۰ نفر

دبیر انجمن سیمان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

تخفیف‌های سیمان امسال حذف می‌شود/ بهبود بازار سیمان در سال آینده

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵
کد خبر: 256479
تخفیف‌های سیمان امسال حذف می‌شود/ بهبود بازار سیمان در سال آینده

اخیرا این شایعه مطرح شده است که شرکت‌های سیمانی قصد دارند جلسه‌ای مشابه جلسات سال گذشته را برای افزایش نرخ محصولات و حذف تخفیف ۲۰ درصدی ترتیب دهند تا به این ترتیب وضعیت مالی خود را بهبود بخشند اما آیا این موضوع صحت دارد؟ عبدالرضا شیخان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در این خصوص شفاف سازی کرد.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ شرکت‌های سیمانی که وضعیت مالی مساعدی در کشور ندارند، سال گذشته طی جلساتی تصمیم بر افزایش نرخ محصول خود گرفتند. زمزمه‌ها حاکی است که این شرکت‌ها باز هم چنین فکری در سر می پرورانند و به علاوه، در نظر دارند که تخفیف‌های خود را هم حذف کنند تا شاید وضعیت مالی را بهبود بخشند. اما این شنیده‌ها تا چه حد صحت دارد؟

عبدالرضا شیخان٬ دبیر انجمن سیمان با تکذیب شایعه افزایش نرخ از سوی شرکت‌های سیمانی گفت: ما تا پایان امسال نرخ‌ها را بالا نخواهیم برد اما آنچه در حال رخ دادن است، این است که کارخانه‌های سیمان کشور به خاطر مشکلات مالی، در حال حذف تخفیف‌ها هستند. بنابراین قرار شده است که دیگر تخفیف داده نشود.

او درخصوص افزایش نرخ در سال آینده گفت: برای سال بعد فعلا هیچ تصمیمی گرفته نشده و قرار است درمورد آن کار کارشناسی انجام شود. اما آنچه اتفاق افتاده این است که قرار شده همه شرکت‌های سیمان در صورت امکان با توجه به مناطق توزیع خود، تخفیف‌ها را کاهش دهند و این کار از همین امسال قرار است انجام شود و در مناطقی که امکان کاهش تخفیف وجود دارد، این کار صورت گیرد تا در نهایت تخفیف‌ها حذف شود.

شیخان درمورد قیمت‌های کنونی گفت: در حال حاضر قیمت‌ها بسیار متفاوت و در مناطق مختلف است اما می توان گفت قیمت‌ها چندان چشمگیر نیست به طوری که شاید بتوان گفت قیمت درب کارخانه یک تن سیمان در برخی نقاط حتی از قیمت‌های مصوب سال 93 هم پایین تر است.

پیش بینی دبیر انجمن سیمان از بازار سال آینده امیدوارکننده است. او در این رابطه گفت: با توجه به سیاست‌های بافت‌های فرسوده که در دولت مطرح شده از یک سو و برنامه رویه‌های بتنی جاده‌ها که در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده از سوی دیگر می‌توانیم خوش بین باشیم که مصرف داخلی کشور افزایش یابد. همچنین با توجه به اینکه اخیرا هیئتی برای مسائل دیپلماتیک و مذاکرات اقتصادی به عراق می‌روند و نظر به اینکه عراق برای بازسازی مناطق جنگ زده برنامه‌ریزی کرده است، به نظر می‌آید این کشور کمبود نیاز سیمان خود را از ایران تامین کنند که می‌تواند نویدبخش افزایش صادرات باشد.

به گفته او، اکنون ظرفیت نصب شده سیمان کشور 83 میلیون تن در سال است و مصرف داخلی و صادرات روی هم حدود 60 میلیون تن است.