۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد

مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۳۰
کد خبر: 253708
مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

امروز دوم اسفند ماه 1396 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درخصوص برخی نمادها صادر کردند؛ در مجموع مهمترین توقف نمادهای امروز به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت و بازگشایی‌ها عمدتا به دلیل شفاف‌سازی‌ها و نیز برگزاری مجمع و تقسیم سود اتفاق افتاد. همچنین امروز اوراق اسناد خزانه اسلامی جدیدی در فرابورس عرضه شد. در ادامه، مهمترین پیام‌های ناظران بورس و فرابورس به همراه تشریح شفاف‌سازی‌ها و توضیحات مجامع و علل توقف و بازگشایی‌ها می‌آید.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز دوم اسفند ماه 1396 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را در خصوص برخی نمادها صادر کردند که به شرح زیر است:

بورس:

  • نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی‌ خارک ‌(شخارک1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب متوقف شد. این شفاف‌سازی‌ها مربوط به تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم است. بر این اساس سود خالص پیش‌بینی‌شده قبلی شرکت (697.5 میلیارد تومان) با افزایش نزدیک به 17 درصدی، 815.2 میلیارد تومان اعلام شد که بیشتر به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات صادراتی به خاطر افزایش نرخ جهانی محصولات و نیز افزایش نرخ تسعیر ارز بوده است. این نماد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شد و روی 2490 تومان قیمت خورد. قیمت پایانی این سهم 2496 تومان و 9 ریال بود.
  • نماد معاملاتی شرکت توسعه‌ شهری توس‌گستر(وتوس1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. این شفاف‌سازی مربوط به تعدیل مثبت سود پیش‌بینی شرکت و عوامل موثر بر آن به شرح زیر است.

تعدیل نرخ واگذاری واحدهای مسکونی شایسته و مسعود و نیایش (که مبلغ سود ناخالص عملیاتی شرکت را 7.532 میلیون ریال و در نتیجه سود هر سهم را حدودً 8 ریال افزایش خواهد داد)، تعدیل هزینه‌های عملیاتی شامل هزینه‌های عمومی اداری (که با توجه به اصلاحات ساختاری و سازمانی شرکت از مبلغ 37.493 میلیون ریال به 32.700 میلیون ریال تعدیل و در نتیجه 4.793 میلیون ریال از پیش‌بینی هزینه‌های اداری کاسته خواهد شد که تاثیر آن به ازای هر سهم حدود 5 ریال خواهد بود)، سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت آرمان گستر هشتم اطلس بابت واگذاری چهار واحد تجاری بازار عدالت (تاثیرگذار بر درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت  معادل 4.250میلیون ریال که سود هر سهم را حدود 5 ریال افزایش خواهد داد)، سایر درآمدهای عملیاتی موثر بر درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (سود حاصل از سپرده‌گذاری‌ها) به علت مصرف منابع نقدی موجود در پروژه‌های شرکت و کاهش حجم سپرده‌های بانکی از مبلغ 30 میلیارد ریال به 18 میلیارد ریال (13 ریال کاهش سود هر سهم)، تغییراتی هستند که موجب افزایش در پیش‌بینی سود شده‌اند.

نماد معاملاتی شرکت توسعه ‌شهری ‌توس ‌گستر(وتوس) امروز با محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد و روی 181 تومان قیمت خورد و قیمت پایانی آن 184 تومان (3.4 درصد افت) بود.

  • نماد معاملاتی شرکت ایران‌ خودرو دیزل ‌(خاور1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. این شفاف‌سازی مربوط به تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم بوده است. بر این اساس زیان خالص پیش‌بینی‌شده شرکت به دلیل تغییر تعداد تولید و فروش محصولات، از 634.9 میلیارد تومان به 811.5 میلیارد تومان افزایش یافته است.

طبق اعلام بورس، این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود.

  • نماد معاملاتی شرکت مارگارین‌ (غمارگ1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد و معاملات این نماد در روز جاری تایید نشد. این شفاف‌سازی مربوط به تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم است. بر این اساس سود خالص پیش‌بینی‌شده قبلی شرکت (11.6 میلیارد تومان) با کاهش حدود 72 درصدی، 3.2 میلیارد تومان اعلام شد. این کاهش سود خالص به این دلیل اتفاق افتاد که شرکت پیش‌بینی خود را با فرض افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی از آبان ماه 96 تهیه کرد و به سازمان بورس ارائه داد اما تا پایان آذر ماه 96 این شرکت موفق به اخذ مجوز مربوطه از سازمان حمایت نشد و روند افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ خرید مواد اولیه و قیمت تمام‌شده را به دنبال داشت. طبق اعلام بورس، این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود.
  • نماد معاملاتی شرکت‌های سازه پویش (خپویش) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مبنی‌بر انتخاب اعضاء هیات مدیره (پایا کلاچ، سرمایه‌گذاری عظام، افزا بین‌الملل، میر غلامرضا مرتضوی، عباس حاتمی گزنی) و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) با توجه به عدم برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شدند اما کشف قیمت صورت نگرفت.
  • نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع مس شهید باهنر (فباهنر) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه 25 درصدی (به میزان 22.5 میلیارد تومان از رقم 90 میلیارد تومان به 112.5 میلیارد تومان)، سرمایه‌گذاری نیرو (ونیرو) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه مبنی‌بر تقسیم سود نقدی 25 تومان به ازای هر سهم (سود خالص هر سهم: 28.8 تومان) و مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی‌بر تصویب افزایش سرمایه 1650 درصدی (700 درصد قطعی و 950 درصد در اختیار هیات مدیره) به میزان 660 میلیارد تومان (280 میلیارد تومان قطعی و 380 میلیارد تومان در اختیار هیات مدیره) از رقم 40 میلیارد تومان به 700 میلیارد تومان و اصلاح اساسنامه و مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مبنی‌بر انتخاب اعضای هیات مدیره و حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری نیرو (ونیروح) با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شدند. لازم به ذکر است که طبق اعلام ناظر بازار، افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری نیرو تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ثبت نخواهد شد و سود نقدی مصوب مجمع به سرمایه جدید «حق تقدم‌های حاصل از افزایش سرمایه» تعلق نمی‌گیرد. نماد معاملاتی «فباهنر» امروز کشف قیمت نشد اما نماد «ونیرو» 140 تومان قیمت خورد و قیمت پایانی آن 136 تومان و 8 ریال (27 درصد مثبت) بود. آخرین معامله این نماد مربوط به چهارم اسفند 1395 و در قیمت پایانی 185 تومان و 7 ریال بود. حق تقدم این سهم نیز 35 تومان قیمت خورد و قیمت پایانی آن 34 تومان و 8 ریال بود.
  • نماد معاملاتی شرکت حمل و نقل پتروشیمی (حپترو1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. این شفاف‌سازی‌ها مربوط به نتایج شرکت در دو مناقصه بوده است. بر این اساس، شرکت حمل و نقل پتروشیمی در مناقصه انجام عملیات حمل و نقل 15 هزار تن مواد هیدروکربنی مایع که در تاریخ اول بهمن سال جاری برگزار شده بود، برنده شد. مناقصه دیگر درخصوص ارائه خدمات لجستیک و ترخیص محصول اوره بود که در تاریخ 17 بهمن سال جاری برگزار شد و شرکت در این مناقصه برنده شد. این مناقصه در رابطه با حمل 50 هزار تن اوره از کرمانشاه به بندرعباس و خدمات ترخیص محصول جهت صادرات بوده است. مبلغ پیشنهادی شرکت بابت ارائه خدمات لجستیک حدود یک میلیارد تومان است. طبق اعلام بورس، این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود.
  • در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت گلتاش (شگل) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد.

فرابورس:

  • نماد معاملاتی شرکت‌های مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا1)، تهیه وتولید خاک نسوز استقلال آباده (کباده1)، ، پشمبافی افشار یزد (نشار1)، مالیبل سایپا (خلیبل1)، جوش و اکسیژن ایران (فجوش1)، تامین مسکن جوانان (ثجوان1)، کارخانجات کابلسازی ایران (بایکا1)، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین (سنوین1) و فولاد کاویان (فوکا1) امروز آماده انجام معامله بود اما کشف قیمت نشدند.
  • نماد معاملاتی شرکت ورزیران (کورز1) امروز آماده انجام معامله شد و در 3651 تومان قیمت خورد و قیمت پایانی آن 3386 تومان (39 درصد مثبت) بود.
  • نماد معاملاتی شرکت صنایع بسته‌بندی مشهد (فبستم1) امروز آماده انجام معامله شد و در 155 تومان و 5 ریال قیمت خورد و قیمت پایانی آن 134 تومان (49 درصد مثبت) بود.
  • نماد معاملاتی شرکت پخش البرز (پخش1) و (پخشح1) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (ب) متوقف شد. این شفاف‌سازی در رابطه با عرضه اسناد خزانه اسلامی و نیز رتبه شرکت در میان 100 غول اقتصادی ایران بود. بر این اساس، تعداد 3،590،449 ورقه اسناد خزانه اسلامی یک میلیون ریالی با نماد «اخزا 610» دریافتی از وزارت بهداشت در مقابل بخشی از مطالبات از مراکز درمانی دولتی در فرابورس عرضه شد که البته عنوان شده است که این اوراق طبق قراردادهای منعقدشده، به شرکت‌های تامین‌کننده منتقل شده و آثار مالی بر سود و زیان شرکت پخش البرز ندارد. همچنین براساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، این شرکت موقف به کسب رتبه 86 در میان 100 غول اقتصادی ایران از جمله بانک‌ها، خودروسازان، پتروشیمی، فولاد و... شده است.

قرار بود این نماد تا ساعت 10 جلسه معاملاتی جاری به صورت حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شود اما با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی بازگشایی نشد و حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف و ناشر ملزم به رفع ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت شد.

  • تعداد 506،213،555  حق تقدم استفاده نشده شرکت بانک حکمت ایرانیان (سهامی عام) در نماد (حکمتح1)، امروز هم بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت آماده انجام معامله شد اما کشف قیمت نشد. مهلت پذیره‌نویسی عمومی این نماد تا تاریخ 1396.12.16 است و در پایان روز معاملاتی چهارشنبه 1396.12.16 متوقف می‌شود.
  • اوراق با نام اسناد خزانه اسلامی (اخزا6121) با تاریخ سررسید 14 بهمن 1398 در نماد معاملاتی (اخزا6121)، برای اولین بار از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد و 70200 تومان قیمت خورد.
  • طبق اعلام فرابورس، مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره 15 اسفند 1394 در نماد معاملاتی (تسه9412) جهت نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ 15 اسفند 1396 به اتمام می‌رسد و به همین دلیل، نماد معاملاتی آن در پایان معاملات روز سه شنبه 15 اسفند 1396 متوقف می‌شود. مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره 15 اسفند 1396 در نماد معاملاتی (تسه9412) جهت استفاده از تسهیلات از محل آن اوراق تا تاریخ 15 فروردین 1397 است.
  • نماد معاملاتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا1) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تغییر سال مالی شرکت از پایان آذر ماه به پایان اسفند ماه هر سال و نیز کاهش تعداد اعضای هیات مدیره از هفت نفر به پنج نفر و افزودن ماده 58 اساسنامه نمونه شرکت‌های هلدینگ در رابطه با اندوخته سرمایه‌ای و همچنین برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام به منظور انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت، امروز آماده انجام معامله شد که منجر به کشف قیمت نشد.
  • میزان 98 درصد (نود و هشت درصد) از سهام کنترلی شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری مجاب (سهامی عام) در نماد معاملاتی «توسعه مجاب4» با قیمت پایه کل دو میلیارد تومان روز سه شنبه 8 اسفند 1396 از طریق بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.
  • نماد معاملاتی شرکت کیسون (کیسون1) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (الف) متوقف شد. این شفاف‌سازی مربوط به نتایج شرکت در مناقصه تامین، اجرا و نصب تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌های صنعتی، عملیات انتقال آب در خشکی با استفاده از لوله‌های GRVE و فولادی، به همراه نصب شیرآلات و ابزار دقیق و همچنین خرید و نصب و راه‌اندازی واحد آب شیرین‌کن 200 هزار مترمکعبی است. شرکت کیسون در این مناقصه که در تاریخ 21 بهمن سال جاری برگزار شد، برنده مناقصه اعلام شد. مبلغ قرارداد، 361.5 میلیارد تومان است. این نماد تا ساعت 10 جلسه معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود.