۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد

امروز هم خریداری برای بلوک فایرا نیامد/ خصوصی‌سازی وکالتا فروش این بلوک را بر عهده گرفت

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۹
کد خبر: 253293
امروز هم خریداری برای بلوک فایرا نیامد/ خصوصی‌سازی وکالتا فروش این بلوک را بر عهده گرفت

بلوک 19.53 درصدی شرکت آلومینیوم ایران متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد امروز هم پس از سه بار آگهی شدن، عرضه نشد. قرار است در صورت تکمیل مدارک، پنجم اسفند ماه سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از آن موسسه این بلوک را در بورس عرضه کند.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز قرار بود موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد بلوک 19.53 درصدی (1،015،528،830 سهم) سهام شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) را عرضه کند اما به علت نبود خریدار این معامله انجام نشد. این سومین بار بود که موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد این بلوک را عرضه می‌کرد. قیمت پایه هر سهم فایرا 185تومان در نظر گرفته شده بود که قرار بود وجه معامله به صورت یکجا و نقد دریافت شود. حال طبق اطلاعیه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی منتشر کرده است مقرر شده پنجم اسفند ماه این بلوک این بار از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از صندوق کارکنان فولاد عرضه شود.

علی صحرایی، معاون بازار بورس تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین دلیل عدم عرضه معامله بلوک امروز فایرا را نبود خریدار عنوان کرد و توضیح داد: به دلیل اینکه این بلوک به صورت نقد آگهی شده بود، خریداری برای آن وجود نداشت. او درخصوص آگهی همین بلوک از سوی سازمان خصوصی‌سازی در روز گذشته گفت: این یک بحث بین موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان خصوصی‌سازی است و سازمان خصوصی‌سازی از سوی این موسسه وکالت دارد و احتمالا امروز یا فردا عرضه این بلوک را از سوی سازمان خصوصی‌سازی آگهی می‌کنیم. شرایط فروش سازمان خصوصی‌سازی به صورت نقد و اقساط است.

معاون بازار بورس تهران در توضیح اینکه آیا صدور آگهی هم از سوی موسسه صندوق فولاد و هم از سوی سازمان خصوصی‌سازی دچار مساله نیست، گفت: این دو همزمان آگهی نشده است. ملاک، آگهی در بورس است و آگهی در روزنامه ملاک نیست. موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به‌عنوان مالک، بلوک را آگهی کرد و بعد هم این موسسه و سازمان خصوصی‌سازی این موضوع را بین خودشان حل و فصل کردند و قرار شد بلوک را سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از آن موسسه به فروش برساند. بنابراین اگر مدارک مربوطه کامل شود، بورس این بلوک را آگهی می‌کند.

ماجرای عرضه‌های بلوکی ناموفق فایرا

عرضه‌های بلوکی پرماجرای آلومینیوم ایران‌ (فایرا) همچنان ادامه دارد. تاکنون سه بلوک برای این سهم آگهی شده است؛ بلوک 15 درصدی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، بلوک 20 درصدی متعلق به مهر اقتصاد و بلوک 19.53 درصدی متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد که چندین بار بلوک فایرا را آگهی کردند اما بلوک‌ها به دلیل رد صلاحیت خریداران عرضه نشد و بخشی نیز به صورت خرد در بازار عرضه شد.

شایان توجه است که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (وتوصا) نیز چند ماه پیش در نظر داشت بلوک مدیریتی فایرا را به فروش برساند اما صلاحیت خریداران آن از سوی بورس تایید نشد. همزمان با آن، قیمت سهم فایرا روی تابلو حدود 100 درصد رشد کرد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران چند بار با قیمت‌های بالاتر نیز بلوک فایرا را آگهی کرد اما باز هم معامله انجام نشد و این شرکت مجبور به فروش بلوک‌های یک درصدی سهم روی تابلوی عادی شد و احتمالا به همان خریدارانی که رد صلاحیت شده بودند! عرضه مهر اقتصاد نیز تاکنون موفقیت‎‌آمیز نبوده است.

اکنون نیز سومین بار بود که صندوق کارکنان فولاد، بلوک فایرا را آگهی می‌کرد؛ اولین بار قیمت پایه هر سهم 213 تومان آگهی شد، بار دوم 200 تومان و بار سوم نیز 185 تومان، که باز هم عرضه انجام نشد. لازم به ذکر است که سازمان خصوصی‌سازی همین بلوک را برای عرضه به وکالت از موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در تاریخ پنجم اسفند ماه سال جاری به قیمت پایه هر سهم 200 تومان به صورت نقد و اقساط آگهی کرده است که البته هنوز این عرضه بلوکی از سوی بورس تهران آگهی نشده است اما به گفته معاون بازار بورس تهران، در صورت تکمیل مدارک، این بلوک از سوی سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در بورس آگهی و عرضه شود.

اما اصل ماجرا کجاست؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که شورای رقابت مانع انجام این معاملات می‌شود تا از انحصار این صنعت توسط یک فرد حقیقی فعال در حوزه معادن جلوگیری کند. بر این اساس، یک فرد حقیقی که مالک سهام شرکت‌هایی چون باما، معادن بافق و سرمایه‌گذاری ملی ایران‌ است، گاه در قالب حقیقی و گاه در قابل یک شرکت اقدام به خرید بلوک‌ها می‌کند و تاکنون آلومینیوم هرمزگان و آلومینیوم المهدی را خریده است و در نظر دارد بلوک آلومینیوم ایران نیز خریداری کند اما نکته اینجاست که اگر این اتفاق بیفتد، به گفته شورای رقابت، انحصار بازار به دست خریدار می‌افتد و آنگاه او تعیین‌کننده قیمت برای بازار می‌شود و به همین دلیل جلوی این معامله را می‌گیرد. بلوک متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران همانطور که اشاره شد، به صورت بلوک‌های یک درصدی در بازار عرضه شد و به فروش رفت و اکنون تنها دو بلوک مهر اقتصاد و صندوق کارکنان فولاد باقی مانده است. بلوک صندوق کارکنان فولاد نیز که قرار بود امروز عرضه شود، احتمالا پنجم اسفند ماه از سوی سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از این موسسه عرضه خواهد شد.