۰ نفر

سایه شوک نرخ سود همچنان بر بازار سرمایه سنگینی می‌کند

زیان هزار میلیاردی صندوق‌ها در یک ماه/ هزینه ضمنی کنترل نرخ ارز

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۰۳
کد خبر: 258136
زیان هزار میلیاردی صندوق‌ها در یک ماه/ هزینه ضمنی کنترل نرخ ارز

با آغاز انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد از ۲۸ بهمن ‌ماه، نرخ‌‌های بازار بدهی نیز به صورت یکباره افزایش یافت و همچنان با وجود گذشت سه هفته از این تصمیم و پایان یافتن مهلت انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی در شعب بانک‌‌ها، نرخ‌های سود اوراق نه تن‌ها کاهش پیدا نکرده، در برخی اوراق نرخ‌های بازده تا سررسید در حال افزایش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با توجه به اینکه افزایش نرخ‌ها در بازار اوراق با درآمد ثابت موجب کاهش قیمت اوراق موجود در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌ گذاری شده است، باید بررسی کرد که صندوق‌های سرمایه‌ گذاری از این تصمیم بانک مرکزی چقدر متاثر شده‌ اند؟

قبل از آغاز فروش اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی، سهم اوراق با درآمد ثابت در ترکیب پرتفوی کل صندوق‌‌‌های سرمایه ‌گذاری ۲۰٫۴۷ درصد بوده و به عبارتی مجموع صندوق‌‌ها بیش از ۳۳،۰۰۰ میلیارد تومان اوراق با درآمد ثابت در پرتفوی خود داشته ‌اند. بر این اساس، به فرض اینکه به طور متوسط ۲٫۵ درصد کاهش در قیمت اوراق با درآمد ثابت رخ داده باشد، می‌توان تخمین زد که احتمالاً حدود ۸۲۵ میلیارد تومان زیان از این محل برای صندوق‌‌های سرمایه ‌گذاری ایجاد شده باشد.

البته صندوق‌‌های سرمایه ‌گذاری حدود ۱۰،۳۹۴ میلیارد تومان از پرتفوی خود را نیز به ‌هام اختصاص داده‌اند و با توجه به اینکه شاخص بورس و فرابورس بعد از تصمیم بانک مرکزی با کاهش بیش از ۲ درصدی مواجه شده ‌اند، زیان صندوق‌ها از این محل نیز بیش از  ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

علاوه بر این، احتمالاً صندوق‌‌ها از محل تبدیل سپرده‌های مختلف خود به گواهی سپرده نیز متحمل زیان شده باشند که با اطلاعات موجود تخمین آن مقدور نیست.

بر اساس اطلاعاتی که ارائه شد، صندوق‌‌های سرمایه‌ گذاری که قبل از تصمیم بانک مرکزی بخش بیشتری از پرتفوی خود را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده‌اند بیشترین زیان را از این تغییر نرخ‌‌ها متحمل شده‌اند. ۸ صندوق‌ سرمایه‌گذاری در زمان اعلام تصمیم جدید بانک مرکزی بیش از ۸۰ درصد و ۸ صندوق نیز بیش از ۶۰ درصد پرتفوی خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌‌گذاری کرده بوده‌اند.