۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جدال شاخص برای عبور از شنبه پُرخبر بورسی/ واکنش تالار شیشه‌ای به افزایش نرخ سود سپرده بانکی

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۰۷
کد خبر: 252794
جدال شاخص برای عبور از شنبه پُرخبر بورسی/ واکنش تالار شیشه‌ای به افزایش نرخ سود سپرده بانکی

بورس تهران اولین روز هفته را با انبوهی‌ از اخبار مثبت و منفی به سلامت پشت سر گذاشت. سهامداران اما همچنان منتظر تثبیت اوضاع اقتصادی حاکم بر بازارهای هم‌ارز هستند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بازار سرمایه شنبه پُرکاری را سپری کرد. از ورود بسته سیاستی جدید بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز گرفته تا تصویب قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط نمایندگان خانه ملت.

با انتشار اخبار و خوب و بد شاخص در پایان توانست با 81 واحد افزایش (رشد 0.08 درصدی) به 98 هزار و 429 واحد رسید. در جریان معاملات امروز، یک میلیارد برگه سهم به ارزش 255 میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان 164 میلیارد تومان ان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت. شاخص کل هم‌وزن هم سبز پوش بود و با 5 واحد افزایش به 17 هزار و 648 واحد رسید.

ترین‌های بازار

در پی تداوم روند صعودی قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی، نمادهای این گروه در بورس تهران نیز از این روند جانماندند و روز پرتقاضایی را سپری کردند. همچنین نماد گروه کانه‌های فلزی نیز با افزایش قیمت مواجه شدند. از این رو نمادهای «کگل»، «فملی» و «خودرو» هرکدام به ترتیب 50 ، 46 و 32 واحد شاخص را به پیش بردند.

در سوی منفی‌های بازار اما این‌طور به نظر می‌رسد که گروه دارویی و محصولات شیمیایی معاملات منفی را در اکثر نمادها تجربه کردند. همچنین در بین نمادهای منفی کننده شاخص، «فولاد» و «وبملت» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل تحمیل کردند و مجموعا آن را 75 واحد را به عقب کشیدند.

واکنش بازار به تصمیمات جدید بانکی

پس از عصیان چندروزه، متغیرهای ارزی در روزهای پایانی هفته گذشته در مسیر نزولی قرار گرفتند. دلار که روز چهارشنبه 107 تومان از ارزش خود را از دست داده بود، روز پنج‌شنبه نیز 78 تومان افت را تجربه کرد و تا نزدیکی مرز 4 هزار و 700 تومان پایین رفت. همسو با نزول دلار، یورو و پوند نیز ریزش کانالی را تجربه کردند. امروز نیز با آغاز به کار بسته کنترل التهاب ارزی با پیشنهاد سود سپرده 20 درصدی، دلار نتوانست خود را به نرخ‌های هفته پیش برساند. اما نکته قابل تامل بازگشت نرخ 20 درصدی برای سپرده‌های بانکی و اثرات آن بر بازار سرمایه است. برخی از کارشناسان معتقدند ورود نرخ‌های جدید تا حدی می‌تواند در جذب نقدینگی سرگردان موثر باشد و همچنین اثرات مقطی بر بازار سهام بگذارد که البته مشخص نیست منابع خرید این اوراق از پول‌های سرگردان است یا سپرده‌های پیشین بانک‌ها که سود کمتری داشتند و در حال گران‌تر شدن هستند.

در این میان با توجه به روند مساعد متغیرها در بازار سرمایه انتظار تاثیرات منفی بلندمدت از سوی سپرده‌های 20 درصدی محتمل نیست. اما نکته‌ای که در معاملات امروز حقیقی‌ها نیز به چشم می‍خورد، ایجاد جو فروش و تغییر در پرتفوی سرمایه‌گذاری سهامداران به منظور تبدیل بخشی از سهام به سپرده بانکی بود. از این رو در پایان معاملات روز جاری شاهد واگذاری بیش از 7 میلیارد تومان سهام از حقیقی به حقوقی بودیم که نشان از ترک بازار توسط حقیقی‌ها دارد اما توجه به این مطلب نیز خالی از لطف نیست که سطوح بالای قیمت جهانی کامودیتی‌ها، عدم کاهش شدید نرخ دلار در روزهای آتی و موقت بودن افزایش نرخ سود سپرده بانکی، همچنان انتظار بازدهی بورس در یک سال آینده را بهتر از سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد.

رفت و آمد و شفاف‌سازی نمادها

«ولغدر» با ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی 12 ماهه منتهی 30 آذر 96گزراش مناسبی از عملکرد یک ساله خود منتشر کرده است. این شرکت در حالی درآمد هر سهم خود در پایان سال مالی منتهی به 30آذر 96 را 161 ریال اعلام کرده که این رقم برای سال گذشته 119 ریال بوده است. گفتنی است شرکت در این دوره افزایش سرمایه 77 درصد را به ثبت رسانده و بالحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم 35 درصد رشد داشته این درحالیست که سود خالص رشد 139 درصدی داشته است.

دیگر نماد بورسی که از تعدیل مثبت خود رونمایی کرد «قزوین» بود. شرکت قند قزوین با تعدیل 39 درصدی سود هر سهم خود را به 695 ریال افزاایش داد. شرکت کارخانجات قند قزوین علت این تعدیل مثبت را افزایش جذب چغندر قند و افزایش تولید محصولات و شناسایی یارانه دولتی (مابه التفاوت فروش شکر) و اصلاح نرخ فروش شکر، تفاله و ملاس دانست. البته گفتنی است شرکت در 9 ماهه گذشته 46 درصد از سود هر سهم خود را پوشش داده است.

در بین نمادهای ساختمانی که این روزها با افزایش تقاضا روبرو شده‌اند، نماد «ثنوسا» به علت نوسان 20 درصدی در 5 روز متوقف شد. این شرکت در نامه شفاف‌سازی خود اعلام کرده است که از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره مالی منتهی به 30 اذر 96) تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. لذا به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر بجز تعدیل پیش‌بینی فروش پروژه ظفر در تاریخ 15 بهمن 96هیچگونه تغییری در بودجه حادث نشده و شایعات منتشر شده در فضای مجازی مورد تائید این شرکت نیست.

همچنین امروز شاهد عرضه صف خرید 40 میلیونی نماد تازه وارد بورسی بودیم. «شوینده» در ساعات پایانی با حجم عرضه گسترده روبرو شد و در قیمت 3802 ریال و صف خرید 4 میلیونی به کار خود پایان داد. گفتنی است این سهم از روز عرضه اولیه تا کنون بیش از 39 درصد بازدهی داشته است.

در گروه نماد خودرو نیز شرکت سرمایه‌گذاری سمند، 250 میلیون سهم شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران در نماد «ختوقا» را نزد بانک ملت وثیقه کرد و به همین جهت نمادهای «خودرو» ، «خگستر» و «خمحور» متوقف شدند. در این گروه همچنین نماد «خکاوه» به دلیل نوسان 20 درصدی در 5 روز متوقف شد.

دو خبر از مجامع برگزار شده

مجمع لیزینگ صنعت و معدن امروز برگزار شد و این شرکت توانست با تقسیم سود 219 ریالی رضایت سهامداران را جلب کند. همچنین در نماد «فباهنر» نیز امروز در مجمع عمومی فوق العاده که به منظور تصویب افزایش سرمایه برگزار شد و افزایش سرمایه 25 درصدی  از محل سود انباشته  تصویب شد.

کوتاه از فرابورس

طی معاملات امروز بازار سهام، آیفکس روز خوبی را پشت سر نگذاشت و با 6 واحد افت به رقم 1101 واحد رسید. در فرابورس امروز 650 میلیون برگه سهم به ارزش 329 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تقریبا صد میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. اما نکته‌ای که بازار امروز فرابورس را متمایز ساخت رفتار حقیقی‌ها در جذب سهام از حقوقی‌ها بود. در معاملات امروز حقیقی‌ها بیش از 7 میلیارد سهم از حقوقی‌ها خرید کردند که البته 7 میلیارد تومان آن به معاملات در نماد «ذوب» باز می‌گردد.

طی انتشار خبر تصویب معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها توسط نمایندگان مجلس امروز شاهد شکل‌گیری تقاضا در برخی نمادها در ساعات پایانی بازار بودیم. در بند الحاقی 3 تبصره 10 آمده است که انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت‌ها، موضوع ماده (149) اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 31 تیر 94 به حساب افزایش سرمایه با رعایت شروط ذیل بلامانع است و مشمول مالیات بر نرخ صفر می شود:

  1. بر اساس جزء یک این بند الحاقی، شرکت‌های مذکور باید براساس صورت‌های مالی عملکرد سال 1396 مشمول ماده 141 قانون تجارت شده باشند.

  2. بر اساس جزء دو این بند الحاقی، شرکت‌های مذکور باید با این تجدید ارزیابی از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند.

گفتنی است ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.

در نتیجه با تصویب طرح معافیت از مالیات شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، نمادهایی که مشمول این قانون بودند با تقاضای بیشتری همراه شدند و نماد «ذوب» نیز صف خرید شد. «ذوب» با 2140میلیارد تومان زیان انباشته، سرمایه اسمی 3318میلیارد تومان و حقوق صاحبان سهام 1254میلیارد تومانی است مشمول قانون می‌شود.

نماد دیگری که با خبر معافیت مالیاتی از تجدید ارزیابی، شاهد معاملات پرحجم بود و سپس خرید صف سنگینی بست نماد «خاور» در بورس بود که با 21 میلیون صف خرید بسته شد. دیگر نمادهایی که می‌توانند از این مصوبه بهره‌مند شوند «شپترو» و «خکاوه» هستند.

ریزش دست‌جمعی قیمت اوراق درآمد ثابت

اما بارزترین تاثیر افزایش نرخ سپرده‌ها در کاهش قیمت اوراق با درآمد ثابت خودنمایی کرد. اولین پس لرزه صدور گواهی سپرده 20 درصدی در بانک مرکزی در افت 8 درصدی قیمت اوراق با درآمد ثابت خود را نشان داد. با نگاهی به معاملات امروز اسناد خزانه اسلامی در فرابورس به این جمع‌بندی می‌رسیم که بیشترین زیان را در کوتاه مدت بازار بدهی از افزایش نرخ سود سپرده بانکی خواهد داشت و خریداران روزهای گذشته اسناد خزانه طی یک روز سود چند ماه را از دست می‌دهند. اما می‌توان امیدوار بود که با پایان یافتن مهلت دو هفته‌ای بانک مرکزی برای پذیره‌نویسی سپرده 20 درصدی نوسانات منفی در بازار بدهی و اوراق با درآمد ثابت کاهش یابد. همچنین امروز قرار بود عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید 11 تیر 98 انجام شود که به تعویق افتاد.