۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

روزهای کم ‌رمقی شاخص/ دنده عقب خودرویی‌ها در معاملات امروز

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۳۲
کد خبر: 254548
روزهای کم ‌رمقی شاخص/ دنده عقب خودرویی‌ها در معاملات امروز

بورس تهران روز جاری را در حالی پشت سر گذاشت که گروه شاخص‌سازی خودرویی راه رفته دیروز را برگشت و با بیشترین ارزش معاملات بیشتر نمادهای این گروه در بازه‌های منفی معامله شدند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات روز جاری تالار شیشه‌ای بار دیگر شاهد فشار عرضه در نمادهای تاثیرگذار و شاخص‌ساز بودیم. از مهمترین دلایل افت 96 واحدی شاخص در دادوستدهای امروز خروج مجدد حقیقی‌ها از سهام گروه خودرویی‌ها و پالایشی بود.

 هراس از نحوه نرخ‌گذاری پالایش و پخش در سال آینده و ابهام در روند سودسازی این صنعت و روند فرسایشی عدم انتشار گزارش‌های نه ماهه از سوی شرکت‌های پالایشی موجب خستگی سهامداران حقیقی نمادهای این گروه شده‌است.

 در این گروه تنها نمادی که اقدام به انتشار گزارش 9 ماهه نمود «شتران» بود که با تعدیل 24 درصدی و افزایش تخمین سود هر سهم از 597 ریال به 741 ریال امروز به گردونه معاملات بازگشت و در قیمت‌های متعادل و صفر تابلو معامله شدند؛ البته روند حمایتی حقیقی‌های این گروه حکایت از ارزندگی سهام شرکت‌های پالایشی دارد.

از سویی دیگر با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و اتمام مهلت تسویه اعتباری کارگزاری‌ها، مشتریان حقیقی این شرکت‌ها ناچار به واگذاری سهام ارزنده خود به منظور تسویه اعتبار تا پایان سال هستند. به نظر بیشتر کارشناسان بازار، خروج این روزهای سهامداران نه به معنای افت ارزش سهام شرکت‌ها که به دلیل ناگزیری از تسویه است.

 در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد سهامدارانی که این روزها ناچار به فروش هستند، روزهای ابتدایی سال نو مجددا اقدام به خرید سهم‌های ارزنده کنند و این موضوع خود دلیلی برای عدم نگرانی درباره واگذاری این روزهای حقیقی‌هاست.

امروز همچنین شاهد ابلاغ دستورالعمل نحوه تغییر سرمایه شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت بودیم. در پی موافقت مجلس با تصویب شرایط افزایش سرمایه از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها در لایحه بودجه سال 97، برخی سهامداران و شرکت‌ها امیدوار به استفاده از این موقعیت شدند، از این رو در گزارشی به تفصیل در اقتصادآنلاین اقدام به انتشار فهرست شرکت های زیان‌ده کردیم که می‌توانند از این مصوبه بهره‌مند شوند.

 بر این اساس از تاریخ این ابلاغیه تمامی شرکت‌های مشمول که در نظر دارند نسبت به تغییر سرمایه اقدام نمایند موظفند تغییرات سرمایه خود را با رعایت این دستورالعمل اجرایی نمایند.

این ابلاغیه از سوی علی بیگ‌زاده میلانی مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس منتشر و شامل 5 فصل و 11 ماده و سه تبصره است که 4 بهمن توسط هیات مدیره سازمان تصویب شده است. از مهمترین شرایط بهره‌مندی از این مصوبه این است که شرکت باید مشمول ماده 141 قانون تجارت باشد و همچنین با افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی از شمول این ماده خارج شود.

ترین‌های بازار

در پایان دادوستدهای امروز تالار شیشه‌ای دماسنج بازار با افت 96 واحدی (کاهش 0.1 درصدی) به ارتفاع 98 هزار و 80 واحد بازگشت. در این بین 883 میلیون ورقه بهادار به ارزش 323 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 112 میلیارد آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت که حاکی از ادامه روند احتیاطی از سوی فعالان بازار در پذیرش ریسک سیستماتیک سیاسی برجام و همچنین نزدیک شدن به روزهای پایانی سال است. شاخص کل هم‌وزن اما با افت بیشتر مواجه شد و با عقبگرد 63 واحدی (افت 0.36 درصدی) روی پله 17 هزار و 549 واحد ایستاد.

در این میان  بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی اختصاص داشت. همچنین بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «اخابر»، «خساپا» و «کچاد» با 36 ، 24 و 15 واحد بر شاخص اعمال کردند. برخلاف معاملات مثبت دیروز، گروه خودرو و قطعه سازی در اغلب نمادها با افت قیمت و افزایش عرضه مواجه شد.

اما در سوی مثبت‌های بازار نمادهای «وغدیر» و «فخوز» هرکدام 19 واحد از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند. در فخور شاهد ارائه گزارش عملکرد بهمن‌ماه این فولادی بودیم. این شرکت در ماه مذکور موفق به فروش 862 میلیارد تومان انواع محصول خود (معادل 14 درصد از بودجه کل شرکت) شده است. همچنین مجموع کل فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به مبلغ 6295 بوده است.

از گوشه و کنار بازار

«خساپا» روز گذشته گزارش عملکرد بهمن‌ماه خود را منتشر کرد. شرکت سایپا در بهمن‌ماه توانست به فروش ۱,۲۴۳ میلیارد تومانی دست پیدا کند و به رشد فروش 4 درصدی نسبت به ماه قبل برسد. این در حالی است بیشترین فروش ماهانه‌ سال جاری را داشته است. از سویی تا پایان بهمن‌ماه شرکت با فروش  9,981 میلیارد تومانی توانسته است 86 درصد از فروش بودجه شده خود را پوشش دهد.

اما امروز شاهد تحولات خاصی در معاملات «کروی» بودیم. این سهم امروز صف خرید میلیونی به خود دید و در مثبت‌های بالا معامله شد. به نظر می‌رسد دلیل اصلی واگذاری 50 درصدی بلوک «کروی» از طرف مهراقتصاد در تاریخ 20 اسفند و با قیمت 6614 ریال باشد چراکه قیمت تابلوی این سهم در روز جاری 3802 ریال و 70 درصد پایین‌تر از قیمت بلوک است.

اما در سهم تازه وارد بورسی شاهد بازگشت سهم از قیمت 350 تومان و شروع رالی جدید بودیم. به نظر می‌رسد دلیل اصلی اقبال سهامداران به این سهم سود 70 تومانی «شگل» باشد چراکه «شوینده» در صورت های مالیش سود «شگل» را 64 تومان در نظر گرفته که با سود 70 تومانی فعلی عایدی بیشتری برای مالک 80 درصدی «شگل» بدست می آید و این اتفاق سبب نوسانات مثبت «شوینده» شد.

کوتاه از فرابورس

آیفکس اما رویه‌ای متفاوت از شاخص کل داشت و با افزایش 1.1 واحدی در رقم یک هزار و 94 واحد ایستاد. در این بازار 250 میلیون ورقه بهادار به ارزش 180 میلیارد تومان معامله شد که از این میزان 33 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت. همچنین گفتنی است در ادامه روند خروج حقیقی‌ها از بازار امروز 1 میلیارد تومان حقیقی‌ها به حقوقی‌ها سهم فروختند. از نمادهای تاثیرگذار در این بازار می‌توان به «مارون» و «شپاس» اشاره کرد که مجموعا 3 واحد آیفکس را بالا بردند.

همچنین در سه‌شنبه هفته جاری اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید 20 آبان 98 برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در نماد «اخزا6151 » عرضه می گردد. گفتنی است با ارائه بسته اوراق سپرده 20 درصدی بانکی از هفته گذشته نرخ بازده تا سررسید این اوراق نیز به نزدیکی 20 درصد افزایش یافته است.