۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد

مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۲۲
کد خبر: 253369
مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

امروز 30 بهمن ماه 1396 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درخصوص برخی نمادها صادر کردند؛ در مجموع مهمترین توقف نمادهای امروز به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت، عدم افشای به موقع اطلاعات و برگزاری مجمع در روزهای آتی و بازگشایی‌ها عمدتا به دلیل شفاف‌سازی‌ها و نیز برگزاری مجمع و تقسیم سود اتفاق افتاد. همچنین امروز خبر دو عرضه بلوکی و اوراق اسناد خزانه اسلامی در روزهای آتی منتشر شد. در ادامه، مهمترین پیام‌های ناظران بورس و فرابورس به همراه تشریح شفاف‌سازی‌ها و توضیحات مجامع و علل توقف و بازگشایی‌ها می‌آید.

اقتصاد آنلاین -مروارید اسلامی؛ امروز 30 بهمن ماه 1396 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درخصوص برخی نمادها صادر کردند که به شرح زیر است:

بورس:

  • نماد معاملاتی شرکت صنعتی‌ بهشهر (غبشهر1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. این شفاف‌سازی مربوط به تغییر بااهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم بود. بر این اساس، سود خالص پیش‌بینی قبلی شرکت (142 میلیارد تومان) با کاهش 19 درصدی 115 میلیارد تومان اعلام شد، به این دلیل که پیش‌بینی قبلی شرکت با فرض تصویب افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی تهیه شده بود اما تا پایان سال مالی منتهی به 30 آذر 1396، شرکت موفق به دریافت مصوبه افزایش نرخ فروش محصولات نشد.

به علاوه، افزایش نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته را به دنبال داشت. هرچند شرکت بخش عمده‌ای از تخفیف‌های اعطایی به مشتریان را حذف کرده اما این کار هم افزایش ناشی از هزینه‌های تولید را جبران نکرد. باید توجه داشت که سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی مطابق با پیش‌بینی محقق شده‌اند. این نماد امروز در قیمت 2283 ریال بازگشایی شد. قیمت پایانی این سهم 2253 ریال (2 درصد افت) بود.

  • نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی (وتوسم) با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد. این نماد که به دلیل برگزاری مجمع متوقف شده بود، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال مالی منتهی به 1396.9.30 و تقسیم سود نقدی 78 تومان به ازای هر سهم (سود خالص هر سهم: 49 تومان) و انتخاب اعضای هیات مدیره، روز گذشته آماده انجام معامله بود اما به کشف قیمت منجر نشد. این سهم امروز با 1199 ریال کشف قیمت شد و قیمت پایانی آن 1173 ریال (7.32 درصد مثبت) بود.
  • نماد معاملاتی شرکت قند قزوین (قزوین) که به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت مربوط به افزایش پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده بود، امروز بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد. این نماد با قیمت 4871 ریال کشف قیمت شد و قیمت پایانی آن 4920 ریال (1.76 درصد مثبت) بود.
  • نماد معاملاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) که به علت افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص پیش‌بینی سود (افزایش 19 درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی) متوقف شده بود، با محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد. این نماد در قیمت 2775 ریال بازگشایی شد و قیمت پایانی آن 2743 ریال (0.22 درصد مثبت) بود.
  • نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد (وتوکا) با توجه به عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت تعلیق شد. بر این اساس، اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس از ناشر توضیح علت تاخیر در انتشار اطلاعات با اهمیت را درخواست کرد اما این کار انجام نشد و به همین دلیل نماد شرکت تعلیق شد. سازمان بورس شرکت را ملزم کرده بود که به دنبال تصمیم هیأت مدیره شرکت درخصوص مذاکره جهت واگذاری بخشی از سهام شرکت صنایع ورق‌های پوششدار تاراز چهار محال (سهامی خاص)، موضوع را مطابق با مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات فورا در سامانه کدال منتشر کند با توجه به عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت، اما نماد وتوکا به منظور بررسی علت عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت حداکثر تا تاریخ 1396.12.14 تعلیق شد.
  • نماد معاملاتی شرکت کارتن ایران (چکارن) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات مدیره (شرکت‌های گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین و تجارت آزاد شارین به اعضای هیات مدیره پیشین یعنی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پترو شیمیایی و شیمیایی تامین)، شرکت افق تجارت عقیق پارسیان و شرکت ساینار ثروت پارس برای باقیمانده مدت تصدی قانونی اضافه شدند) و افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف (فروش انباری شرکت از طریق مزایده به قیمت 16.6 میلیارد تومان و تغییر بااهمیت درآمد هر سهم به دلیل تغییر افزایش درآمد غیر عملیاتی ناشی از افزایش سود حاصل از فروش انبار شرکت) بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد. این نماد در 6060 ریال کشف قیمت شد و قیمت پایانی آن 6121 ریال (5.35 درصد مثبت) بود.
  • نماد معاملاتی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی (بکام) ابتدا با توجه به عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت تعلیق شد و سپس با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد و معاملات آن در روز جاری تائید نشد. بر این اساس، سازمان بورس شرکت را ملزم کرد که به دنبال انتشار آگهی مزایده زمین آن شرکت در روزنامه‌های کثیرالانتشار در تاریخ 29بهمن 96، موضوع مزایده را در سامانه کدال افشای فوری کند و دلایل تاخیر در افشای اطلاعات با اهمیت را ارائه دهد. به دنبال این موضوع، شرکت دست به شفاف‌سازی درخصوص مزایده زد؛ بر این اساس، مزایده با موضوع فروش یک قطعه زمین در یزد با کاربری صنعتی به متراژ 547594 متر مربع دارای یک ساختمان نگهبانی دو طبقه و سه سوله 1200 متری در تاریخ 3/12/1396 برگزار می‌شود. طبق اعلام بورس، این نماد حداکثر تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد بصورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود.

فرابورس:

  • نماد معاملاتی شرکت‌های مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا1)، تهیه وتولید خاک نسوز استقلال آباده (کباده1)، ورزیران (کورز1)، پشمبافی افشار یزد (نشار1)، مالیبل سایپا (خلیبل1)، جوش و اکسیژن ایران (فجوش1)، صنایع بسته‌بندی مشهد (فبستم1)، تامین مسکن جوانان (ثجوان1)، کارخانجات کابلسازی ایران (بایکا1)، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین (سنوین 1) امروز آماده انجام معامله بود اما معاملات منجر بخ کشف قیمت نشد.
  • تعداد 506،213،555 حق تقدم استفاده نشده شرکت بانک حکمت ایرانیان (سهامی عام) در نماد (حکمتح1)، امروز هم بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت آماده انجام معامله شد اما کشف قیمت نشد. مهلت پذیره‌نویسی عمومی این نماد تا تاریخ 16اسفند 96 است و در پایان این روز معاملاتی متوقف می‌شود.
  • امروز اوراق با نام اسناد خزانه اسلامی (اخزا6101) با تاریخ سررسید 1398.9.11 در نماد معاملاتی (اخزا6101)، برای اولین بار از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد و 75هزار تومان قیمت خورد.
  • نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر (ساروج1) به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز شنبه 1396.12.5 در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر1) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه 392 درصدی (145 درصد قطعی و 247 درصد در اختیار هیات مدیره) و تصویب افزایش سرمایه به میزان 40 میلیارد تومان (14.8 میلیارد تومان قطعی و 25.2 میلیارد تومان در اختیار هیات مدیره) از محل مطالبات و آورده نقدی و اعمال آن در سامانه معاملاتی، امروز آماده انجام معامله شد. این سهم در قیمت 1547 ریال کشف قیمت شد و قیمت پایانی آن 1547 ریال (نزدیک به پنج درصد مثبت) بود.
  • روز چهارشنبه 1396.12.2 اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید 1398.11.14 برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در نماد «اخزا6121» عرضه می‌شود.
  • میزان 68.52 درصد (شصت و هشت ممیز پنجاه و دو صدم درصد) سهام کنترلی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در نماد معاملاتی «وگستر4» با قیمت پایه کل 82.2 میلیارد تومان روز شنبه 1396.12.12 از طریق بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.
  • میزان 16.67 درصد (تعداد 5،530،671،012 سهم) از سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در نماد «ذوب4» با قیمت پایه هر سهم 750 ریال در تاریخ 1396.12.15 از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از صندوق کارکنان فولاد به صورت عمده و نقد یا نقد و اقساط از طریق عرضه در فرابورس به فروش می‌رسد.