناپایدار کند. نکته دیگر اینکه حس اطمینان بین سهامداران در خصوص اقتصاد جهانی موضوع حائز اهمیتی است. شاخص هراس وال استریت در سال مالی مورد گزارش با رسیدن به زیر ۹ واحد رکورد زد و این نشان از احتمال پایین تر رفتار هیجانی سهامداران است. به علاوه، بازارهای سهام جهانی در سال ۲۰۱۷ روند رو به رشد سریعی را در پیش گرفتند به طوری که بورس‌های ۴۷ کشور، با 16.3 درصد رشد از 71 هزار و  671 میلیارد دلار به 83 هزار و 290 میلیارد دلار رسیده است. این رشد ناشی از رشد سریع بورس‌های نوظهور و کشورهای کوچک مانند بلاروس، ویتنام، جزایر سیشل و... و برنامه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای کاهش نرخ مالیات شرکت‌های آمریکایی بود. لایحه مالیاتی ترامپ که در دسامبر در کنگره به تصویب رسید، امیدواری‌ نسبت به پرداخت سود نقدی بهتر به سهامداران شرکت‌ها را افزایش داد. براساس تقسیم بازده در بازارهای جهانی، قاره آسیا بهترین عملکرد را در میان دیگر رقبا داشته و ارزش بازار در بازارهای آسیایی در سال ۲۰۱۷ به 28 هزار و 900 میلیون دلار رسیده و نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد 25.7 درصدی داشته است. ارزش بورس نیویورک با 15 درصد رشد به رقم 22 هزار میلیارد دلار رسید و ارزش بورس نزدک هم با  28 درصد رشد به مرز 10 هزار میلیارد دلار رسید. ارزش بورس لندن با وجود رویداد‌های مربوط به برگزیت، با رشد 30 درصدی مواجه شد و به 4300 میلیارد دلار رسید. نرخ رشد اقتصادی چین نیز با افزایش قیمت سهام معدنی در مقابل شاخص دلار و افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به اقتصاد چین، در نهایت سال ۲۰۱۷ را با 6.9 درصد افزایش به پایان رساند.

او درباره بهبود تجارت جهانی نیز گفت: برای سنجش رشد تجارت جهانی، از شاخص درای بالتیک (BDI) استفاده می‌شود. این شاخص هزینه‌های انتقال محموله‌های خشک برای کومودیتی‌هایی مانند گندم، برنج و ذغال را اندازه می‌گیرد. جهش در تقاضای حمل این محصولات، نشان‌ دهنده رشد اقتصاد جهانی است. در سال 2017 این شاخص به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسید. با ایجاد ثبات سیاسی در اروپا و بهبود یورو پس از سال‌ها ناآرامی و همچنین روند رو به توسعه چین، برخلاف نگرانی‌هایی که از بابت کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور وجود داشت، پس از حدود یک دهه از بحران مالی، در سال ۲۰۱۷ اقتصاد جهانی بار دیگر به روند رو به رشد بازگشت. رشد تجارت واقعی جهانی از 2.6 درصد در سال ۲۰۱۶ به 4.8 درصد در سال‌ 2017 رسید و تولید ناخالص داخلی جهان با جهش نسبت به رشد 3.1 درصدی سال ۲۰۱۶، حدود 3.6 درصد افزایش یافت.

وکیلی در رابطه با افزایش نرخ تورم جهانی گفت: کاهش ارزش پوند پس از ماجرای برگزیت در سال 2016 باعث افزایش واردات مواد غذایی و قیمت سوخت شد که با خود افزایش تورم در سال 2017 را به همراه داشت اما با وجود اعلام آمارهای مثبت درخصوص اشتغال، در بین اقتصادهای توسعه یافته افزایش چندانی در سطوح نرخ‌های دستمزد در سال ۲۰۱۷ صورت نگرفت.

او سال ۲۰۱۷ را سال درخشش و جلب نظر ارزهای دیجیتال دانست و گفت: بیت کوین در ابتدای سال حدود یک هزار دلار ارزش داشت و بهای آن در اواسط دسامبر به حدود 20 هزار دلار رسید. نوسانات قیمت این ارز دیجیتال بسیار شدید بود.

وکیلی درباره نگرانی‌ها از بدهی چین نیز گفت: بدهی‌های چین که به سرعت در حال انباشته شدن است و از زمان بحران مالی، چهار برابر شده، در سال ۲۰۱۷ به یک نگرانی جدی تبدیل شد، هرچند که تاکنون باعث آشفتگی در بازارهای جهانی نشده است. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که اکنون بدهی‌های چین در مقایسه با قواعد بین‌المللی بالاست. مجموع کل ارزش اوراق بدهی دلاری چین در پایان ماه دسامبر نسبت به سال 2016  به میزان 126 هزار و 500 میلیون دلار افزایش یافت و به 1.18 تریلیون دلار رسید.

رخدادهای موثر بر اقتصاد در ایران

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با اشاره به اینکه در سال 2017 ایران میزبان تحولات اقتصادی بود که بیشتر به دنبال رفع تحریم‌های هسته‌ای ایجاد شد، درخصوص نرخ رشد و تورم ایران توضیح داد: بانک جهانی نرخ رشد  GDP ایران را براساس قیمت‌های ثابت 3.6 درصد و براساس قیمت نهاده‌های ثابت، 3.5 درصد اعلام کرده است. همچنین نرخ تورم در این سال در محدوده عدد 10 درصد شناور بود.

او درباره تامین مالی خارجی در ایران گفت: ایران بزرگترین قرارداد خط اعتباری خود را در سال‌های اخیر با Eximbank کره جنوبی در ماه اوت امضا کرد که براساس آن 8 میلیارد یورو وام برای تامین مالی پروژه‌های مختلف در ایران تخصیص داده شده است. قرارداد دیگر بین CITIC Trust چین و پنج بانک ایرانی در ماه اکتبر امضا شد و مقرر شد تا خط اعتباری به میزان 10 میلیارد دلار برای حمایت از پروژه‌ها در ایران تخصیص داده شود. همچنین ایران پس از توافق هسته ای، دو قرارداد در مجموع به ارزش 1.8 میلیارد دلار با Oberbank اتریش و Danske Danish در 21 سپتامبر امضا کرد.

او با بیان اینکه دو بورس فعال ایران یعنی بورس تهران و فرابورس در میانه جدول بورس‌های دنیا قرار گرفته‌اند، توضیح داد: بورس تهران در سال 2017 میلادی با 103 میلیارد دلار ارزش در رتبه 44 بورس‌های دنیا قرار گرفت و فرابورس ایران که قدمت کمتری نسبت به بورس 50 ساله تهران دارد در رتبه 63 قرار گرفته است. ارزش فرابورس ایران در سال 2017 میلادی بیش از 1.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین طبق داده‌های موجود ارزش بازار سهام ایران در سال 2017 میلادی بیش از 20 درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل رشد بازار‌های سهام در ایران رشد قیمت جهانی مواد خام و فلزات در سطح جهان بود؛ در سال 2017 میلادی بیشترین رشد ارزش به‌ترتیب مربوط به پالادیوم (54 درصد)، آلومینیوم (34 درصد)، مس (31 درصد)، روی (۲۸ درصد)،  نیکل (۲۶ درصد)، سرب (۲۴ درصد)،  طلا (۱۴ درصد)،  نفت وست تگزاس (۱۲ درصد) و نقره (6 درصد) بوده است. همچنین افزایش قیمت دلار و نفت از دیگر عوامل رشد بازار سهام در ایران بوده است. همگام با افزایش نرخ دلار از تیر ماه 96، آهنگ رشد شاخص بورس ملموس تر می‌شود. به این ترتیب سال مالی مورد گزارش در کنار افزایش تورم نقطه به نقطه و تورم انتظاری، برای بازار سرمایه سال پر رونقی محسوب می‌شود.

معرفی اجمالی شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با موضوع فعالیت اصلی سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار و فعالیت فرعی سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز، سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها ازجمله دارایی‌های فیزیکی و پروژه‌های تولیدی و ساختمانی و ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار، از سال 94 در فرابورس درج نماد شد و سهام آن از سال 95 در این بازار مورد معامله قرار گرفت. سرمایه شرکت دو هزار میلیارد ریال مشتمل بر تعداد دو میلیارد سهم با نام یک هزار ریالی است.

ترکیب سهامداران بر حسب درصد مالکیت در تاریخ 30 آذر ماه 1396 به شرح جدول شماره 1 است.

توسعه گوهران

اعضای حقوقی هیات مدیره و مشخصات نمایندگان حقیقی آنها در هیات مدیره به شرح جدول شماره 2 است.

توسعه گوهران

جایگاه شرکت در بورس

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید طبق گروه بندی صنایع شرکت‌های بورسی در صنعت سرمایه‌گذاری‌ها فعالیت می‌کند. این صنعت معادل دو درصد از ارزش بورس و فرابورس را تشکیل می‌دهد و 22 شرکت سرمایه‌گذاری فعال دارد. به لحاظ سرمایه، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید یازدهمین شرکت حاضر در این صنعت است و در پایان آذرماه 1396 جایگاه شرکت در صنعت از نظر ارزش بازار در رتبه چهاردهم قرار داشته است. این در حالی است که سهم ارزش بازار شرکت از ارزش جاری کل صنعت در سال مالی مورد گزارش دو درصد است. لازم به ذکر است که رتبه افشای اطلاعات شرکت توسعه گوهران امید در بین شرکت‌های فرابورسی در سه ماهه دوم سال 1396 با سه پله ارتقا نسبت به سه ماهه اول این سال، از جایگاه پنجم به رتبه دوم رسیده است.

توسعه گوهران

وضعیت معاملات سهام شرکت در سال مالی منتهی به 30 آذر 96 به شرح جدول شماره 4 است.

توسعه گوهران

وضعیت سرمایه‌گذاری‌های شرکت

عمده فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید در بخش خرید و فروش  دارایی‌های مالی متمرکز است. راهبرد سرمایه‌گذاری عمدتا بر تجزیه و تحلیل بنیادی و تجزیه و تحلیل تکنیکال استوار است. بر این اساس سرمایه‌گذاری‌های شرکت جهت افزایش بازده و کاهش ریسک، مشارکت در صنایع پربازده و نهایتا با هدف افزایش منافع سهامداران صورت گرفته است.

جدول شماره 5 ترکیب سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه مدت در پایان سال مالی مورد گزارش را در مقایسه با سال مالی گذشته نشان می‌دهد.

توسعه گوهران

توسعه گوهران

توسعه گوهران

سرمایه‌گذاری‌های شرکت به تفکیک صنعت در تاریخ 30 آذر 1396 به شرح نمودار شماره 1 است.

توسعه گوهران

نگاهی به عملکرد مالی «گوهران»

سود ناخالص شرکت در سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته که عمدتا به دلیل اصلاح پرتفوی و مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های سودآورتر بوده است. سود عملیاتی شرکت در سال مالی مورد گزارش نسبت به سال مالی قبل 52 درصد کاهش داشته که به دلیل کاهش ناشی از فروش حدود 1.5 درصد از سهام فولاد مبارکه و برگشت 306 میلیارد ریال از ذخیره کاهش ارزش بوده است. سود خالص شرکت نیز به همین دلیل در سال مالی اخیر نسبت به سال مالی پیشین کاهش 51 درصدی داشته است.

ترازنامه شرکت کاهش دو درصدی در دارایی‌های جاری شرکت در سال مالی منتهی به 30 آذر 1396 را نسبت به سال مالی قبل از آن نشان می‌دهند که دلیل اصلی آن کاهش انتقال سهام شرکت‌های وابسته به گروه «امید» به بلندمدت است. بدهی‌های جاری شرکت 107 درصد افزایش داشته که به دلیل تقسیم سود نقدی مصوب مجمع سال مالی گذشته است. حقوق صاحبان سهام نیز رشد سه درصدی داشته که به دلیل انتقال سود تقسیم نشده سال مالی گذشته به سود انباشته است.

ترکیب درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در جدول شماره 8 نشان داده شده است.

توسعه گوهران

سود سهام یکی از منابع عمده درآمد و نقدینگی شرکت این است. پیگیری‌های مستمر رای وصول مطالبات موثر بوده و سود سهام دریافتنی سررسید شده در سال مالی مورد گزارش عمدتا تسویه و دریافت شده است و بخشی از سود سهام ثبت شده در سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 1396 نیز اخذ و پیگیری برای وصول باقیمانده آن تا سررسید مقرر ادامه دارد.

خالص ارزش دارایی‌های شرکت  (NAV)در تاریخ 30 آذر ماه 1396 برابر با 1490 ریال، قیمت سهم در این تاریخ 1002 ریال و نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها 67 درصد بوده است. لازم به ذکر است که خالص ارزش دارایی‌های شرکت در تاریخ مجمع یعنی 22 اسفند ماه 1396 برابر با 1540 ریال بوده است. خالص ارزش دارایی‌ها و قیمت سهم در سال مالی مورد گزارش به تفکیک ماه در جدول زیر آمده است.

توسعه گوهران

برنامه‌های آتی شرکت

برنامه‌های شرکت در راستای اهداف کلان به شرح زیر است:

- شرکت برنامه افزایش سرمایه ۴۰ درصدی را در دستور کار دارد.

- نظارت مستمر بر پرتفوی سهام شرکت با هدف کاهش ریسک و افزایش بازده سرمایه‌گذاری‌ها از طریق جایگزین کردن سهام پر بازده و مشارکت در صنایع با پتانسیل بالا؛

- برنامه ریزی جهت تامین مالی برای تسویه بدهی‌های عمده و سررسید گذشته؛

- استفاده به موقع از امتیازات ایجاد شده در نتیجه اجرای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛

- استفاده از سایر ابزارهای مالی ارائه شده در بورس؛

- برنامه ریزی جهت فروش دارایی‌های غیر سودآور و زیان ده در جهت اصلاح پرتفوی و افزایش سودآوری شرکت؛

- پیگیری مستمر برای وصول مطالبات و سود سهام از شرکت‌های سرمایه پذیر و برنامه ریزی جهت افزایش سرعت این اقدامات؛

- ایجاد صندوق اختصاصی بازارگردانی برای سهام مورد نظر و بهره گیری از فرصت‌های آتی بازار؛

- بررسی و برنامه ریزی جهت مشارکت در استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشابه.

پاسخ به برخی انتقادها

یکی از انتقاداتی که در مجمع از سوی سهامداران خرد مطرح شد، کاهش قیمت سهم بود که انتقاد به عدم حمایت کافی از سهم از سوی سهامدار عمده وارد شد. یکی دلایل کاهش قیمت سهم، وضعیت بازار عنوان شد و سهامدار عمده ابراز امیدواری کرد که در سال مالی جاری حمایت بیشتری از سهم داشته باشد ضمن آنکه ایجاد صندوق بازارگردانی در این راستا موثر خواهد بود. مدیرعامل شرکت در رابطه با انتقادی مبنی بر دلیل نگهداری سهم عمده خود در شرکت کارت اعتباری ایران کیش اظهار داشت که اگر خریدار خوبی وجود داشته باشد و شرایط برای فروش مناسب باشد، از سهامداری این شرکت خارج می‌شویم اما در حال حاضر این سهم را خوب ارزیابی می‌کنیم.

مصوبات مجمع عمومی عادی سالانه

صورت‌های مالی منتهی به 30 آذر 1396 مورد تصویب قرار گرفت. گزارش بازرس قانونی به استماع حاضران رسید و مقرر شد که بند مربوط به تشکیل کمیته ریسک در دستور کار قرار گیرد. درخصوص افزایش درصد سهام شناور نیز سهامدار عمده عنوان کرد که در صورت بهبود اوضاع بازار، سهام بیشتری عرضه خواهد شد. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شد. پیشنهاد هیات مدیره برای تقسیم سود ۱۶۰ ریال به ازای هر سهم بود که مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد که از روز شنبه یا در نهایت یکشنبه هفته آینده سود سهام به سهامداران پرداخت شود. موسسه حسابرسی هوشیار ممیز به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی بهمند به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند. حق حضور اعضای هیات مدیره یک میلیون و دویست هزار تومان ناخالص به ازای حداقل یک جلسه در ماه و پاداش هیات مدیره 200 میلیون تومان در وجه اشخاص حقوقی تعیین شد.

توسعه گوهران